Hoe beginnen met Endurance rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RodeoStez

Hoe beginnen met Endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 15:28

Hallo!

Al tijden lijkt het mij fantastisch om met Endurance rijden te beginnen. Maar hoe ga ik dit aanpakken? Ik heb de komende jaren nog niet de middelen om een eigen paard aan te schaffen, tenzij ik de loterij win ofzo.

Ik heb de afgelopen 5 jaar Western gereden, en ben sinds een aantal weken overgestapt naar Engels rijden. Netjes kunstjes laten zien in een bak is echt niks voor mij. Als ik aan het rijden ben, vind je mij in de bossen, zo lang mogelijk routes uitstippelen. In deze omgeving is dit niet altijd mogelijk, mn record staat nu op anderhalf uur.. Voornamelijk stap en draf, en als de omgeving het toelaat een stukje galopperen.

Hoe ziet een Endurance wedstijd er eigenlijk uit?

Het paard waar ik nu mijn beschikking over heb is een 16 jarige KWPN merrie met een stokmaat van 1.65m. Om met haar aan Endurance te gaan doen lijkt me niet echt een goed idee.. Al vind zij buitenrijden echt heerlijk. In de bak is ze erg lui en knorrig, maar zodra we het bos in zijn, komt ze helemaal los!

Wat voor paard is algemeen bekend als een goed Endurance paard? Ik ben 60 kg.

Alvast bedankt!

Wie kan mij meer informatie geven over Endurance? Of wil mij hiermee laten kennis maken?

Lenneke_

Re: Hoe beginnen met Endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:34

Waarom zou je paard niet geschikt zijn? Elk paard dat lichamelijk in orde is kan in principe een klasse 1 lopen.

Lees de FAQ eens, daar staat veel info.
De site van de endurance vereniging is www.deronline.nl Daar staan alle praktische dingen op.
Verder staat er op www.fit-2-continue.com heel veel info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:25

Vrijwel elk paard is geschikt om een klasse I te rijden. Waarom niet eens een keer proberen?

Rij eens een keer met een endruranceruiter mee, daar kan je veel van leren. En wat lenneke al zei, in de FAQ staat heel veel info

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:57

Leeftijd van je paard hoeft zeker geen probleem te zijn, bekijk de start- en uitslagenlijsten maar eens! Lachen

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:59

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik heb net uitslagen gekeken op de site van DER, en ik zag dat als ik met mijn paard mee zou doen, inderdaad geen uitzondering zou zijn qua ras en leeftijd! Alleen rijd ik met een veelzijdigheids zadel, kan je hiermee meedoen aan een wedstrijd in de beginnersklasse? Of ben je wel verplicht om een endurance zadel te hebben?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:28

Je kan met een veelzijdigheidszadel gewoon meedoen hoor. Ik heb in augustus een kennismakingsklasse gereden, gewoon op mijn dressuur zadel, dat was heel goed te doen. Ook in de hogere klasses zijn er nog wel mensen die met een veelzijdigheidszadel rijden volgens mij.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 20:57

@Destiney02, super bedankt! Ik ga eerst maar eens een trainings schema opstellen, kijken hoe het Inge (paard) bevalt.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:12

Zou ik doen, mocht je een keertje zin hebben in een trainingsritje moet dat wel te regelen zijn gezien je woonplaats Lachen

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:19

volgt dit topic ook vol belangstelling !
Ben op het moment opzoek naar een jonger paardje!
Met dit paard wil ook Endurance gaan doen over een tijd !

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:27

Ik volg dit topic ook even.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:37

Hahaha, had al een heel berichtje getypt, toen ik jouw reactie (SinESappel) nog een keer las. Zie nu pas dat je in Emmen woont! Jij rijdt dus Endurance?

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:37

En nu zie ik aan je onderschrift dat je indd Endurance rijd... Tis maar goed dat t weekend voor de deur staat! Tong uitsteken Tong uitsteken

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:37

Klopt, ik rij inderdaad endurance met de haf!! Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:55

RodeoStez schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik heb net uitslagen gekeken op de site van DER, en ik zag dat als ik met mijn paard mee zou doen, inderdaad geen uitzondering zou zijn qua ras en leeftijd! Alleen rijd ik met een veelzijdigheids zadel, kan je hiermee meedoen aan een wedstrijd in de beginnersklasse? Of ben je wel verplicht om een endurance zadel te hebben?

Vorige week zaterdag heb ik de kennismaking in Katwijk met (naar mijn mening Haha!) zeer goed gevolg uitgereden, 29 kilometer, met een New Forest van 19 jaar, 1m39. Dit alles met een dressuurzadel met gelpad Knipoog

De beste manier om ermee te beginnen is om het gewoon te doen. Ook ik kreeg kriebels van voorkeuringen, hartslagmeters, snelheid houden en diskwalificatie, maar daarom heet het ook 'de kennismakingsklasse' Tong uitsteken Je kunt gewoon even proeven en leren van het moment, probeer de rit correct uit te rijden qua gezondheid en tijd. Lukt het niet, ook geen man overboord Haha! Nu weet je wel hoe je het de volgende keer (anders) aan kunt/moet pakken.

