Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

, wil hij mee als de andere paarden uit de wei gehaald worden, vraagt hij continu om aandacht (met poetsen en wandelen neemt hij dan geen genoegen meer) dus dan is het tijd om weer wat te gaan doen: de eerste tijd heel rustig, om de dag een half uur ofzo stappen onder het zadel, eventueel een keer een rustig drafje of galopje. Maar nog steeds niet echt aan het werk, dat komt later wel weer. Laureentje schreef:ga zelf maar eens 160 km lopen. Dan ben je blij met een paar dagen tot een week rust.
mijn paard krijgt 1 kilo basis sport brok en 1 kilo mais per dag verdeeld over twee maaltijden. verder krijgt hij natuurlijk hooi en staat elke dag in de wei. hij staat nooit op stal. altijd in een paddock. bij zijn vroige baasje kreeg jij 4 kilo brokken
zonder iets te doen. dat heb ik dan ook afgebouw naar twee kilo, en uiteindelijk naar 1 kilo. ik wil volgend jaar gaan startten met endurance, heb vorig jaar een kennismakingsrit gedaan, daarom wil ik dit eigenlijk weten. het is leuk om te lezen dat jullie allemaal andere meningen hebben hierover, maar ik denk dat je ook gewoon per paard moet kijken wat je doet en wat voor het paard prettig is... Judith_ schreef:Wedstrijd is vaak wat anders dan de trainingen. Op de wedstrijden rij je meestal wel op een redelijk hoog tempo. Thuis niet altijd. 30 dagen absolute rust vind ik veel. Denk inderdaad dat het inhoud dat je minder zwaar traint. Wandelen, stapritten, soms stukken draf er tussen. Maar niet zwaar en intensief trainen.