Welk zadel raden jullie aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vicky

Welk zadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:37

Na de ruim 74 km te hebben gereden in Wanroij had mijn paard op haar huid waar het zadel had gelegen allemaal hele fijne korstjes...
Dit was de eerste keer dat ik zoiets op merkte.
zou het er mee te maken kunnen hebben dat ik haar 1 week daarvoor geschoren had?

Ik rijd nu met een kieffer dressuurzadel welke ze al 2.5 jaar heeft zonder problemen.
Ik ben nu op zoek naar een zadel meer geschikt voor de lange afstanden.
Maar ik ben helemaal niet thuis in welke er nu goed zijn of juist niet.
Ik ben op zoek naar een zadel waar ik wel wat steun heb aan mijn knieen/ benen.
Gezien mijn budget zal het om een tweedehandszadel gaan.
Ik had al een podium op het oog, maar podium werd mij afgeraden door iemand.
Wat zijn jullie ervaringen?

Karrimh

Re: Welk zadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:57

ik rijd gewoon met een dressuurzadel hoor... Euroriding, echter wel met endurance stijgbeugels... na de 100km ga ik toch wel mijn knieen voelen.. en met 160km had ik nog steeds nergens last van...

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 07:18

ik heb idd ook al een hele tijd endurance beugels.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:02

Ik heb sinds zaterdag een Massimo Trail en ben er zo blij mee

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:58

Ik rijd zelf met een Stubben dressuurzadel en dat bevalt dus dusver prima! Pony heeft nergens last van en ik ook niet. Vind het grote voordeel dat ik met dit zadel ook nog fijn in de bak kan rijden. Zit erover te denken om er een boomloos zadel bij te kopen, maar wel mijn dressuurzadel (met eventueel endurance fenders) te houden.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:50

Hm, ik denk dat het scheren er wel degelijk mee te maken kan hebben. De korte haartjes gaan sneller overeind staan en voelen veel stugger aan. Msschn idee om int vervolg de plek van het zadel niet te scheren??

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:35

ik heb een Massimo Trail, bevalt super!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:49

Ik had een podium maar dat vond ik niks.
Heb jaren met een kieffer dressuur gereden en ga komend jaar starten met mn barefoot (heb ik dit jaar al 1 wedstrijd mee gereden).

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:30

iepsel schreef:
Hm, ik denk dat het scheren er wel degelijk mee te maken kan hebben. De korte haartjes gaan sneller overeind staan en voelen veel stugger aan. Msschn idee om int vervolg de plek van het zadel niet te scheren??

Ja idd dat zit niet echt fijn..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:29

Het is niet zo goed je paard onder het zadel te scheren; houd een soort zadeldekje gewoon haar vrij.
Ik vind een engels zadel niet geschikt om lange uren op te rijden. Het engelse zadel is ontworpen als sportzadel, licht en luchtig, voor 1 á 2 uur gebruik, als je verder in de endurance komt lijkt het mij beter een zadel met een groter oplegvlak te kiezen. Dus een zadel met een "spaanse" boom ipv een "engelse"

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:06

Hoe bedoel je een spaanse boom?
Ik heb een zadel met een engelse boom, maar door de bouw en de kussens verdeeld hij de druk wel heel goed

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:07

Ik vraag me ook af wat een spaanse boom is!?

overigens start ik nog met een dressuurzadel maar ben indd ook van plan om een zadel speciaal voor de endurance aan te schaffen Ja

Mij werd boomloos afgeraden als je in de hogere klasses gaat starten. Boomloos ligt schijnbaar toch niet zo goed op de paardenrug als beweerd wordt, tenminste... niet voor endurance-paarden

Ik ben me nog wel aan het orienteren Ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:45

Toch wordt de FreeForm, een boomloos zadel veel in de VS gebruikt op 100 mile ritten. Ik kreeg laatst nog het bericht dat een aantal ruiters met een Freeform boomloos zadel een 100 mile rit gewonnen hadden! OLD Ford Ride ofzo heet die rit..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:54

Boomloos is bij mij per definitie al afgedaan omdat ik van meerdere mensen uit de endurance te horen heb gekregen dat het niets is als je in de hogere klasses start.
Maar dat is dus mijn mening, en een ander zijn mening over boomloos zal ik niet bediscussieren

shadowfax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:53

ik zou gaan voor boomloos zadel.. is goed voor contact met zit en ontspanning van rug