Je hebt trouwens nog tijd genoeg om te trainen, want volgens mij wordt er pas weer begonnen in maart (met uitzondering van de Peelrand dan, eind deze maand). Je mag drie kennismakingsritten rijden, met een maximum van een per jaar.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 20:38

Tussen willen en doen zit wel een grote stap inderdaad! Maar wat je zegt, ik moet er gewoon mee beginnen!! Ik heb nu een paar routes die ik eerst wil gaan rijden. Voor de mensen die bekend zijn in Drenthe en omgeving: Mijn 1e route is van Smilde naar de Baggelhuizerplas in Assen. Al fietsen is dit nog geen 12 km heen en terug. Mijn 2e route is van Smilde naar Ter Horsterzand bij Beilen. Dit is wel een langere afstand, maar moet op een gegeven moment wel te doen zijn!

Er licht nu sowieso al een gelpad onder het zadel Vingers aflikken

@ Jamezy: Hoe gaat dat nou precies in zn gang? Snelheid houden, controles e.d. e.d e.d. En hoe meet je die snelheid voor jezelf?

-xxx- Tessa (RodeoStez)

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:05

@ SinESappel: Ik ga zo snel mogelijk dit hele verhaal eens overleggen met de eigenaar. Zij gaat binnenkort voor 8 maanden naar Australie. Haar vader rijd ook regelmatig op Inge. 1 uur in de week een intensieve les dressuur, en dan nog 3 keer in de week een half uurtje in de bak bij huis dressuur. Ikzelf rijd minimaal 2x per week op haar, en dan meestal een buitenrit van ongeveer 1½ tot 2 uur.

Wanneer ik dit overlegd heb, zal ik ook vragen of hij bereid is om mij en Inge een keer naar Emmen te brengen, zodat we samen eens kunnen rijden, en jij mij de nodige tips en adviezen kan geven! Haha!

Ik begin morgen met mijn nieuwe baan van +/- 36 uur in de week, dus zal het buitenrijden wat moeilijker te plannen zijn Huilen Maar ik ga er wel alles voor doen om het zo vaak mogelijk te doen!

Ben gisteren met de hond wezen wandelen op Ter Horsterzand bij Beilen/Spier, hier is echt een onwijs mooi ruiterpad Haha! Dus daar gaan we binnenkort ook maar eens heen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:22

RodeoStez schreef:
@ Jamezy: Hoe gaat dat nou precies in zn gang? Snelheid houden, controles e.d. e.d e.d. En hoe meet je die snelheid voor jezelf?

-xxx- Tessa (RodeoStez)

Snelheid is in begin best moeilijk, dus let daar niet teveel op. Probeer lekker door te rijden in een tempo dat voor jullie fijn is. Later krijg je wel een beetje het gevoel hoe hard je gaat.
In alle klasses heb je een voor- en nakeuring. Hier wordt je paard helemaal nagekeken, wat er wordt nagekeken kan je vinden op www.deronline.nl
Bij klasse 1 heb je ongeveer halverwege een PA controle. Hier wordt de hartslag gemeten. Als de hartslag onder de 60 is mag je meteen verder, is hij boven de 60 dan moet je 10 minuten wachten, je rijtijd loopt gewoon door. Is hij na die 10 minuten onder de 60 dan mag je alsnog verder. Is hij na die 10 minuten nog niet onder de 60 dan ben je uitgeschakeld en moet je met de trailer terug naar het terrein voor de nakeuring.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:15

Lenneke_ schreef:
RodeoStez schreef:

-xxx- Tessa (RodeoStez)

Snelheid is in begin best moeilijk, dus let daar niet teveel op. Probeer lekker door te rijden in een tempo dat voor jullie fijn is. Later krijg je wel een beetje het gevoel hoe hard je gaat.
In alle klasses heb je een voor- en nakeuring. Hier wordt je paard helemaal nagekeken, wat er wordt nagekeken kan je vinden op www.deronline.nl
Bij klasse 1 heb je ongeveer halverwege een PA controle. Hier wordt de hartslag gemeten. Als de hartslag onder de 60 is mag je meteen verder, is hij boven de 60 dan moet je 10 minuten wachten, je rijtijd loopt gewoon door. Is hij na die 10 minuten onder de 60 dan mag je alsnog verder. Is hij na die 10 minuten nog niet onder de 60 dan ben je uitgeschakeld en moet je met de trailer terug naar het terrein voor de nakeuring.

