Hyper paard ook paar weken vrij geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Hyper paard ook paar weken vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 08:40

Hoi,

vaak lees ik op dit forum dat aan het eind van het endurance seizoen de paarden een paar weken "vakantie" krijgen. ik ben erg benieuwd of dit alleen mensen zijn met hele rustige paarden of dat er ook paarden bij zijn die normaal na 3 dagen niet rijden al niet te rijden zijn. Ik denk dat ik dit bij mijn paard niet kan doen namelijk, hij staat dagelijks in de wei, maar als ik 3 dagen niet gereden heb is er geen land met hem te bezeilen. Hoe doen jullie dit?

SBL

Re: Hyper paard ook paar weken vrij geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:25

Dan blijf je toch gewoon lekker rijden met hem?
Lijkt mij persoonlijk wel beter ook. Het hele seizoen heeft het paard moeten presteren en dan ineens helemaal niets meer. Als mens zou je daar ook van doldraaien.
Gewoon lekker blijven rijden, en voor het nieuwe seizoen weer intensiever gaan trainen.

Groetjes,
Sandra

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:34

Jaah precies, niet in één keer van heel veel trainen naar helemaal niks..
Doe het anders idd wel wat rustiger aan, en pak de training daarna weer echt op Knipoog

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:39

Je hoeft niet perse vakantie te geven. Voor paarden die erg veel en hoog lopen is het meestal wel fijn. Vaak worden ze niet in een keer stil gezet maar word het af gebouwd. De meeste endurance paarden hoeven niet elke dag een top prestatie neer te zetten vaak zie je dat ze 2 tot 3 keer een paar uur buiten rijden.

Mijn paard heeft net een weekje vakantie gehad, even herstellen van een grote rit in lauwersoog.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 12:39

ja dat lijkt me inderdaad beter. een beetje rustig aan doen. niet gericht op het presteren. ik heb namelijk ook een keer van iemand gehoord dat op elke 15 km endurance wedstrijd je een dag rust moet geven. maar dat lijkt mij een beetje overdreven. misschien niet hard trainen maar een rustig buitenritje kan toch wel?

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:48

ga zelf maar eens 160 km lopen. Dan ben je blij met een paar dagen tot een week rust.
Indien je je paard rust geeft, moet je wel het volgende in acht nemen. Niet langer dan twee tot drie weken achter elkaar, want dan gaan de spieren 'verloren'. Het beste is (vind ikzelf) is twee dagen rust gunnen en dan weer rustig rijden, lekker een uurtje de bossen in of gewoon een uurtje stappen (is ook rust voor een paard). Dat kan voor een paard ook al vakantie zijn, of in plaats van rijden lekker 20 minuten aan de longe. Even wat anders. Indien je weet dat je paard van een paar dagen rust heel fit wordt (voer moet je wel aanpassen als je je paard op rust zet, normaal is paard op rust, de helft van de normale hoeveelheid voer geven) dan ga je hem een dag rust geven en dan een dagje rustig rijden of longeren, dan weer een dagje rust en weer een dagje stappen of zo. Zo geef jeje paard wel de rust die hij nodig heeft, maar overwerk je hem niet.
Veel succes ermee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:18

Van Jannet heb ik juist te horen gekregen dat je de helft van de km's in dagen rust moet geven... Heb je een rit van 60km gereden dan geef je 30 dagen rust. Maar wat ze precies onder rust verstaat ben ik toen vergeten te vragen Schijnheilig
Ik denk dat ze bedoeld dat je dan 30 dagen geen zware training geeft, maar dat weet ik dus niet zeker.
Mijn paard krijgt altijd iets van 4 dagen absolute rust na een wedstrijd, soms meer, ligt eraan hoeveel hij nodig heeft. Langer niet, en ook geen vakantie, hij vind er geen hol aan als hij als weidepony gehouden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:01

Wedstrijd is vaak wat anders dan de trainingen. Op de wedstrijden rij je meestal wel op een redelijk hoog tempo. Thuis niet altijd. 30 dagen absolute rust vind ik veel. Denk inderdaad dat het inhoud dat je minder zwaar traint. Wandelen, stapritten, soms stukken draf er tussen. Maar niet zwaar en intensief trainen.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:02

