wat zegt zweten over de conditie?/spiergebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HHenny

wat zegt zweten over de conditie?/spiergebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 15:14

Mijn merrie begint al een goede wintervacht te krijgen.
Normaal zweet zij eigenlijk niet echt heel erg,ook niet tijdens een flinke buitenrit/wedstrijd.
Gisteren naar strand/duinen geweest,en ze droop van het zweet,het duurde wel 2 1/2 uur om haar droog te krijgen.
Vooral haar achterhand,die ik dus hopelijk gisteren goed getraind heb,was doornat.
Nu wordt er gezegd dat de spieren die ze het meeste gebruiken,het meeste zweten,klopt dit volgens jullie??
en zegt dit zweten nu iets over haar conditie?
We hebben wel flink getraind,maar niet meer dan een goede wedstrijd,en moe was ze geheel niet,alleen drijfnat.
Ik twijfel dus ook heel erg over scheren,ja of nee??

Nina_rex

Re: wat zegt zweten over de conditie?/spiergebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:58

Meer of minder zweten zegt niks over de conditie. Het ene paard zweet nu eenmaal sneller dan het andere. Of de spieren die het meest gebruikt worden meer zweten weet ik niet, volgens mij is het eerder het hele lichaam dat warm wordt en probeert af te koelen.
Wat wel verandert met training is de samenstelling van het zweet: getrainde (endurance)paarden zweten relatief meer vocht en minder electrolyten, een soort besparingsmechanisme zeg maar.

Of je scheert of niet moet je zelf beoordelen, da's een kwestie van afwegen of je het de moeite waard vindt. Ik ga het iig wel weer doen straks (half). Rex voelt zich daarna duidelijk prettiger onder het trainen en mij scheelt het veel tijd en gedoe!
Als je nog een wedstrijd gaat rijden zou ik het nog sneller doen, evt. afhankelijk van de weersvoorspelling op die dag. Als het warm wordt zul je je paard er zeker een plezier mee doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:11

Zweten betekend toch dat paarden dan hun warmte goed kwijt kunnen? Een paard wat een goede conditie heeft zou het dan toch minder snel warm krijgen? Lijkt mij dat dat wel weer een beetje met conditie te maken heeft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:10

Dat de spieren die veel gebruikt worden eerder gaan zweten heb ik vorig weekend wel gemerkt.
We waren een weekendje in zuid limburg, Anouar is totaal geen heuvels gewend, binnen no time was z'n buik (richting flanken) en 'n achterhand doorweekt, terwijl hij daar normaal nooit zweet. Normaal zweet hij alleen op z'n hals, die begon toen zelfs later nat te worden dan z'n achterhand.

Katwijk wordt onze laatste wedstrijd, Anouar zit dan al flink in z'n haar (nu al) Dus dat wordt gewoon rustig aan doen en veel koelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:12

denk ook aan de stofwisseling Haha! Haha! conditie en spiergebruik zijn niet alles

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 20:55

nu gebruik ik sinds 3 tot 4 weken myoplast om de achterhand te versterken,dit samen met meer training van de achterhand.
Ik heb gemerkt dat haar achterhand steeds sterker wordt,en ze ook steeds meer vanuit de achterhand gaat lopen.wel wordt ze verder schraler,en ga ik haar meer voeren om dus spieren aan te maken.
ook herken ik dus het verhaal van lenneke,in duinen is het ook heuvelachtiger dan ik normaal train,dus misschien dat ze daarom meer zweette?
zouden jullie dan ook meer in de duinen trainen?
en wat bedole jij kiwiko met de stofwisseling?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:59

griebels schreef:
Zweten betekend toch dat paarden dan hun warmte goed kwijt kunnen? Een paard wat een goede conditie heeft zou het dan toch minder snel warm krijgen? Lijkt mij dat dat wel weer een beetje met conditie te maken heeft.

Ik snap de redenering niet helemaal. Blond

Zweten is inderdaad een manier om de warmte kwijt te kunnen. Paarden die veel zweten zijn daarmee dus misschien in het voordeel tov paarden die minder snel zweten. Maar het is niet zo dat paarden die ene goede conditie hebben ook meer gaan zweten.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:03

ik denk dat je de conditie beter kan 'aflezen' aan de ademhaling en hartslag.

Mijn kwpn'er zweet niet erg maar heeft zijn aderen erg 'hoog' liggen. Terwijl mijn haflinger wel snel zweet, daarbij zijn de aderen niet zichtbaar.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 06:21

Yvonniej schreef:
ik denk dat je de conditie beter kan 'aflezen' aan de ademhaling en hartslag.

Mijn kwpn'er zweet niet erg maar heeft zijn aderen erg 'hoog' liggen. Terwijl mijn haflinger wel snel zweet, daarbij zijn de aderen niet zichtbaar.

mijn merrie heeft een hele lage hartslag,ook bij flinke arbeid,zit ze nooit hoger dan 130,en na 5 minuten stappen zit haar hartslag rond de 60.
bij de laatste wedstrijd in holten,komt ze binnen met een hartslag van 48 en een pols van 20,dan stap ik wel de laatste halve km tot 1 km uit,
dan zou je toch denken dat haar conditie goed is?en dan zegt dat ineens meer zweten meer over haar wintervacht(warmte) dan over haar conditie?of zit ik er helemaal naast?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 06:56

Nina_rex schreef:
griebels schreef:

Ik snap de redenering niet helemaal. Blond

Zweten is inderdaad een manier om de warmte kwijt te kunnen. Paarden die veel zweten zijn daarmee dus misschien in het voordeel tov paarden die minder snel zweten. Maar het is niet zo dat paarden die ene goede conditie hebben ook meer gaan zweten.

