eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

genghiskhan

eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:15

griebels

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:12

Vraag jij niet ontzettend veel van je paard om om de 2 weken te starten??
Wanneer krijgt hij tijd om te herstellen?

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:32

griebels schreef:
Vraag jij niet ontzettend veel van je paard om om de 2 weken te starten??
Wanneer krijgt hij tijd om te herstellen?

jij vraagt het,ik dacht het ook
of ben ik te mutserig?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:33

Ik vond het ook veel wedstrijdkilometers in een hele korte periode. Zit daar een gedachte achter?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:00

Ik hoop dat hij gewoon niet beter weet en het advies opvolgt om volgend seizoen niet meer dan 3 a 4 wedstrijden te rijden. En dat een van die wedstrijden een korte klasse 2 is, om weer wat in te komen...
Zeker als je in de hogere klasses start.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:45

genghiskhan schreef:
Verslagje van ons eerste wedstrijdseizoen op www.genghiskhan.nl

Mooi gedaan hoor.

En ik zie het probleem niet zo wat de anderen noemen met het geen tijd hebben om te herstellen. Het is niet dat je om de week een rit van 160 km. doet tenslotte. Ik heb tot nu toe puur recreatief met mijn meisje gereden. Gemiddeld drie keer per week 20 km. Dat maakt in totaal toch ook zo een zestig kilometer. Met nog minder tijd om te herstellen.
Als je maar goed op je paard let. Het is belangrijker om tijdens een wedstrijd te stoppen als je merkt dat het niet meer gaat.

Nee hoor, prima gedaan. En als je de 160 km. gaat rijden. Tja dan maar beter niet om de week he?!

groetjes,
Sandra

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 12:22

Dank je Sandra. Pling

Er zijn mensen die zoveel als ik met Tempter gereden heb, teveel vinden. Zelf denk ik dat je dat niet zo makkelijk kan oordelen / zeggen. Het hangt af van de aanleg en conditie van het paard. Ook hangt veel af van voeding en hoe hij kan herstellen; staat ie op stal of in het land en dan nog hoe in het land; moet ie daar vechten, voelt ie zich daar lekker, hoe veel te bewegen etc.
Dan beschouw ik de wedstrijden als training; Ik train bijna niet tussen de wedstrijden, alleen wat dressuuroefeningen en een ontspannen buitenritje per week.
Belangrijk is goed naar je paard te kijken en ervaring hebben. ( vuist) Regels hiervoor opstellen vind ik moeilijk omdat de omstandigheden zo verschillend zijn. Laat iedereen het lekker zelf uitvinden hoeveel en hoevaak hij/zij wil lopen met zijn/haar paard?
In het verslagje staat waarom ik zo tevreden ben met dit seizoen; Tempter vindt lopen nu echt lekker! Hij staat nu alweer te spelen en te bokken in het land en vraagt om meer!

griebels schreef:
Ik hoop dat hij gewoon niet beter weet en het advies opvolgt om volgend seizoen niet meer dan 3 a 4 wedstrijden te rijden. En dat een van die wedstrijden een korte klasse 2 is, om weer wat in te komen...
Zeker als je in de hogere klasses start.

Goh! Afgod Dank je voor deze belerende les!! Afgod! Ik zie dat u de wijsheid in pacht heeft!

www.genghiskhan.nl

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:53

ik startte in mijn 1e wedstrijd jaar ook veel (5 wedstrijden)
helaas stond naiade daarna wel 2 jaar met een peesblessure (kwam op dressuur wedstrijd maar toch heb ik dit als les geleerd en besluit ik rustiger aan te gaan doen in de toekomst)

ook was ze aan het einde van het seizoen niet meer zo fel als op het begin en dat kwam waarschijnlijk ook omdat ze het niet aan kon

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:13

naiade schreef:
ik startte in mijn 1e wedstrijd jaar ook veel (5 wedstrijden)
helaas stond naiade daarna wel 2 jaar met een peesblessure (kwam op dressuur wedstrijd maar toch heb ik dit als les geleerd en besluit ik rustiger aan te gaan doen in de toekomst)

ook was ze aan het einde van het seizoen niet meer zo fel als op het begin en dat kwam waarschijnlijk ook omdat ze het niet aan kon

Hoe oud was je paard? Wat had hij al gelopen?