Snelheid vond ik inderdaad ook moeilijk. In Katwijk mocht je in de kennismaking tussen de 8 en 12 km/u rijden, dus om de minimumsnelheid te halen, mocht je er *rekendereken* ongeveer drie en een half uur max over doen. Uiteindelijk, met een hartslag van 64 (balen... bordje 'finish twee kilometer' gemist en te laat gaan stappen) tien minuten straftijd en daardoor een lagere gemiddelde snelheid.

Maarrr! Nu weet ik wel hoe mijn paardje loopt, hoe snel ongeveer, hoe vaak ik de gangen moet afwisselen en wanneer... Heb meteen geleerd over de controles, de snelheid etc.; allemaal zaken die je niet echt vanaf papier kunt leren. Ook ik was goed ingelezen en voorbereid, maar het èchte werk was toch wel een aparte ervaring Haha!

Volgens mij is het al eerder geopperd; wellicht kun je eens meerijden met iemand uit klasse I, als je het toch een beetje eng vind, zo in je eentje?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:43

Ga er vanuit dat je de route gemiddeld moet draven, dan kom je een heel eind in de richting. Je ´moet´ voor de PA en voor het einde 2 km stappen, dat vreet tijd. Dus de rest van de route heb je niet echt veel tijd om de stappen.

Reken uit wat je minimale en maximale tijd op bepaalde punten moet zijn, dan kun je je daar een beetje op richten. Er staan iedere 5 km bordjes met daarop het aantal gereden km´s.

Maar het belangrijkste van al.... een lekkere rit rijden voor jou en je paard. Dan maar te laat toch?

Ik heb voordat ik wilde gaan starten veel getraind op buitenritten. Wanneer je 60% van de wedstrijdafstand goed vol kunt houden (60% van 30 km). Dus als je 18 km lekker dravend kunt doen, kom je een heel eind.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 20:21

Dus als ik het goed begrijp:
Een kennismakings rit is 27 km. Daar doe je ongeveer 3½ uur over? Dus dan zou 60% van 27 km, 16 km zijn. En.. Daar zou ik dan ongeveer 2 uur over mogen doen. Heb ik het nu goed voor de bril?

Dus als we zover zijn dat we 16 km, oftewel 2 uur kunnen draven, dan zijn we er klaar voor? (even kort door de bocht gezegd).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:29

Ik heb nog nooit zo gereden. Ik maak wel altijd een schema'tje (www.bluebalance.nl/index.php?id=26), zodat ik onderweg een beetje een idee heb van onze snelheid. Maar verder rij ik op gevoel. Meestal draaf en galopeer (ongeveer 80% draf 20% galop) ik de hele rit en stap ik alleen de laatste 500 meter voor de PA/vetgate en Finish bij klasse 1.

Probeer gewoon zoveel mogelijk te draven, maar als je merkt dat je pony wat moe wordt neem je even gas terug.
Ik laat Anouar vaak het tempo bepalen. Maar dat kan omdat ik weet dat hij er geen race partij van maakt, hij kiest echt de gang die op dat moment het makkelijkst voor hem is.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 20:47

Hmmm, als ik Inge (nu op t moment) het tempo laat bepalen staan we lekker stil! Nee, dat valt ook wel weer mee. Ik merk wel dat ze er even over doet om een lekker tempo te vinden. Maar wanneer ze daarin zit, kan ik haar met de losse teugel rijden. We hebben nog wel wat uurtjes samen te gaan voordat we klaar zijn voor de kennismakingsklasse, maar ik heb er veel zin in! Nu nog hopen dat het weer een klein beetje mee werkt!

Het is voor Inge sowieso erg wennen. Ze is gewend om dressuurmatig gereden te worden. Dit gebeurt nog steeds door de eigenaar op recreatief niveau. Dat past toch prima bij onze trainingen?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:02

Ja dat kan heel goed, ik train mijn pony ook dressuurmatig naast de endurancetraining in het bos Lachen

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 21:09

Okee dan super! Morgen ga ik weer rijden (tenzij de regen met bakken naar beneden komt). We hebben maandag zo'n 10 km afgelegd in anderhalf uur. Is dit een beetje fatsoenlijk? Wil morgen dezelfde route nemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:21

10 km in 1,5 uur is ongeveer 7 km/uur.
Maar je kan beter kijken naar de tijd die je paard nodig heeft om te herstellen. Als je 10 km in een flink tempo kan rijden zegt dat nog niet dat je 30 km in een flink tempo kan rijden en dat je paard snel genoeg herstelt.
Ga eens een lekker eind flink doordraven, stap daarna snel af en meet de hartslag (met hartslagmeter kan je dat tijdens het rijden doen, maar ik neem aan dat je die niet hebt. Zonder hartslagmeter of stetoscoop kan je met je vingers aan de binnenkant van de kaak voelen) Tel hoe hoog hij dan is en kijk hoe lang je paard nodig heeft om weer onder de 60 te komen.