scheren jullie je endurance paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie81

scheren jullie je endurance paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 16:59

Ik merk dat mijn paard het nu wel erg warm krijgt als ik gewoon aan het rijden ben.

Zijn er mensen die hun paarden scheren en evt. welk model?

Ik heb vorig jaar mijn merrie in jachtmodel geschoren.

Ik ben benieuwd of er meer mensen , juist in de endurance, de wintermaanden scheren, of dat jullie daar mee wachten tot er weer echt getraind wordt voor het komende seizoen.

Ben benieuwd!!

naiade

Re: scheren jullie je endurance paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:46

ik scheer naiade dit jaar voor het 3e jaar
voorheen reed ik haar altijd dressuurmatig 's winters op een pensionstal
maar nu blijft ze lekker thuis op de wei maar ga dan idd ook het jachtmodel scheren
ook bij nifty, mira en de lespony's
ze hebben nu al een deken op en krijgen van de winter ook een lekkere warme deken op en lopen dan 3 / 4 dagen per week
en staan 's nachts in uitloopstallen
grtz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:29

Die van mij staat onder de deken en heeft een beetje wintervacht. Ik begin injanuarie weer met het doelgericht trainen. Dan laat ik zijn hals en misschien zijn borst scheren. Vorig jaar had hij een dikkere vacht en een laag streepmodel, dat beviel me heel goed.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:43

Anouar staat zonder deken dag en nacht buiten. Hij is dus een lekkere beer.
Nu rij ik heel weinig en al helemaal niet intensief. Tegen de tijd dat ik weer meer ga rijden (eind december, januari) is hij helemaal gewend aan z'n vacht en heeft hij er totaal geen last meer van. Hij legt z'n haar plat en zweet helemaal niet meer dan zomers.
Ik heb er vorig jaar wel over gedacht z'n hals te scheren omdat ik van andere hoorde dat ze dat deden. Maar het was helemaal niet nodig.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:28

Bij mij staan ze allemaal zowel groot als klein onder een deken. Maar ze moeten ook in de winter hard werken.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:45

Navy schoor ik altijd in januari als ik de training weer oppakte. Sam zal ik niet scheren, hij loopt dag en nacht buiten en de vacht zit hem niet in de weg. Hij zweet niet veel en is ook zo weer droog.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:33

Ik doe ook iets wat de meeste vrezelijk zullen vinden Nagelbijten / Gniffelen
Gewoon bezweet de wei in (wel even uitstappen)
Anouar is nooit ziek of verkouden, toen hij nog lekker warm met dekens op stal stond was hij wel heel vaak verkouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:11

Lenneke, ik vind het niet vreslijk, ik zet de paarden ook altijd nog nat in de wei. Welliswaar mijn eigen niet want die staat onder deken, maar de paarden die ik train stap ik uit en gaan zo de wei in. Ze zijn nooit ziek geweest.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:17

Mijn merrie lijkt wat sloom en zweet erg snel nu met haar dikke vacht.

Heeft iemand van jullie een duidelijke foto of plaatje van het jachtmodel?

Het dekenmodel heb ik wel al gevonden.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:03

Match scheerde ik gewoon en dan met een dikke deken dag en nacht op de wei. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet voor ieder paard is weggelegd, maar match heeft het nooit koud gehad.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:41

Ik hoef Omar gelukkig nooit te scheren want hij zit heel dun in zijn vacht. Ik zet hem in het najaar/winter ook altijd onder een deken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:15

Flower staat onder 200 grams deken, maar absoluut niet geschoren (daar hou ik echt niet van; je haalt toch ook een belangrijke bescherming weg) en zit nog gewoon zwaar in de training. Ik merk geen verschil in de zomer eigenlijk.
Vorig jaar ook geen deken en 24/7 buiten ook doorgetraind, ook toen geen verschil en toen was het toch echt een teddy.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:20

als het nodig is ja en dan scheer ik haar helemaal, behalve haar hoofd en benen. Ik heb dan liever een dikkere deken erop

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:23

Ret krijgt geen heel dikke vacht, helemaal scheren is bij hem dan ook niet nodig. Wel heb ik hem een paar dagen voor onze laatste wedstrijd van dit seizoen alleen aan de voorkant geschoren (hals, borst en schouders) om ervoor te zorgen dat hij daar zijn warmte net wat beter kwijt zou kunnen. Gezien de afstand (103 km) wilde ik de omstandigheden voor hem graag zo optimaal mogelijk maken. De rest van de winter scheer ik hem niet meer, de training staat nu toch op een laag pitje. Straks in februari zie ik wel weer als we naar de wedstrijden in maart toewerken, tot nu toe is zijn vacht in het vroege voorjaar nooit een probleem geweest en ik begin het seizoen toch niet met een 100+.