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:19

Citaat:

Hoe oud was je paard? Wat had hij al gelopen?

ze was toen 7 jaar oud en we hadden altijd recreatief gereden maar ook een aantal dressuurwedstrijden
hoe oud is die van jou?

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:27

Tempter is net volwassen; negenjarig. Hij is M2 dressuur en western bereden. We hebben hem wel wat afgehard door veel op verharde wegen te stapppen en draven.

Peesblessure heeft overigens niet zo veel met de duur van het seizoen te maken; integendeel door wedstijden wordt ie alleen maar harder.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:30

Paarden moeten niet voor niets elke wedstrijd weer een keuring door de dierenarts ondergaan! Als er iets aan de hand is wordt dat snel genoeg ontdekt. Waar zijn anders die keuringen voor. Bovendien merk je het snel genoeg aan je paard als het niet lekker loopt.
Het oplopen van een blessure komt bovendien vaak door het misstappen, bijvoorbeeld in een konijnenhol, uitglijden, steentje. En wat dacht je van een steentje in de hoef dat niet wordt opgemerkt waardoor het paard anders gaat lopen om zijn hoef te ontzien en daardoor zijn spieren forceert? Dus een blessure houdt niet per definitie in dat je je paard overbelast hebt.

Nee hoor, genghiskhan heeft het prima gedaan met Tempter. Luisteren naar je paard is veel en veel beter dan vasthouden aan schema's, tabellen en voorgeschreven regels.
Ik neem in ieder geval mijn petje voor ze af.

Groetjes,
Sandra

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:54

Ik vind het ook indrukwekkend hoor! Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte ook zo dat gaat wel hard. Natuurlijk kan alleen jij het beste beoordelen of dit paard het aankan en als ik het zo lees luister je wel goed naar je paard. Wel heb ik in de her en der gelezen dat paarden die in het eerste seizoen imponerend presteren vaak het seizoen er op niet meer terugkomen. Waar dat dan precies aan ligt wordt er niet bij vermeld helaas.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:14

sandratien schreef:
Paarden moeten niet voor niets elke wedstrijd weer een keuring door de dierenarts ondergaan! Als er iets aan de hand is wordt dat snel genoeg ontdekt. Waar zijn anders die keuringen voor. Bovendien merk je het snel genoeg aan je paard als het niet lekker loopt.
Het oplopen van een blessure komt bovendien vaak door het misstappen, bijvoorbeeld in een konijnenhol, uitglijden, steentje. En wat dacht je van een steentje in de hoef dat niet wordt opgemerkt waardoor het paard anders gaat lopen om zijn hoef te ontzien en daardoor zijn spieren forceert? Dus een blessure houdt niet per definitie in dat je je paard overbelast hebt.

Groetjes,
Sandra

Ik moet hier even op reageren alhoewel dit wat mij betreft niet op Tempter van toepassing is. Hierboven wordt echter gegeneraliseerd en ik ben het helemaal niet eens met deze opmerking. Vorige week ben ik naar een traininscursus van Tonkie van het Endurance-Forum geweest en daar heb ik heel wat opgestoken van het blessure-vrij houden van je endurance-paard.

(Tonkie is afgestudeerd inspanningsfysioloog, zelf topsporter duursport geweest, als beroep traint ze dagelijks topsporters bij het opzetten van een ideaal trainingsschema waarbij blessures voorkomen moet worden en ze traint zelf Ijslanders voor het allerhoogste Endurance-niveau.)

