ook t virus te pakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwpn1998

ook t virus te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 02:57

Tja, ook ik heb het endurance virus te pakken. En ben nu mijn paard ook aan het klaar stomen voor volgend jaar.
Ik zat me alleen af te vragen hebben jullie ook eerst een kennismakingsrit gedaan, of meteen wedstrijdklasse 1?
En hoeveel wedstrijden rijden jullie per jaar?
Zoals in de dressuur reed ik met haar 2 x per maand wedstrijd.

Ik hoop dat ik snel het hele pakket binnen krijg. Geeft weer een nieuwe zwaai in je dagelijks ritueel met je paard.
x

wennie

Re: ook t virus te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:51

Ik heb vorig seizoen voor het eerst mee gereden.
Ik heb eerst een kennismakingsklasse gereden (Laag Soeren) en daarna nog 3 klasse 1 wedstrijden( Ginkelse Heide, Kootwijkerbroek 2 en Katwijk).
Twee keer per maand een wedstrijd is behoorlijk veel in de endurance. Ik heb er persoonlijk voor gekozen om ongeveer 1,5 a 2 maanden tussen de wedstrijden te hebben.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:21

Ik heb vorig jaar een kennismakingsrit gereden en ik heb dit jaar 4x klasse I gereden. Een vriendin van mij is dit jaar gelijk met klasse I begonnen (ik had haar aangestoken met m'n enthousiaste verhalen Haha! ) dus 't is maar net wat je zelf wil. Persoonlijk zou ik ook 't eerste jaar adviseren om zeker niet meer dan 4 wedstrijden te rijden. Maar die keus is uiteraard ook aan jezelf.
Onderschat het niet is mijn advies Knipoog

Hartstikke leuk trouwens dat je ook besmet bent met 't virus haha, wie weet tot volgend jaar!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:21

Ik heb twee jaar terug één keer kennismakingsklasse gedaan en vorig jaar ben ik officieel gestart.
Ik reed één wedstrijd per maand. Eerst 3 keer klasse 1, toen een korte klasse 2, toen weer een klasse 1 en als laatste weer een korte klasse 2.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:10

Wat vervelend voor je , sterkte met je virus Haha!
Ben er in '99 ook besmet mee geraakt. Eerst kennismakingsklasse gestart (toen heette dat nog niet zo) en 3 jaar terug de eerste klasse 2 gestart. Dit jaar onze eerste klasse 3 gestart.
In principe kan je in de klasse 1 best veel wedstrijden rijden, mits je het met beleid doet, dus op je snelheid letten en goed laten herstellen. Hoe langer de afstanden worden hoe minder wedstrijden er meestal gereden worden.
Succes ermee!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:13

Ik had in begin best wel moeite met die snelheid. Voor m'n gevoel had ik dan best wel hard gereden, zat ik nog maar net boven de 9 km/uur.
Pas tijdens de eerste klasse 2 kreeg ik daar een beetje gevoel voor.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:21

Lenneke_ schreef:
Ik had in begin best wel moeite met die snelheid. Voor m'n gevoel had ik dan best wel hard gereden, zat ik nog maar net boven de 9 km/uur.
Pas tijdens de eerste klasse 2 kreeg ik daar een beetje gevoel voor.

Ja dat had ik ook: waarom kan ik nou niet boven die 9 km/u uitkomen?
Wat ik al die tijd dan deed weet ik ook niet, dat is nu geen probleem meer, oefening baart kunst Cool

kwpn1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 18:17

Ik heb zo'n trainingschema van het internet afgeplukt, voor 13 weken. Ben benieuwd of het lukt naast me wisseldiensten. Het moet gewoon !
Maar i.d. snelheid schatten is niet zo eenvoudig. Ik kan van de meeste rondjes hier in debuurt niet eens de afstand.
Hoe leer je dat je zelf aan of je boven de 9km rijd?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:19

Dat is niet zozeer een kwestie van 'aanleren', maar meer van 'wat vinden jij en je paard een prettig tempo'. Later, dus als je wat vaker afstanden hebt gereden, kun je het tempo opvoeren.

Heb je een kaart van de omgeving? Of iemand die mee kan op de fiets met een kilometertellertje? Op die manier heb ik mijn rondjes 'afgemeten' toen ik nog geen GPS had. Gewoon een uur gaan rijden in een tempo dat jullie prettig vinden (wel lekker doorrijden, niet voornamelijk stappen, maar ook niet jakkeren) en dan later kijken hoeveel km je in dat uur hebt afgelegd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:35

Of iemand met een fiets met fietscomputer lief aankijken Haha!
M'n moeder is een keer mee geweest op de fiets. Dan ging zij naast me fietsen en konden we op haar fietscomputer zien hoe hard we gingen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:39

Hmm ja, maar dan heb je een momentopname. Of berekent die fietscomputer ook een gemiddelde snelheid per uur?

Zo'n ding heeft mijn vriend namelijk op zijn mountainbike. Dat ik in galop 20 km/u ga, zegt niet zo heel veel op het totaal, maar aan het eind van de rit kijken we altijd wat het gemiddelde is.

kwpn1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 18:44

dat is idd een heel handige manier. Ik zal mijn moeder is lief aan kijken als ze vrij is. Ben ergbenieuwd hoe mijn paard het er van af gaat brengen. Gelukkig kunnen we nog een paar maanden trainen voordat de eerste wedstrijd er is.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:45

Ik reken ook met zo'n fietscomputer. Heb een hele lieve vriend die eigenlijk altijd met me meefietst Haha!
Kijken hoe lang je heb gereden en op de fietscomputer kijken hoeveel km. je hebt afgelegd en dan is 't makkelijk uitrekenen. Maar tijdens de wedstrijd gaat er natuurlijk ook nog wat tijd verloren aan p/a controle en korte pauzes voor drenken en koelen. Ik vind zelf ook altijd dat het best behoorlijk doorrijden is. Daarom blijf ik zelf voorlopig ook nog maar ff klasse I rijden Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:51

Die fietscomputer rekent niet de gemiddelde snelheid. Maar door dat ding weet ik wel onegveer hoe hard Anouar stapt, draaft en galopeert

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:49

Ik heb op een gedetailleerde kaart waar de ruiterroutes op staan, bekeken hoe lang mijn vaste rondjes zijn. Gewoon een touwtje geleiden langs de route op de kaart en vervolgens op de schaal nameten hoeveel km het is. Je hoeft het maar 1 keer te doen als je even een lijstje maakt met daarop de afstanden van je vaste routes. Vanochtend heb ik bijvoorbeeld een rondje van 11 km gereden in 5 kwartier dus dan weet ik ook de gemiddelde snelheid (ik had stormachtige tegenwind Cool ).

Ik heb zelf vorig jaar 1 x kennismakingsklasse gereden en wil in 2007 3 x klasse I starten. Inderdaad moet je tijdens een wedstrijd een stuk meer doorrijden dan bij een training. Het verbaasde mij hoeveel tijd ik kwijt was bij de P/A en bij de groompunten Bloos Pling
Een goede indruk van de snelheid krijg je dus pas als je echt het hele wedstrijdgebeuren thuis nabootst...