[TREC] veiligheid ruiter & paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

[TREC] veiligheid ruiter & paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 19:09

Ik ben voor mn studie bezig met een opdracht waarbij we 'droog' oefeningen moeten verzinnen die het rijden van een TREC wedstrijd veiliger & makkelijker zouden kunnen maken.

Ik rijd zelf (nog) geen TREC omdat mijn paard nog maar 4 is; dus vroeg me af of hier mensen zijn met ervaring met de TREC en welke blesures erbij de ruiters veel voorkomen. En is het zo dat je, mocht je van je paard vallen, je je paard moet blijven vast houden?

We hadden al verwerkt een val opvangen, van zowel een rechte of zijwaartse bok, zijwaartse schrikreactie, weigering voor sprong of een steigerend paard. Ook hebben we meerdere balans oefeningen; je moet immers een onafhankelijk evenwicht en een goede coordinatie hebben.

Ook ben ik erg benieuwd hoe je het beste kan zitten bij de lange afstand, voor zowel jezelf als je paard. Iets verlichte zit of gewoon rechtop? Kan je beter lichtrijden, doorzitten of blijven staan?
En als je onder een laag latje moet, hoe doe je dat?

Wat endurance ruiters ook hebben, als je lang in het zadel zit, welke spieren spreek je dan aan? Welke spieren geven spierpijn en wat voor sporten/oefeningen helpen jullie om het beter vol te houden (naast dus veel rijden).

Lenneke_

Re: [TREC] veiligheid ruiter & paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:41

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:56

En Merens van bokt rijdt TREC, dus misschien kun je haar ook eens PB'en voor antwoorden op je vragen.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:46

Toydoll: mail me even of pb even met al je vragen. Ik heb TREC wedstrijden in NL en Belgie gereden. Ik zal proberen er zo goed mogelijk antwoord op te geven.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:50

Toydoll, wat bedoel je met droogoefenen??

Ik kom net terug van het EK in Engeland, van de meer dan 100 deelnemers is er een deelneemster (youngrider) van haar paard gevallen tijdens de POR, zij moest de wedstrijd staken. Verder waren er paarden met gevoelige zolen vanwege rotsachtige ondergrond en heb ik wat paarden met drukkingen gezien.

De beste zit is toch wel erg afhankelijk van je eigen voorkeur en wat voor zadel je hebt, er zijn zoveel verschillende zadels te zien tijdens een TREC wedstrijd.Dressuur-, spring-, VZ, western, endurance en speciale trec zadels etc.......

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 08:30

Droog oefenen is dus oefenen zonder paard Lachen

Weet je toevallig ook waarom ze viel? Schrok het paard of struikelde die of bokte die haar er echt af?
En bij de PTV, komen weigeringen veel voor?

Zit is idd van vele factoren afhankelijk, maar je eigen balans is wel belangrijk en we hebben wel wat leuke dingen verzonnen omdat te oefenen.

wat ik me nog afvroeg, bij de laaghangende takken hindernis; als je zo enorm opzij gaat hangen breng je het paard goed uit evenwicht. Of is er een manier voor om je gewicht toch nog enigzins te verdelen of is het gewoon iets wat je je paard moet leren?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:43

geen idee, ik heb alleen gehoord dat ze van haar paard af was gevallen.

Balans is bij elke vorm van paardesport belangrijk, niet iets specifieks voor TREC.

Weigeringen zijn heel erg afhankelijk van het niveau, bij de ervaren TREC ruiters zie je amper weigeringen. Paarden die niet veel gewend zijn zullen eerder weigeren, is toch een kwestie van vertrouwen en veel oefenen.

Het valt wel mee met je paard uit evenwicht brengen, paarden weet vaak heel goed wat de bedoeling is dus die gaan gewoon netjes rechtdoor.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 06:36

Wel bij elke vorm belangrijk, maar bij TREC en endurance nóg belangrijker, omdat je in 3 en meer uren op je paard meer schade aanbrengt als je meelift dan dat je er max een uurtje opzit.
En; bij de trec en endurance moet je het ook erg lang volhouden, dus lichamelijk veel sterker zijn.

IIg bedankt, ik had al zoiets van; afvallen gebeurd bij de trec echt heel weinig, dus we moeten ons wel focussen op iets anders. We hebben iig toch maar een weigering mee genomen (komen anders niet aan de 5 oefeningen Knipoog) en veel balans, onafhankelijk evenwicht e.d.