Citaat:

Als je in de hogere klassen Endurance loopt dan is het toch wel de bedoeling dat je zelf in kan schatten of je paard fit is of niet voor de wedstrijd. Puur afhankelijk zijn van de dierenartsen is wel erg makkelijk en in mijn ogen ook niet slim. Een dierenarts kan ook een fout maken en jij kent je paard zelf het beste.
Bij een peesblessure (meest voorkomende blessure in de Endurance) merk je DUS NIET snel genoeg dat je paard iets mankeert. Met een peesblessure kunnen paarden nog maanden probleemloos doorlopen. Op het moment dat je merkt dat je paard niet lekker loopt, ben je al te laat en kan je met gemak een jaar uit de running zijn!

Citaat:

Een peesblessure is dus 9 van de 10 keer wel een overbelasting en is vrijwel nooit veroorzaakt door een klein akkefietje. Vooral bij bloedpaarden (AV of EV) wordt het versterken van de beenspieren/pezen te snel gedaan. Het uithoudingsvermogen van deze paarden is zo goed dat het paard de lagere klassen met 1 vinger in de neus doorloopt. De pezen hebben echter wel veel trainingskilometers nodig om uit te harden. Je ziet regelmatig arabieren die in klasse 2 nog vooraan liepen, nooit meer terug in de hogere klassen.

Luisteren naar je paard is belangrijk maar het is ook verstandig om je te verdiepen in de trainingstheorie voordat je aan de hogere klassen Endurance gaat denken. Ik kan nog veel meer hierover doortypen maar je kan op het Endurance-forum heel veel informatie vinden over verantwoord trainen. Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige (nog jong paard) maar weet wel hoe ik het NIET ga doen.

Ik zou iedereen aanraden eens naar het verhaal van Tonkie te luisteren, je kunt je paard namelijk echt makkelijk naar de K.&^% rijden...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:16

Ik hoor van meer mensen veel positiefs over Tonkie.
Ik heb me opgegeven voor haar cursusdag in het westen in december. Ben erg benieuwd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:34

Ik heb het niet over schema's gehad als eerste...
En als tweede... Niemand, maar dan ook niemand kijkt in de benen van een paard. Ook de VET niet
Je moet niet alleen het uithoudingsvermogen trainen van een paard, maar ook de spieren, de pezen en de gewrichten harden.
En dat is MIJN mening over dat ik het afgelopen seizoen van Tempter teveel vind.

Een voorbeeldje... Mijn Liekie kan nu met gemak qua uithoudingsvermogen een 80km (volgens anderen wel meer) lopen. De conditie heeft hij! Ondanks dat ik zeer weinig heb kunnen trainen de afgelopen maanden. Maar het is niet alleen de conditie die telt
En dat is de reden dat ik kortere wedstrijden heb gestart. De gezondheid van mijn paard staat voorop. Onbeschreven regel is ook dat je elk jaar een klasse omhoog kunt gaan. Dat houdt dus indd in dat je per seizoen 3 a 4 wedstrijden rijdt.
Ik heb dit verhaal van Tempter toevallig ook besproken met iemand die klasse 4 rijdt, en ook die vond het teveel!

Ik wens je veel succes en hoop voor jou (en Tempter uiteraard) dat je paard niet over een 2 jaar ofzo afgeschreven is wegens beengebreken van binnenuit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:17

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je hiervoor allemaal met je paard gedaan hebt. Is het een jong paard dat net onder het zadel is dan is het een heel ander verhaal dan een paard dat al jaren bereden is.

Ik hoor ook van mensen dat ik teveel gestart heb (4 keer klasse 1 en 2 keer klasse 2) Maar ik weet dat Anouar het aan kan. Hij is 11, voordat we daadwerkelijk konden starten ben ik al iets van 2 jaar gerichter aan het trainen. We konden alleen nooit op wedstrijd omdat hij de trailer niet in wilde. Daarnaast hebben we voor onze endurancecarriere niet niks gedaan, we hebben dressuur gereden, gesprongen, gecrosst, hij is dus niet niks gewend.