Afbeelding

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:45

http://www.whoa.nl/scheren.htm

Hier staan verschillende modelletjes.

Mijn pony schoor ik alijd in zo´n modelletje. Mijn paard hoeft niet denk ik, die heeft nog geen dikke vacht.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:48

Lenneke_ schreef:
Ik doe ook iets wat de meeste vrezelijk zullen vinden Nagelbijten / Gniffelen
Gewoon bezweet de wei in (wel even uitstappen)
Anouar is nooit ziek of verkouden, toen hij nog lekker warm met dekens op stal stond was hij wel heel vaak verkouden.

Doe ik ook... Als Sabiha rent zweet ze ook, en die staat ook 24/7 in de wei.. Dus waarom zou ik een bezweet paard van het rijden niet terug in de wei mogen zetten na een flink stuk uitstappen Verward

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:24

dat is het mooie van een wintervacht. door de gharen wordt het zweet getransporteerd naar de bovenkant van de haren. Het velletje is mooi droog. Als ik het goed heb.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:36

Ik word zo vaak voor gek verklaard dat ik dat doe. Daar zou hij harstikke ziek van worden en het zou onverantwoord zijn.
Maar ik heb er nooit problemen mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:02

Ik heb m'n leven lang m'n paarden al gewoon nat in de wei gegooid. Heb me nooit iets van commentaar aangetrokken. Nat maar afgekoeld kan er weinig gebeuren. Verkouden word je van een virus, niet van nat zijn.
Scheren doe ik niet.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:42

Die van mij staat ook zonder deken. Als ze erg nat is na het rijden leg ik er even een (uurtje) een zweetdeken op zodat ze niet drijfnat de nacht in hoeft. Maar verder niets eigenlijk. Gaat prima. Maar ik zeg erbij dat we geen wedstrijden rijden. Alhoewel onze recreatieve tochten verleden jaar ook best wel pittig waren.

Groetjes,
Sandra

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 06:53

Tjo gaat ieder jaar rond Holten helemaal kaal. Bevalt me prima.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:59

ik scheerde uck bijna voor iedere wedstrijd. maar uck is dan ook een fjord. je helpt je paard hier gewoon mee. mijn arabier Nasir heb ik nooit geschoren. die had zo'n dun velletje en geen problemen met de regulering van zijn HF.
Voor Uck maakte het zeker een paar slagen verschil, met of zonder vacht. jammere was dat ik die kennis pas opdeed toen ik voor het eerst op de fasna startte.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:49

Ibbel schreef:
Ik heb m'n leven lang m'n paarden al gewoon nat in de wei gegooid. Heb me nooit iets van commentaar aangetrokken. Nat maar afgekoeld kan er weinig gebeuren. Verkouden word je van een virus, niet van nat zijn.
Scheren doe ik niet.

Verkouden wordt je er niet van, maar je paard kan wel kou vatten, en daardoor zijn weerstand verliezen. en dan dus vatbaarder zijn voor virussen. Lachen

Van de winter ga ik tosca ook op conditie trainen, samen met een andere vrouw met een haflinger die ook endurance wil gaan rijden. Ze wordt ook voor het eerst geschoren. ik train toch best intensief en in het zweet. dus vind ik het fijner als ze niet zon dikke vacht heeft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:51

Tozalin schreef:
Ibbel schreef:
Scheren doe ik niet.

Verkouden wordt je er niet van, maar je paard kan wel kou vatten, en daardoor zijn weerstand verliezen. en dan dus vatbaarder zijn voor virussen. Lachen

Maar ik heb juist geleerd dat dit voor mensen geldt en niet voor paarden omdat paarden een hele goede vacht hebben (die het vocht naar buiten transporteerd zodat de huid na voldoende afkoelen droog blijft)

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:55

goeie, mijn probleem is dat Magic 24/7 op de wei staat en ik geen zin heb om steeds met verschillende dekens te sjouwen Haha! hij krijgt alleen een regendeken op, want regen en wind samen vindt hij toch te erg.....maar laatst een flinke rit gemaakt en dan zit dat haar hem wel in de weg....denk dat als ik volgend jaar Januari echt weer ga trainen wel een beetje zal moeten scheren (voor het eerst!) dus ga het linkje bekijken voor de verschillende patroontjes!