western endurance zadels: ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

western endurance zadels: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 11:49

Na nazicht van de osteopaat blijkt dat mijn westernzadel toch niet past op mijn arabier en door haar rugproblemen is het zadel veel te zwaar.
Nu zou ik graag een endurancezadel aankopen vanwege de lichtheid en het comfort maar liefst toch in western model.
Kheb geen idee van merken, modellen en prijzen..
Iemand ervaringen ermee?

hobbelheks

Re: western endurance zadels: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:03

podium heeft een western model

en verder zijn er westernzadelmakers die lichte op maat gemaakte zadels maken, zoals bijv willem muijs.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 12:50

kwil met haar endurance starten, dus zou ik het liefste een endurance zadel kopen.

Mijn budget is niet heel ruim, dus een op maat laten maken zadel is helaas geen optie..

Rond welke prijsklasse is het Podiumzadel?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:46

Ik denk dat de meeste podiums zo rond de 800 à 900 euro (en meer) kosten. Maar je kan altijd proberen een tweedehandse te vinden. Ook zijn er de Zaldi zadels (de record en de sahara bijvoorbeeld), die zijn al wat goedkoper, superlicht en kosten zo rond de 400 à 600 euro, maar dit ziet er niet echt westernachtig uit. Alhoewel, als je ze met fenders gebruikt?! Knipoog Alleen die knop zal er meestal aan ontbreken bij de meeste endurance zadels.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:45

de knop vind ik niet zo erg, tzou ong hetzelfde model moeten zijn... want kvind westernzadels zo goed zitten....
800 à 900euro valt heel goed mee voor een zadel...

de Zaldi zadels vindt ik persoonlijk maar niks...

kben momenteel naar het Continantal equiflex aant zien, lijkt me wel wat....maar redelijk duur...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:27

Er staan vaak heel veel podiumzadels op Marktplaats (bijna verdacht veel, vind ik). Ik zelf ben niet zo weg van de Podiumboom: die is nl. nogal recht en pas dus niet op alle paarden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:14

sylviel schreef:
de knop vind ik niet zo erg, tzou ong hetzelfde model moeten zijn... want kvind westernzadels zo goed zitten....

De meeste echte endurance zadels zitten wel lekker! Heb net een Gaston Mercier zadel gekocht, dit zat gewoonweg heerlijk terwijl het er heel engels uitziet (heeft wel fenders geen zweetblad), dus ik zou er een paar proberen ook al zien ze er niet westernachtig uit! Ik ben op dit zadel overgegaan omdat ik een westernzadel gewoonweg te zwaar vind om te tillen.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:42

ik ben bij zadelmarkt.nl geweest en heb daar een austrailian stockzadel met hoornknop gekocht voor 250 euro ,gloednieuw met beugels en singel

zadel zit super voor de lange afstanden en het zit er toch western uit

liefs sylleke

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:43

als dat zadel past, heb je geluk gehad, de meeste zadels die dara verkocht worden zouden die naam niet mogen dragen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:30

Was ook meteen mijn gedachte, de meeste zadels die je daar vindt zouden NOOIT op een paardenrug mogen gelegd worden! Boos!

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 10:24

Citaat:

Ik ben op dit zadel overgegaan omdat ik een westernzadel gewoonweg te zwaar vind om te tillen.

Idd, kmoet bijna mijn zadel over mijn paard gooien... ook niet echt handig....
Mijn paard is western opgeleerd en ik engels, dus in het begin reed ik met mijn engelszadel op haar maar daar zag ze me niet graag mee komen... ze had een hekel aan dat zadel... daarom ben ik western overgeschakeld en kzou nu niet meer willen ruilen... zo'n zetelgevoel Haha!

een stockzadel zegt me ook wel wat...en ook niet zo duur..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:23

Inderdaad niet zo duur die stockzadels van de zadelmarkt, het wordt alleen wel duur als binnen de korste keren je paard z'n rug naar de knoppen is en je er fysio's, osteo's en DA's moet bijhalen! Boos!

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 07:19

ik rijd met een wintec westernzadel,licht van gewicht,en makkelijk schoonhouden.
ligt prima op mijn paard haar rug,en voor mij heel fijn dat het niet zo'n zwaar zadel is.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 07:28

mijn buren hebben een zadel van muijs te koop, die op een arabier heeft gelegen...een westernzadel, maar dan vele malen lichter, speciaal voor de endurance. iets voor jou?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 09:09

mmm lijkt me wel iets...
Heb je er toevallig foto's van?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:18

Kan dat even via PB? Daar is die functie voor...

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:20

Ik denk dat de westren endurance zadel zeer geschikt zijn vanwege het grote draagoppervlak.
Maar dan moet het zadel wel heel goed passen. Je schijnt zeer veel verschillende vormen bomen te hebben en de boom moet wel goed op de paardenrug passen.

Ik heb zelf jarenlang met een gereden maar ook deze bleek niet helemaam te passen en ging toch wat drukplekken geven toen ik meer als 80 km hiermee ging rijden. Dus dan kan je kiezen of een western zadel laten aanpassen of een meer engels zadel.

Uit praktisch oogpunt heb ik voor een engels zadel gekozen omdat ik ook dresuur en spring. Maar die westernzadels blijf ik mooi en stoer vinden.

De podiumzadels hebben een boom die niet zoveel draagvlak heeft als een westernboom. Het zit er een beetje tussenin.