Maar paarden die niet snel zweten kunnen hun warmte misschien wel sneller kwijt zonder te zweten. Dus dan maakt het weer niet uit.
Paarden gaan zweten als ze het te warm krijgen, dus een paard dat (nog) niet zweet zou het dan nog wel niet warm genoeg hebben

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 06:59

Door de wintervacht blijft het lichaam warmer en gaan ze dus eerder zweten om de warmte kwijt te raken. Als jij gaat hardlopen met een winterjas zul je ook eerder zweten dan dat je gaat hardlopen in je bikini. Maar dat zegt niks over je conditie.
Met die warme jas aan hou je het wel minder lang vol doordat het lichaam heel snel te warm wordt. Koelen (dmv zweten bijvoorbeeld) kost het lichaam ook energie.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 07:32

Lenneke_ schreef:
Door de wintervacht blijft het lichaam warmer en gaan ze dus eerder zweten om de warmte kwijt te raken. Als jij gaat hardlopen met een winterjas zul je ook eerder zweten dan dat je gaat hardlopen in je bikini. Maar dat zegt niks over je conditie.
Met die warme jas aan hou je het wel minder lang vol doordat het lichaam heel snel te warm wordt. Koelen (dmv zweten bijvoorbeeld) kost het lichaam ook energie.

dat wbt die winterjas dacht ik dus ook,dus zal ik toch maar gaan scheren,misschien niet heel mijn paard,maar alleen haar hals.
al zweette ze meer op haar flanken en achterhand.

als je eenmaal scheert,moet je dan blijven scheren?of is dit een fabeltje?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:06

Lenneke_ schreef:
Maar paarden die niet snel zweten kunnen hun warmte misschien wel sneller kwijt zonder te zweten. Dus dan maakt het weer niet uit.
Paarden gaan zweten als ze het te warm krijgen, dus een paard dat (nog) niet zweet zou het dan nog wel niet warm genoeg hebben

Dat bedoelde ik dus.. Paarden met een goede conditie krijgen het minder snel warm dus hoeven ook minder snel hun warmte kwijt waardoor ze dus weer minder snel gaan zweten.
Klopt dit of heb ik compleet mis?

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:00

Ik denk dat het verschil in zweten tussen paarden onderling niet kan herleid worden tot een verschil in conditie. Sommige paarden zweten makkelijk, anderen niet. Die kunnen het dan wel te warm hebben maar gaan daarom niet erg hard gaan zweten en kunnen die warmte dus minder kwijt.
Eén specifiek paard wat eerst geen conditie heeft en na tien minuten heel hard zweet en dan getraint wordt en een betere conditie krijgt zal het mss wel minder snel warm krijgen en dan ook minder snel gaan zweten.
(dit is hoe ik erover denk, dus niet ndz een feit)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:47

Jij legt het uit zoals ik het bedoel Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:47

Aha, nu snap ik ook wat je bedoelde! Haha!

Het is zeker niet zo dat een paard dat niet zweet het niet te warm heeft. Ik merk bijv. aan Rex dat hij met wintervacht en als het wat warmer is minder zin heeft om te lopen, totdat hij lekker aan het zweten is. Zodra hij geschoren is hefet hij dat niet meer. Dus ze kunnen zeker last hebben van de vacht omdat ze daardoor moeilijker hun warmte kwijt kunnen, totdat ze echt goed nat zijn.

Dat je altijd moet blijven scheren is onzin hoor. Het groeit gewoon weer bij en de vacht wordt echt niet het jaar erna meer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:05

Ik scheer Anouar niet en hij staat de hele winter dag en nacht buiten zonder dekens. Hij wordt dus een aardige beer. In het najaar moet ik daar rekening mee houden omdat hij dan nog niet helemaal gewend is aan z'n haar. November en december gaat hij lekker het land in om vakantie te vieren. Als ik hem dan in januari weer op pak heeft hij totaal geen last van z'n vacht. Hij legt z'n haar gewoon plat en kan z'n warmte niet minder slecht kwijt dan zomers.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:42

Ik dacht altijd dat ik een heel zweterig paard had, de eerste 1,5 jaar dat ik haar had ingereden reden we altijd samen met een ander buiten. Dan zweette ze als snel en vooral veel.
Nu rij ik vooral alleen buiten en zweet ze bijna niet, ze maakt zich in haar hoofd minder druk en blijft meestal droog tijdens een rit.
Pas ging ik weer eens samen rijden en merkte toen ook dat ze dan veel meer zweet, ze maakt zich meer druk in haar hoofd op dat moment.
Dus ik denk dat het niet enkel spiergebruik is wat doet zweten, alhoewel ze vast en zeker ook actiever zal bewegen emt een ander erbij Knipoog

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 03:59

Zweten heeft te maken met hoe snel en makkelijk je paard zichzelf koelt. Dit is bij mensen ook zo.

Sommige mensen hebben het snel warm en sommige snel koud. Heeft opzich niks te maken met de conditie. Je paard kan wel leren om zich gecontroleerd te koelen. Dus door meer inspanning minder of meer te zweten. sommige paarden koelen zich in het begin niet en later meer.

Mijn paard bv heeft een zeer goede conditie maar transpireert snel. terwijl mijn ponny een slechte conditie heeft maar minder zweet.

Ook ik ken het dat ik mijn paard moet scheren, ze voelt zich veel lekkerder dan, ik scheer het jacht model niet mooi wel functioneel!!