Inentingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

Inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:22

Aankomende vrijdag laat ik mijn fjord enten voor zn jaarlijkse inentingen. Dan ben ik mooi op tijd voor mn eerste kennismakingswedstrijd. Ik hoorde dat de basisentingen moeten zijn gegeven en geregistreerd staan. Wat zijn die precies?
ik heb wel van in zn boekje staan dat hij toen 2 x om de 6-8 weken is ingeent in zijn jonge jaren. is dat voldoende?

Lenneke_

Re: Inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:30

De basisenting moet in het paspoort staan, mag niet in een apart boekje. Vraag je DA gewoon in het paspoort te schrijven dat je paard de basisenting gehad heeft. Als je daarna gewoon elke keer op tijd geent hebt is het in orde, voor nederlandse wedstrijden. Voor FEI wedstrijden moet de basisenting helemaal in het paspoort staan, maar daar heb je niks mee te maken.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:46

Ze zijn er zeer precies aan, dus zorg dat je de entingen correct in je paardenpaspoort hebt staan. M'n vriendin mocht vorig jaar ook een keer niet starten omdat een enting van een paar jaar terug niet klopte. Het is erg rot als je dan te horen krijgt dat je niet mag rijden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:49

Renske_fjord schreef:
ik heb wel van in zn boekje staan dat hij toen 2 x om de 6-8 weken is ingeent in zijn jonge jaren. is dat voldoende?

Als hij daarna altijd binnen een jaar weer geënt is wel. Is er een keer tussenuit, dan zal hij opnieuw de basisenting moeten krijgen. Laat je boekje voor de zekerheid checken door de dierenarts! Er moeten overal stickers van de toegediende middelen en een handtekening van de dierenarts bij staan.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:31

Mijn pony heeft pas sinds de zomer (toen ik haar heb gekocht) een paspoort. Ze heeft vroeger wel de basisenting gehad en is daarna ook keurig altijd geent maar hier heb ik dus geen bewijs van. Moet dan de hele basisenting opnieuw??? Wie weet hoe dit in zijn werk gaat en wat de kosten bedragen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:34

Jep, of je moet je dierenarts een verklaring laten geven dat ze een correcte entgeschiedenis heeft. Maar dat doen ze alleen als ze zelf altijd geënt hebben ( en er dus zelf meestal een administratie van hebben ).
De kosten zijn gelijk aan twee keer de prijs van een normale enting. Dus dat hangt af van wat je normaal betaald, plus natuurlijk de kosten van de visite/voorrijkosten.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:44

Ga ik van de week meteen maar even bellen...weet wel dat ze de al 10 jaar dezelfde dierenarts heeft, maar ze is nu 15 en geen idee wie het daar voor was.... Bedankt voor je reactie.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:03

bedenk nu meteen weer iets anders...als ik haar binnenkort de basisenting opnieuw moet geven kan ik dan 6 mei in Ommen starten of moet er meer tijd tussen de basisenting en een wedstrijd zitten?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:29

Maar let er wel op dat dat boekje niet telt, het moet in je paspoort staan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:31

laura78 schreef:
bedenk nu meteen weer iets anders...als ik haar binnenkort de basisenting opnieuw moet geven kan ik dan 6 mei in Ommen starten of moet er meer tijd tussen de basisenting en een wedstrijd zitten?

Volgens mij een week, dus dat kan je nog makkelijk halen ( ik zie nu pas dat dit op het enduranceforum staat Bloos krijg je als je via home hier komt Die week is volgens het algemeen wedstrijdreglement van de KNHS, valt endurance daar ook onder? ).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:36

Erlyne, klopt. Bij endurance is het ook een week. Een paard mag niet starten als het 7 dagen of korter voor de wedstrijd is geënt.
En zorg dus dat of de basisenting in je paspoort gaat komen of het zinnetje waaruit blijkt dat de entingsgeschiedenis van dit paar correct is, met handtekening en stempel van de dierenarts.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 21:57

