vraagje over endurance wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

vraagje over endurance wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:06

Het leek mij en m'n moeder een leuk idee om endurance te gaan rijden met onze quarter-horse. Een vriendin gaat in maart al een wedstrijd rijden en zei dat je paard minimaal 6 jaar moet zijn en dat 15max.
de pony is ongeveer rond de 20 jaar (papieren heeft de vorige eigenaar maar die kan ik zo krijgen) is dit waar? en dat ze dus niet mee zou kunnen doen omdat oudere paarden geen conditie hebben. Dat laatste ben ik het helemaal niet mee eens! wij denken dat onze quarter er juist erg geschikt voor is omdat ze een heel goed uithoudingsvermogen heeft en ook vrij snel is. Ik zou echt graag met haar willen starten, vooral omdat m'n moeder deze sport ook goed keurd en het t enige is waar ik met haar aan mee zou mogen doen. Als ik met haar mee mag doen wat zijn dan de kosten?? waar moet ik me inschrijven enz? heb er zelf geen ervaring mee ben zelf meer een dressuurruiter maar met de pony lijkt het me heel leuk om eens iets anders te gaan doen, vooral omdat m'n moeder hier ook achter staat.

Ineke2

Re: vraagje over endurance wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:01

Kijk eens op www.deronline.nl
Daar kun je ook een informatiepakket bestellen waar alles instaat wat je hier vraagt.

Overigens is de minimum leeftijd van je paard om mee te mogen doen 4 jaar (klasse 0 en 1) 5 jaar om klasse 2 te mogen starten en minimaal 6 om klasse 3 en 4 te mogen starten...

Een maximum leeftijd is er NIET! Dus ik weet niet waar je vriendin dat vandaan haalt...
Als je paard in goede conditie verkeerd en jij denkt dat ze het aankan, gewoon gaan proberen Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:03

Lees allereerst even het wedstrijdreglement: http://www.deronline.nl/informatie/Reglement2004.asp (en laat dat vooral even aan je vriendin lezen).

Ik juich het toe dat mensen enthousiast zijn om endurance te gaan rijden, maar ik kan er slecht tegen als mensen dingen gaan beweren die niet waar zijn. Zo krijg je misverstanden. Lees de reglementen, dan weet je waar je aan toe bent.

Zoals Ineke al zegt: voor klasse 1 en de kennismakingsklasse geldt een minimum leeftijd van 4 jaar. Een maximum leeftijd is er niet. Dat vind je ook in het reglement.

Dat oudere paarden geen conditie hebben is ook onzin. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar met algehele fitheid en hoe het paard wordt gereden.

Lees verder even de FAQ van dit subforum, daar vind je info over lid worden van de endurancevereniging, de kosten etc.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:04

Ineke Westers heeft met haar paard van 20 nog the best condition gewonnen in katwijk!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:00

Er doen nog best wel veel 'oudere' paarden mee valt me op.
Ga anders eens kijken bij een wedstrijd (wel pas in het voorjaar, nu zijn er geen wedstrijden)
Is heel leerzaam. Op het hoofdterrein is altijd veel te zien, je kan kijken bij de keuringen, de voorbespreking, start, finish, (winkeltjes Haha! ) vanalles. Iedereen is altijd heel vriendelijk. Als je een auto hebt kan je ook bij de groompunten gaan kijken, ook heel leuk en leerzaam.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:17

Lenneke_ schreef:
Er doen nog best wel veel 'oudere' paarden mee valt me op.

Ik vind het nog tegenvallen! Rex is met zijn 20 jaar op het paspoort (in het echt is hij ouder) vaak met afstand de oudste op wedstrijden!

Dat oude paarden geen conditie hebben is onzin. Maar een paard waar bijv. 10 jaar niks mee gedaan is op zijn 20e weer gaan trainen is wel iets anders dan een jonger paard opbouwen, oké.
Maar als je zegt dat jullie paard nog genoeg energie heeft dan is er geen reden om het niet gewoon rustig eens te proberen! Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 10:29

oke snap ook niet waar ze t vandaan haalt...ik heb namelijk een paard van 5 jaar en dus een van 20... en nog een wat oudere Clown maar zei zij dus dat Umi (5 jarige) nog een jaartje moest wachten omdat ze te jong is, en dat mity en miran (onze pony's) er te oud voor zijn Clown

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 10:34

ik woon zelf in Kootwijk, zie wel eens dat daar ook wedstrijden gehouden worden, weet iemand wanneer dat is?

De quarter-horse heeft verder geen jaar stil gestaan. Heb er de laatste 2 jaar dressuurmatig mee gereden en af en toe mee buiten gereden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:39

De wedstrijd in Kootwijk (terrein van Gert van der Hoorn) is tot nu toe ieder jaar eind april geweest. Er zijn ook twee wedstrijden in Kootwijkerbroek, bij Onder de Kastanje: eind maart en eind augustus.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 10:51

oke dan gaat degene die nu endurance mag starten daar aan mee doen, ze had het over 5 maart ofzo. is voor mij ook wel te doen, moet ik alleen een trailer zien te regellen Clown .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:52

Diegene die endurance gaat starten is wel overtuigd van allerlei dingen, als ik dat zo lees. Clown

Laat haar nou eerst maar het reglement doorlezen én de kalender goed bekijken. Zo vroeg in maart is die wedstrijd in Kootwijkerbroek nog nooit geweest, altijd zo tussen de 20e en de 30e. En de kalender voor 2007 is nog niet klaar, die volgt eind dit jaar.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 10:59

oke idd. ze had het er over dat m'n pony ook goedgekeurd moet worden (die wordt wel goed gekeurd als die pony van degene waar ik het over had ook goed gekeurd is (die is aan de magere kant en niet zo stevig gebouwd als de mijne) dan kan ik me niet voorstellen dat de mijne afgekeurd wordt)
Ze kent mensen die endurance rijden, iemand uit kootwijkerbroek en nog 1 uit kootwijk, ze had het erover dat die haar zouden trainen en helpen. regelement heeft ze vast nog niet door gelezen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:11

pony's worden individueel onafhankelijk van elkaar gekeurd en de afkeuring van de een heeft geen consequenties voor de keuring van de ander.
Of een paard wordt goed of afgekeurd ligt aan veel dingen mager of stevig gebouwd wordt niet beoordeeld.
Er wordt gekeken naar de gangen (kreupel of niet), ademhaling, hartslag, turgor (vochthuishouding), Bloedsomloop.
Ik denk dat je stalgenootje een hele dikke duim heeft en wel ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Je bent gelukkig zo slim dat je het even vraagt.
Dus gewoon lekker komen starten met je quarter. Meer info vind je op www.deronline.nl

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:24

Haha! ga ik zeker doen, ga nog even sparen Tong uitsteken ga dan pas in t voorjaar omdat ze een wintervacht heeft, maar rijd haar verder nog wel. Eerst wil ik met m'n kwpnr dressuurwedstrijden gaan rijden.