Hoe endurance oppakken in NL?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smotz

Hoe endurance oppakken in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 19:15

Ik ben op zoek....naar iemand die serieus endurance traint en er wel iemand bij kan gebruiken. Bijvoorbeeld om met zijn/haar jongere paard de wedstrijdkilometers erop te krijgen, of om een tweede paard ernaast/samen te trainen.
Na van de zomer in de USA een aantal AERC (www.aerc.org, M35505 Marjolein van Unen, OR met SWS Far Rider) wedstrijden te hebben gefinished op 18km (2x), 40km (3x) en 80km (1x) op een relatief onervaren Kiger Mustang (ja, uit het wild gevangen als 3 jarige hengst, nu 6 en ruin), wil ik er graag mee door. De sport trekt toch wel Knipoog
Ik heb in het verleden echt van alles gereden: voornamelijk QH en mustangs, maar ook arabier (veel op veluwe). Ben niet snel bang, voel het paard goed aan, rij op safe voor het paard maar wil als paard er klaar voor is is met top 10 mee, heb afgelopen 10 jaar voornamelijk buiten gereden (incl de grote vlaktes en bergen van US!).
Heb een autotje, ben bereid er voor te reizen, heb een parttime/fulltime baan. Wil graag weten of er mensen zijn die hierin interesse hebben (misschien pas weer begin 2007 evt) en of men denkt dat hierin wel iets te vinden valt in NL.

gerritje

Re: Hoe endurance oppakken in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:23

er zijn wel ruiters die paarden beschikbaar stellen. ik heb het zelf gedaan toen ik twee rij paarden had. maar meestal wel aan bekende. je moet er tussen rollen. soms gebeurd dat door eerst bijv. te groomen. maar wellicht kan je je oproep ook op de officiele website van de der zetten. deronline. wie weet is er nu wel iemand die iemand nodig heeft.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:03

ik denk dat het moeilijk wordt om hier in NL iemand te vinden.
Of je moet zorgen dat mensen je kennen, bied je als groom aan bijv. zorg op die manier dat je laat zien dat je serieus interesse hebt. Want ik begrijp dat je geen eigen paard hebt?
Ik heb mijn paard ook een jaar uitbesteed, maar aan iemand die ik kende, waarvan ik wist dat zij op dat moment zonder paard zat en ik kon zelf even niet. Voor ons allebei een mooie oplossing, mijn paard kon wedstrijden op niveau blijven lopen en zij had wat op niveau te rijden.
Je moet een beetje tegen zoiets aanlopen denk ik.
Maar wie weet, iemand met meerder paarden... (vraag gengiskhan eens?)

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 13:56

Bedankt voor de tips! Ga ik eens doen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:13

Waar woon je??

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:56

In januari begin ik weer serieus met trainen... evt kan je wel een keer komen kijken. Als het klikt zien we evt wel weer verder?

kainit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:26

Wij willen in 2008 of 2009 ook gaan beginnen in de Endurance. daarom gaan we in het volgende seizoen ook zoveel mogenlijk wedstrijden af om ons te orienteren. Worden er ook Klinics of Informatie bijeenkomsten georganiseerd voor "juist "de beginnede Endurance ruiter...of moeten we eerst lid worden van de Der ?

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:28

Rij volgend jaar gewoon een keer een kennismakingsklasse mee, daarvoor hoef je geen lid te worden en je ziet meteen hoe het allemaal gaat. Zie deronline.

kainit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:02

kirstentje schreef:
Rij volgend jaar gewoon een keer een kennismakingklasse mee, daarvoor hoef je geen lid te worden en je ziet meteen hoe het allemaal gaat. Zie deronline.

Op welke leeftijd wordt er doorgaans gestart in de Endurance. Het Arabiertje waar wij mee willen starten Wordt in 2008 pas 4 Dus daar gaan we nog even mee wachten. ( waarschijnlijk wordt het 2009 ) Dus alle tijd om goed voor te bereiden.
Ik neem aan dat een goede basis conditie voorop staat. Dus neem ik aan dat een net ingereden paard niet zijn/haar eerste jaar in de Endurance gaat mee doen. Hoe zit het met de trainings en wedstrijd opbouw ?

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:07

Ok, ik wist niet dat het nog zo'n jong dier was. Het lijkt me ook idd niet verstandig om met een heel jong en pas ingereden paard mee te doen want het zijn niet alleen de afstanden die best pittig zijn, maar vooral alles er omheen is uiterst inspannend voor een paard.
Met een goed ingereden paard met een normale basisconditie moet je in principe wel een klasse I kunnen rijden. Het is natuurlijk aan jezelf welke ambities je hebt, maar ik zou het wel zeer rustig opbouwen en niet teveel wedstrijden per jaar rijden.
Trainingsopbouw is denk ik per paard verschillend. Ikzelf heb een paard van een onbekend ras, waarschijnlijk zit er wel draversbloed of zo in aan het uiterlijk te zien, maar die kan met weinig training makkelijk een klasse I aan. Nou staat ie wel iedere dag in de wei met andere paarden, dus ze houden zichzelf ook nog wel een beetje in conditie met achter mekaar aanvangen Haha!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:45

er worden door de der trainings voorlichtings avonden georganiseersd. dus kijk even op der online. en er wordt ook wel eens onderling wat geregeld. lees gewoon veel op de diverse forums en je wordt ook al een stuk wijzer.