Wat voeren jullie tijdens de rit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat voeren jullie tijdens de rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 13:05

Hallo bokkers,

Aangezien ik in oktober mijn endurande debuut wil gaan maken, ben ik alles tot in de puntjes aan het uitzoeken.

Wat ik graag nog wilde weten:

Wat geven jullie je paard te eten op de rustpunten tijdens een rit en wat voeg je daar eventueel aan toe en waarom?

Alvast bedankt.

Ipsilonka

Re: Wat voeren jullie tijdens de rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:15

Ik heb 1 x gegroomd op een endurance en 1 x mendurance. Paard krijgt in principe tijdens de rit geen eten. Wat wij alleen doen is wortels en appels in het drinkwater (maar dit omdat ze nog weleens lastig wilt drinken).

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:01

Ipsilonka schreef:
Ik heb 1 x gegroomd op een endurance en 1 x mendurance. Paard krijgt in principe tijdens de rit geen eten. Wat wij alleen doen is wortels en appels in het drinkwater (maar dit omdat ze nog weleens lastig wilt drinken).

hoe werkt dat dan? doe je er hele appels en grote stukken wortels in? of snij je de appels ook in stukken? en drinken ze dan wel?

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:58

het ligt eraan in welke klasse je start. even de zoekfunctie gebruiken of op de der site kijken en je krijgt al heel veel info over deze onderwerpen.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:00

Ik heb 1 keer de kennismakingsklasse gestart (even veel km als klasse 1 toch?) en toen hebben we onderweg niets gevoerd. We wilden ze wel laten drinken, maar dat wilden ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:03

In de langere ritten krijgt die van mij slobber met muslie aangeboden, af en toe wat happen gras als hij daar behoefte aan heeft.

Tot nu toe kreeg hij alleen maar wortels en appels in grote stukken gesneden door het water.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:05

als je paard niet wilt drinken tijdens de endurance kan je in je wateremmer stukken appels of wortels of gras doen..... slobber kan je altijd geven, heel waterrijk en licht verteerbaar...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 20:08

Thuis geef ik hem altijd kruidenmuesli en daar is ie gek op.
Zou je dat ook kunnen voeren? Of is dat te riskant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:19

Toevallig die van Havens, die groene?

Muslie is over het algemeen licht verteerbaar en kun je best voeren. Tijdens een klasse I rit lijkt het mij totaal overbodig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 20:19

Nee het is van de Boerenbond, Subli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:24

Okee, maar de meeste muslies lijken wel aardig op elkaar en zijn licht verteerbaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:24

De enige muesli/slobbermix die mijn paard als nat voedsel lust, is de Nature's Best van Pavo. Maar mijn paard is een mieperd met eten. Vork

In klasse 1 heb je geen rustpauze zoals in de hogere klassen. Je zou onderweg wel wortels en stukjes appels kunnen laten geven door je grooms (bijv. in het water, als je paard dat blieft) om de darmen een beetje op gang te houden. Dat kan nooit kwaad, ook niet tijdens een klasse 1. Na de rit (en voor de nakeuring, ook weer om de darmen op gang te houden, de darmfunctie wordt tenslotte gecontroleerd) kun je hooi, gras en evt. ook muesli/slobber geven. In ieder geval ruwvoer en/of licht verteerbaar voer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:25

Karin, en wat voer jij in de VET??
Ik voer dan hooi, en evt wat slobber/muesli...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:41

Hetzelfde: hooi (natgemaakt), muesli/slobber, stukjes wortel en appel, evt. hier en daar wat luzerne doorheen (vindt hij lekker, dan eet hij makkelijker). Als het maar licht verteerbaar is én als hij het maar lekker vindt.

Op bietenpulp reageert hij helaas niet altijd even fijn, hoe goed ik het ook heb laten weken, dus dat geef ik niet in de vetgate. Kan je paard er wel tegen, dan is het erg fijn voer voor op de vetgate.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:43

Uhh Liek eet werkelijk waar alles en altijd... Haha!
Maar ik zat dus best goed Ja

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:09

Die twee van mij eten gelukkig altijd alles wat ze voorgeschoteld krijgen. In vetgate altijd bietenpulp met wat granen erdoor voorn de merrie en lucerne voor de ruin, wortels, veel hooi en gras als dat aanwezig is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:35

Gras idd ook. Ja

En dan zo vers mogelijk, ik stuur mijn grooms tijdens mijn rondjes altijd met een emmer op pad. Kunnen ze mooi plukken terwijl ik in aantocht ben. *LOL*

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:41

Karin schreef:
Gras idd ook. Ja En dan zo vers mogelijk, ik stuur mijn grooms tijdens mijn rondjes altijd met een emmer op pad. Kunnen ze mooi plukken terwijl ik in aantocht ben. *LOL*

Ja,of je grooms op pad sturen om gras te plukken tijdens het groomen als paard niet wil drinken; gras lekker in drinkemmer en dan krijgen ze toch vocht binnen. Maar NOOIT: over je paard heen gaan hangen om tijdens het rijden plukje gras uit zijn mond te halen "kost je een nieuwe helm" Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:07

Gretha draagt voor uit eigen werk, zo te horen. Zij zijn groot en ik is klein!

Ach gut Nagelbijten / Gniffelen

Maar idd, in gras zit ook vocht. Dus ook aan te raden tijdens wedstrijden. Ja

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:53

Mijn paardje drinkt graag aanmaaklimo door zijn water anders drinkt hij ook slecht, dan maar roosvice er door...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:58

Ik heb juist afgelope zondag gehoord van me instructrise dat je beter niet te veel appel kan geven. Want appels en intensive beweging dan gaan de appels gisten in de buik van het paard
(Net als wanneer een mens 7up drinkt voor je gaat sporten ofzo)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:45

ThaGirl: dat lijkt me een broodje aap verhaal. Of je moet 10 kilo appels voeren, en dan nog... Gisten is een proces waarbij gist (het woord zegt het al) een rol speelt. Gist is een schimmel. Die komen niet zomaar uit de lucht vallen, althans niet in dusdanige hoeveelheden dat normale, onbeschadigde appels er van gaan gisten. Schimmels overleven bovendien niet erg best in een maag met een pH van 2-3 (erg zuur dus).