Als ik kijk naar mijn eigen mensenlijf, dan is het juist prettig om te bewegen de dag nadat ik een zware inspanning heb geleverd. Spierpijn wordt minder doordat de spieren door het bewegen meer zuurstof krijgen en spierpijn geneest dan ook sneller. Volgens mij zit een paardenlijf toch niet veel anders in elkaar.
Dus na een zware inspanning de dag erop lekker rustig wandelen. Longeren belast weer eenzijdig, zou ik persoonlijk niet doen.
Maar dat is iets anders dan de vraag van de topicstartster. Daar gaat het om rust in de periode na het enduranceseizoen. Dat lijkt me persoonlijk niet goed, al helemaal niet voor zo een nerveus paard dat zij heeft.

Groetjes,
Sandra

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:18

Ook al heb je een hyper paard, het lijkt me raadzaam om na een wedstrijd in ieder geval 48 tot 72 uur 'arbeidsloze' rust aan te houden, wel lekker op de wei of in de paddock laten lopen, maar geen zadel erop en ook niet aan de longeerlijn. Dan herstelt het lichaam zonder dat je per ongeluk eventuele kleine beschadigingetjes in spieren of pezen forceert en kunnen de afvalstoffen goed afgevoerd worden. Wandelen aan de hand op harde bodem is daar ook goed voor.

Hoe langer en hoe zwaarder de wedstrijd, hoe meer rust ik na de wedstrijd inbouw. Afstanden zijn trouwens richtlijnen: een 60 km bij vochtig warm weer kan zwaarder zijn (en dus meer impact hebben op je paard) dan een 80 bij herfstweer zoals nu.

Vorig weekend heeft mijn paard een 100 gelopen, nu doet hij daarom eerst twee weken helemaal niets, alleen maar op de wei lopen en af en toe wat wandelen (net zoals na de 90 km in juli). En na die twee weken wordt hij strontvervelend, narrig en chagrijnig Haha!, wil hij mee als de andere paarden uit de wei gehaald worden, vraagt hij continu om aandacht (met poetsen en wandelen neemt hij dan geen genoegen meer) dus dan is het tijd om weer wat te gaan doen: de eerste tijd heel rustig, om de dag een half uur ofzo stappen onder het zadel, eventueel een keer een rustig drafje of galopje. Maar nog steeds niet echt aan het werk, dat komt later wel weer.

Nu in het winterseizoen blijven we gewoon op een laag pitje doorrijden, niet trainingsgericht: paard blijft soepel, heeft het gevoel dat-ie erbij hoort en ikzelf geniet er ook van. Ergens in februari pakken we de gerichte training wel weer op.

Absolute winterrust is gewoon niets voor ons. Vorig jaar in blessuretijd moest hij wel, daar berustte hij toen na een maand of twee eindelijk in. Maar liever blijf ik gewoon op een lager pitje met hem aan de gang. Leuker voor ons allebei. Misschien heb je hier iets aan?

Wat voor krachtvoer krijgt je paard eigenlijk? Krijgt hij wel het voer dat bij hem past? Misschien wordt hij minder hyper van een minder energierijke brok of van een brok als Pavo Energy Control?

Laureentje schreef:
ga zelf maar eens 160 km lopen. Dan ben je blij met een paar dagen tot een week rust.

Na een 160'er krijgen de paarden echt wel langer dan een paar dagen tot een week rust. En niet alle endurancewedstrijden zijn 160 km lang. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:23

Ik zou gewoon lekker rustig aan doen. Gewoon lekker bewegen.
Ik geef Anouar wel vakantie, maar hij vind het ook echt heerlijk. Af en toe gaan we een rondje stappen in het bos of een eindje fietsen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:07

dankje voor alle reacties. hartstikke duidelijk Lachen mijn paard krijgt 1 kilo basis sport brok en 1 kilo mais per dag verdeeld over twee maaltijden. verder krijgt hij natuurlijk hooi en staat elke dag in de wei. hij staat nooit op stal. altijd in een paddock. bij zijn vroige baasje kreeg jij 4 kilo brokken Bloos! zonder iets te doen. dat heb ik dan ook afgebouw naar twee kilo, en uiteindelijk naar 1 kilo. ik wil volgend jaar gaan startten met endurance, heb vorig jaar een kennismakingsrit gedaan, daarom wil ik dit eigenlijk weten. het is leuk om te lezen dat jullie allemaal andere meningen hebben hierover, maar ik denk dat je ook gewoon per paard moet kijken wat je doet en wat voor het paard prettig is...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:09