Oke. Als ik het goed begrepen heb, zijn de entingen van mijn paard goed. Hij is namlijk elk jaar netjes geent, en de basisentingen zijn de eerste entingen. Het staat wel in zo'n klein geel ent-boekje. Het moet dus perse in mn paspoort worden bijgeschreven? Die gele boekjes zijn niet voldoende?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:45

Die gele boekjes zijn inderdaad niet voldoende, dat zinnetje moet dan in je paspoort komen, boven alle entingen die daar in staan. Als het goed is, staan de entingen in je paspoort vanaf het moment dat dat er is. Verder moet je goed opletten dat stees binnen het jaar is geent, dus niet iederjaar, maar steeds op de dag van de enting daarvoor of eerder. Al je echt goed wilt enten zegt men dat je kort binnen 8 maanden meot enten, odmat een enting maar 8 maanden lijkt te werken, maar voor de KNHS ( en dus de endurancevereniging ook) is binnen een jaar goed.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 10:30

Jet schreef:
Die gele boekjes zijn inderdaad niet voldoende, dat zinnetje moet dan in je paspoort komen, boven alle entingen die daar in staan. Als het goed is, staan de entingen in je paspoort vanaf het moment dat dat er is. Verder moet je goed opletten dat stees binnen het jaar is geent, dus niet iederjaar, maar steeds op de dag van de enting daarvoor of eerder. Al je echt goed wilt enten zegt men dat je kort binnen 8 maanden meot enten, odmat een enting maar 8 maanden lijkt te werken, maar voor de KNHS ( en dus de endurancevereniging ook) is binnen een jaar goed.

Oke, dan ga ik vrijdag aan de dierenarts vragen of die een vermelding wil maken in mn paspoort van de basisentingen en dat hij ieder jaar netjes geent wordt. Ik kan dan het gele entingsboekje meenemen om het aan te tonen. Dan zou het goed moeten zijn dus. Wel vreemd dat ze het nooit hebben verteld Boos! Heb alle stikkertjes en handtekeningen in het gele boekje i.p.v. mn paspoort.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 21:15

Vandaag de inentingen gehad. Ik heb het probleem voorgelegd aan de dierenarts en die heeft nu in het paspoort 2 aantekeningen met stickers gemaakt van de basisentingen. Hij zij dat ik nu het gele boekje niet meer nodig heb en nu gewoon naar de wedstrijd kan. Klopt het zo ook volgens jullie?

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:24

ok, nog een vraag... heb 18 december 2006 laten enten... Nu heb ik 26 februari vrij, dat is precies 10 weken ertussen, om weer te enten... Dan is zijn basisenting toch goed? (of moet er echt 6 - 8 weken tussen zitten, dus dat ik het nu moet laten doen?)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 07:05

In het Paardenpaspoort dient een geldig overzicht te zijn geregistreerd van de aan het paard toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influenza.
a. De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht.
b. Vervolgens dient jaarlijks (niet later dan maximaal 12 maanden) de vervolgenting te zijn gegeven.
c. Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.
d. Vermeldingen van vaccinaties zijn uitsluitend geldig wanneer deze zijn voorzien van de sticker met het batchnummer van de entstof, de datum van de enting en de handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts die de vaccinatie heeft toegediend.
e. Wanneer de basisenting en de vervolgentingen voorheen in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, dient de dierenarts de volgende tekst in het Paardenpaspoort opnemen: "the vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: [datum].". Deze Engelse regel dient te zijn opgenomen in een FEI paspoort. Voor paarden met een ander paspoort dan een FEI paspoort, volstaat de regel in het Nederlands. Deze regel moet zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts, ongeacht de taal waarin de regel is opgenomen.

Dit is overgenomen uit het algemeen wedstrijdreglement van de KNHS. Dus de basisenting is tussen de 32 en 82 dagen, 92 dagen is ruim 13 weken, dus dan zit je met je 10 weken goed. Daarna steeds binnen de 365 dagen, daar moet je goed op letten. Let er ook op dat je niet ent binnen 7 dagen voor de wedstrijd, daar wordt ook op gelet.