Bij deze dus.. wat en hoeveel voeren als je endurance gaat doen?
Het hangt waarschijnlijk ook af van welke afstanden je rijdt, neem ik aan.
Ik wil mijn volbloed Akhal-Teke dit jaar gaan voorbereiden op wedstrijden en vroeg me af waar ik rekening mee moet houden met betrekking tot de voeding. Vandaar dat ik op deze vraag kwam.
Dit is wat onder de FAQ staat:
Citaat:Hoe moet ik mijn paard voeren voor de endurance?
Ieder paard is anders en iedere sport stelt zijn eisen. Ruwvoer is in ieder geval de basis van goed voeren. De huidige tendens in onderzoek lijkt te zijn dat vet voeren (olie, EM-mix) voor veel paarden goed werkt en beter is dan koolhydraatrijk voer. Relatief eitwitrijk voer kan nuttig zijn wanneer een paard nog veel spieren moet opbouwen. Eiwit heeft in ieder geval niet meer zo'n negatieve klank als enkele jaren geleden, toen eiwit als dé boosdoener voor hoefbevangenheid gold. Vele kilo's krachtvoer voeren is in ieder geval niet gebruikelijk en meestal niet noodzakelijk.
Een specifiek probleem van endurancepaarden kan verzuring zijn. Het extra voeren van vitamine E en seleen als supplement kan helpen dit probleem te voorkomen of op te lossen. Doe dit met beleid en liefst onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft. Een overmaat aan vitamine E en seleen is giftig!
Voor de rest geldt: het oog van de meester... Kijk dus goed naar je paard en voer met beleid.
Maar wat valt onder eiwitrijk voer? Wat voor merken/mixen gebruiken enduranceruiters.
Wat voor supplementen? En wanneer is vitamine E en Selenium teveel?
En hoeveel?
Als je net begint is de (trainings)belasting nog niet zo groot dat je echt anders of veel meer moet gaan voeren dan je normaal doet.