Je kan ook wat andere leuke dingen gaan doen natuurlijk. 'Enge' dingen opzoeken of namaken, wat behendigheidsoefeningen ofzo. Gewoon samen lol maken en op een speelse manier bezig zijn. Dit vergroot jullie band en je hebt er ook wat aan in de wedstrijden.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:12

ja inderdaad. een beetje wandelen lijkt mij ook goed na een "korte" wedstrijd. mijn paard is zowieso nogal een aandachttrekker en vind het absoluut niet leuk als ik iets met de anderen ga doen. hij is nu verkouden en heeft dus ook rust maar hij is echt een beetje chagrijnig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:14

Wij fietsen ook heel veel (niet de bokt fietsen, voor de grapjassen). Ik op de fiets en Anouar er naast. Vind ie prachtig en is ook nog eens heel goed voor hem, onbelast rechtuit gewegen.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:56

Judith_ schreef:
Wedstrijd is vaak wat anders dan de trainingen. Op de wedstrijden rij je meestal wel op een redelijk hoog tempo. Thuis niet altijd. 30 dagen absolute rust vind ik veel. Denk inderdaad dat het inhoud dat je minder zwaar traint. Wandelen, stapritten, soms stukken draf er tussen. Maar niet zwaar en intensief trainen.

Dat eerste zou meer andersom moeten. In trainingen juist op wat hogere snelheid dan op wedstrijden. Ook omdat je met trainingen juist aan het trainen bent om meer conditie te krijgen en je zeker vanaf omgeveer klasse 2 nooit de afstand traint die je ook in de wedstrijd loopt. Juist op wedstrijd moeten ze dan in lager tempo omdat het dan nog een flink eind is.

Rust vinden sommige knollen misschien niet geweldig maar voor hun lichaam wel belangrijk. Zeker klasse 2 en hoger is best een aanslag en dan kan alles waar toch hoe dan ook kleine beschadigingetjes zijn opgetreden weer lekker helemaal herstellen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:05

Maar rust hoeft niet 'niks doen' te betekenen natuurlijk.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 13:50

nee. daar ben ik het mee eens. maar ik begrijp best dat bij de langere wedstrijden volledige rust nodig is. in ieder geval een paar dagen.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:02

En rust is ook Nooooooit box- rust!!! Het mooiste zou zijn als je paard dan gewoon iig overdag naar buiten kan de hele dag. Als het kan op gras, maar bij ons gaat dat helaas niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:06

Ik heb het geluk dat Anouar de hele winter dag en nacht in de wei kan blijven. Hij is nu een lekkere teddybeer geworden en mag tot januari vakantie vieren. Maar ik ga wel elke dag even iets met hem doen, beetje Parellien, rondje fietsen, stukje wandelen, gewoon leuke dingen doen samen.

Als ik een dagje vrij ben van school ga ik ook niet de hele dag in m'n bed liggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:08

Cloud staat ook nog lekker in de wei, voorlopig blijft hij daar ook. Hij heeft nu een paar weken vrij gehad. (beetje wandelen, grondwerk ect) over een poosje pakken we het weer langzaam op.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:03

Ik merk dat het erg verschilt in wat mensen 's winters met hun paarden doen.
Ik heb dit jaar aangehouden om na een wedstrijd Midanja een week rust te geven
( ze loopt altijd in de wei).
En nu na het wedstrijdseizoen wil ik haar niet helemaal 'stilzetten' omdat ik uit ervaring geleerd heb dat ze er wat stijf van wordt en minder goed gaat lopen en ook niet lekker in haar vel van gaat zitten.
Het is niet heel ernstig maar als we er allebei niet beter van worden, waarom dan perse stilzetten toch?
Dus heb ik nu 1 x per week dressuurles (wat ze erg leuk vind) en ga ik 1 a 2 per week het bos in (vaak met handshet, wat niet hard gaat), maximaal 1 a 1 1/2 uur.