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:57

Ik heb een kieffer aachen,maar idd...voor lange afstanden is zon zadel niet echt lekker voor je bips

Sinds kort heb ik een barefoot cheyenne ( boomloos) zit heerlijk en met speciale pad eronder
Mijn paard beweegt heel vrij voor mijn gevoel nu
Of ik voel het gewoon beter

Een poos terug zat ik op de prestige appaloosa van iemand
Dat was ook een lekker zadel zeg,dressuur met een soort gel in de zitting
Althans, zo voelde het

Ben toch wel erg benieuwd voor wat voor zadel jij gaat
Laat je dat nog weten Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:22

griebels schreef:
Boomloos is bij mij per definitie al afgedaan omdat ik van meerdere mensen uit de endurance te horen heb gekregen dat het niets is als je in de hogere klasses start.
Maar dat is dus mijn mening, en een ander zijn mening over boomloos zal ik niet bediscussieren

Ik ook hoor! Ik heb ook al van meerdere mensen gehoord dat het voor geen meter ging op de langere ritten. Maar dat hoor ik ook over zoveel boomzadels. En omgekeerd hoor ik ook mensen die waarbij het wél gaat, net als over zoveel boom zadels. Ik ben niet anti-boom zadel, of 100% pro-boomloos, wil alleen maar zeggen dat alleen omdat een aantal mensen het niet geschikt achten, het niet per definitie zo is. Het verschilt erg per combinatie en ook kwa pad en merk zadel wat gebruikt wordt.
Uiteraard is het helemaal prima als mensen om die reden besluiten iets niet te doen, dat is ieders keuze. maar wilde gewoon even laten weten dat er ook wel ruiters zijn die op hogere nivo's, zelfs de Tevis cup en 160 km ritten prima rijden met een bomloos zadel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:39

Ravellie, ik heb een BR dressuurzadel met gelzitting Knipoog
Doet het tot nu toe prima op ritten tot ong 60km...

Jeddah... ik heb deze info ook gekregen van iemand die de broer van mijn paard rijd in klasse 4, en nog iemand die de ook een broer van mijn paard rijdt die tevens ook de fokker is van alledrie deze paarden. Het blijkt gewoon op lange afstanden slecht voor de paardenrug te zijn omdat de druk niet goed verdeeld wordt. Maar zoals ik al zei, ik ga voor hun ervaring,en iemand anders gaat weer voor andere ervaringen Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:50

Meid, ik geloof je ook hoor! Dat is het niet! Maar zoals gezegd, het ene is gewoon het andere niet. Knipoog Maar ook zoals gezegd, een ieder moet doen met de info wat diegene wil, en wat goed voelt!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:59

sorry komt misschien over als een discussie opstarten zie ik nu maar zo bedoel ik het niet, sorry Schijnheilig
wilde alleen vertellen waarom IK die ervaringen zomaar aanneem Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:05

Oh, op die manier! Ik begrijp! Haha!

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:13

ik heb mijn endurance ritten altijd met mijn westernzadel gereden met om mijn pad een badstofhoes die ik zelf had gemaakt (kan je makkelijk wassen) dat ging perfect.
maar ik denk dat je inderdaad beter je paard niet meer onder het zadel kunt scheren maar dat is nu al te laat.
succes.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:09

Anouar heeft flinke witte plekken van het boomloze zadel. Daarom heb ik nu weer een zadel met boom. Hij loopt ook veel lekkerder met dit zadel, veel losser en meer ontspannen.

Ik ben echt zo blij met dit zadel

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 22:45

Ik heb idd ook gehoord dat massimo erg aan te raden is.
Ik scheer altijd alles helemaal kaal, nooit last gehad van plekjes onder het zadel, maar dit was dan ook de eerste keer dat ik zo eem lange rit heb gemaakt kort na het scheren.
Voorlopig hou ik het bij mijn kieffer met flex ride beugels.
De komende tijd kan ik helaas toch niet veel rijden, ze heeft een ontsteking in haar hoefbanden en dat kan wel even gaan duren.
Ik mag gelukkig wel rechtuit rijden.