Maar van klasse 1 naar klasse 3 vind ik wel wat veel in 1 jaar.
Ik wil volgend jaar ook nog lekker klasse 2 blijven rijden. We hebben nu alleen maar hele korte klasse 2 wedstrijden gereden, dus we kunnen nog wel even vooruit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:48

Ik ga helemaal mee met Bella! Ik ben naar dezelfde cursus geweest en het wordt zo mooi uitgelegd en wetenschappelijk onderwbouwd dat je niet anders kan dan geloven dat herstel, herstel, herstel zo onwijs belangrijk is! Dát is uitharden, Herstel!

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:24

Maar het maakt in mijn ogen toch wel een groot verschil of je korte afstanden of lange afstanden rijdt. Bij lange afstanden zou ik zeker ook langere rustpauze's houden. Maar van wat ik heb begrepen ,gebruiken veel enduranceruiters die langere afstanden rijden de kortere (klasse 1) wedstrijden ook vaak als training. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet zo gek wat Tempte heeft gereden.
Wat de overbelasting betreft heb ik nu weer wat bijgeleerd. Ik wist dit niet en zal zeker er rekening mee houden.

Groetjes,
Sandra

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:32

Daar heb je wel gelijk in Sandra. Voor klasse 4 paarden stelt een klasse 1 natuurlijk ook een stuk minder voor.
Maar in één seizoen van klasse 1 naar klasse 3 vind ik wel wat veel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:52

sandratien schreef:
Maar het maakt in mijn ogen toch wel een groot verschil of je korte afstanden of lange afstanden rijdt. Bij lange afstanden zou ik zeker ook langere rustpauze's houden. Maar van wat ik heb begrepen ,gebruiken veel enduranceruiters die langere afstanden rijden de kortere (klasse 1) wedstrijden ook vaak als training. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet zo gek wat Tempte heeft gereden.
Wat de overbelasting betreft heb ik nu weer wat bijgeleerd. Ik wist dit niet en zal zeker er rekening mee houden.

Groetjes,
Sandra

Maar niet om de 2 weken
En degene die klasse 4 rijden rijden ook niet zoveel klasse 4 wedstrijden per jaar... Volgens mij nog niet eens 3 a 4 x per jaar...

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:38

Er hangt al enige tijd in de lucht dat in de regelementen opgenomen gaat worden dat men niet meer dan 1 klasse per seizoen mag promoveren. En niet voor niks denk ik zo.....

Volgens mij was je ook zwaar metabool afgekeurd met de klasse 3 in Wanroij..... Lips are sealed

Voor alle anderen: hou de Her&Der, de deronline site en eventueel endurance forum in de gaten want er gaat ook weer een info avond komen van Jannet van Wijk over trainingen en rust en allerlei andere dingen in klasse 2 en hoger.

Voor de TS natuurlijk he-le-maal niet nodig........ Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:04

Ik denk dat dat een goed plan is van de DER om dat in de regelementen aan te passen. Ik zou ook graag een maximum aan aantal wedstrijden per combinatie zien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:10

Jorie schreef:
Voor alle anderen: hou de Her&Der, de deronline site en eventueel endurance forum in de gaten want er gaat ook weer een info avond komen van Jannet van Wijk over trainingen en rust en allerlei andere dingen in klasse 2 en hoger.

Interesant. Ik ga het in de gaten houden

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:17

Het bestuur maakt de regelementen niet (meer) dat doet de endurance commissie. Het enige wat wij kunnen doen is, in samenspraak met de leden, onze visie geven op de regelementen en eventuele nieuwe aanbevelingen zeg maar, maar de eindbeslissing ligt bij de commissie.

Maximale aantal keren van deelname per combinatie weet ik niet of dat handig is. Denk niet dat dat te realiseren zou zijn. Er zit natuurlijk ook best een verschil tussen de afstanden (hele korte klasse 2's of juist hele lange) en als je zegt bv maximaal 5, dan kan men nog 5 keer achterelkaar starten en dan de rest van het seizoen niet of zo, dus dan zou je ook de rustperiodes moeten vastleggen.

En dan kun je ook nog eens niet zien wat men buiten de endurance doet met het paard wbt andere soort wedstrijden.