Ik ben voor mn studie bezig met een opdracht waarbij we 'droog' oefeningen moeten verzinnen die het rijden van een TREC wedstrijd veiliger & makkelijker zouden kunnen maken.
Ik rijd zelf (nog) geen TREC omdat mijn paard nog maar 4 is; dus vroeg me af of hier mensen zijn met ervaring met de TREC en welke blesures erbij de ruiters veel voorkomen. En is het zo dat je, mocht je van je paard vallen, je je paard moet blijven vast houden?
We hadden al verwerkt een val opvangen, van zowel een rechte of zijwaartse bok, zijwaartse schrikreactie, weigering voor sprong of een steigerend paard. Ook hebben we meerdere balans oefeningen; je moet immers een onafhankelijk evenwicht en een goede coordinatie hebben.
Ook ben ik erg benieuwd hoe je het beste kan zitten bij de lange afstand, voor zowel jezelf als je paard. Iets verlichte zit of gewoon rechtop? Kan je beter lichtrijden, doorzitten of blijven staan?
En als je onder een laag latje moet, hoe doe je dat?
Wat endurance ruiters ook hebben, als je lang in het zadel zit, welke spieren spreek je dan aan? Welke spieren geven spierpijn en wat voor sporten/oefeningen helpen jullie om het beter vol te houden (naast dus veel rijden).