korte trainingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

korte trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:10

nu heb ik nog niet zoveel ervaring in de endurancesport, maar nu wil ik voor volgend jaar eigenlijk ook op andere manieren trainen, behalve op veel kilometers maken (buitenrijmogelijkheden zijn hier niet ideaal, en aangezien m'n tinker maar net boven de acht kilomter per uur komt (kennismakingsklasse dus Haha! Duivel ) ben ik dus al snel veel tijd kwijt als ik een beetje een flinke rit wil maken.

vanaf volgende week ga ik weer dresuurles met hem nemen (reed eerder alleen buiten)

maar zijn intervaltrainingen ook handig? en hebben jullie daar een schema voor? of hebben jullie andere manieren waarin je je paard in een uurtje toch flink aan het werk kan zetten (in de bak of buiten)

ga flink oefenen want wil perse boven de 9 kilometer komen (zelfs met een tinker moet dat toch haalbaar zijn) dan kan ik namelijk klasse 1 starten. maar hij is zoooo snel moe... heb vorig jaar het schema van de peelrand.tk gevolgd, maar dat was eigenlijk niet te doen.

AnneOmie

Re: korte trainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:31

Ik hou ook regelmatig een korte training maar dan wel met een pittige snelheid en dan alleen in draf en galop. Bij ons heb je de keuze uit een rondje van 11 km of een rondje van 18 km. Kan de rondjes ook een paar keer doen maar dat wordt zo saai Scheve mond Af en toe ga ik met de trailer weg om langere ritten te maken.

Voor de kennismakingsklasse is 8 km p/u het minimum. Is de gemiddelde snelheid van je Tinker in draf/galop ook 8 km p/u Verward Ik zou idd wel gaan werken aan conditie op te bouwen voor je van plan bent een officiele wedstrijd te gaan rijden. Eerst denk ik dus km's gaan opbouwen en dan pas de snelheid gaan opvoeren. De basisconditie moet goed zijn. Ik rij zelf iedere dag minimaal 1 uur in de bak en ga 1 a 2x per week naar buiten. Waarom was het schema van de Peelrand niet te doen?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:26

Ik zou eerst heeel veel gaan stappen, schijnt dat ze daar veel conditie van opbouwen. (die van mij wel in ieder geval) Dan wat stukjes gaan draven, en steeds vaker wat galop invoeren.

Elk paard moet toch zeker boven de 8 km p/u uit komen hoor!

Succes! En ik ben ook wel benieuwd waarom het peelrand schema niet uit te houden was, ik vind het er wel goed uitzien Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:20

Zelfs mijn shetten hebben een gemiddeld tempo van 10 kilometer per uur (aangespannen). Ik volgt dit topic even, ben wel benieuwd hoe enduranceruiters trainen gezien ik zelf ook aan het opbouwen ben voor een vierdaagse cq mendurance

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 17:04

waarom het peelrandschema niet te doen was? ik weet het niet, het opbouwen ging toch te snel denk ik, ben bij week huppeldepup (zeven gloof ik)begonnen (die eerste paar weken waren veeel lichter dan dat ik normaal al reed, dus was een beetje overbodig) en vanaf toen gewoon alles gevolgd, geen trainingen overgeslagen... maar hij werd gewoon ontzettend snel moe, sloom, moest m naarvoren drijven... erg veel zweten. wil volgend jaar dus wel weer hetzelfde schema volgen... maar dan over meer weken verspreid, zodat het wat geleidelijker gaat. kwam gemiddeld net boven de 8 km per uur... moest wel veel stappen, en hij draaft niet zo snel, misschien dat dat het was.

heb ook geen grote ambities hoor! het is voor delol en hij heeft er zelf ook veel plezier in. maar klasse1 moet toch met goed trainen te doen zijn vind ik.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:02

Ik heb een IJslander en als die het te warm krijgt, moet je dus van goede huize komen wil je het aan het lopen krijgen. Misschien bij die van jou ook, als je onderweg een paar keer goed koelt dan? Bij die van mij hielp dat enorm!

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 20:04

dat is misschien een goed idee! of misschien toch korte rustpauzes van tien minuutjes inlassen ofzo. een erg moeilijk probleem, lange stukken stappen helpen wel, maar dat zijn echt lange stukken... en dan kom ik dus weer in de knoei met de tijd

waaaaaaaaaah... wat moeilijk! haha. maar ik ga deze winter sowiezo wat meer dressuren met hem. ik denk dat dat ook wel wat gaat schelen, aangezien hij dan toch wat meer bespiering enz. zal gaan krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:16

Ik heb een route uit gestippelt hier in de buurt van ong. vijf km lang. Ik begon met 1 keer per week die route te rijden in stap naast mijn gewone training. Vervlogens kleine stukjes draven. Uit eindelijk de stukken draf steeds langer maken en de stukken stap steeds korter. Nu is het zo dat ik thuis in rij. Vertrek in draf en weer aan kom in draf en thuis uit stap. Hij houd het prima vol.

Ik heb er toch wel de hele winter over gedaan. Hij was al in prima conditie maar ben toch voor af aan begonnen. Maar nou heb ik een draver, die loopt wel.

Succes er mee!

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:32

dankjewel voor je antwoord

trouwens!!! we moeten echt weer een keertje samen gaan rijden he;) als het ooit een beetje beter weer wordt, haha.

heb vandaag voor het eerst een dresuurles gehad... oef wat was dat afzien... tommie vond het ook vooral NIET leuk... is superstijf, normale volte wilde al haast niet lukken. op t laatst begon hij wel wat meer na te geven... drijfnat...denk dat die lesjes wel heel goed voor hem zijn;)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:50

Ik heb een ijslander en ik moest ook altijd alles draven om op de tijd te komen. Wat bij mij goed hielp (hij krijgt het dus ook gauw warm) was wel alle of zo veel mogelijk groompunten nemen en dus véél koelen (en tevens elke keer eerst een emmertje met water en eventueel, als het niet warm is, wat appelpartjes erin aanbieden). En verder niet te veel blijven hangen of twijfelen. Dus wel alles doordraven en/of galopperen, maar tevens veel koelen en groomen. Verlies je wel tijd mee, maar in totaal verloopt alles veel soepeler en je verliest minder tijd dan wanneer je vaak tussendoor moet stappen omdat je paard het te heet heeft / ongemotiveerd raakt. Bij mij helpt wissels tussen galop en draf ook. Mijn IJs houdt van galop (raar ding..) dus vaak deed ik vlak na start en p/a een heel stuk galop en dan steeds langzamer rijden naarmate ik dichter bij p/a en finish kwam zodat zijn HF weer daalt.

Ik heb ook altijd geleerd dat je bij koudbloeden beter LSD-training (long slow distance) kan doen en niet te veel interval. Dus toch gewoon véél km's maken. Wat ik altijd had begrepen was dat je het beste evenlang kan blijven rijden maar steeds meer in tempo en afstand uitbouwen, maar niet teveel in tijd. (dus evenlang, maar sneller, rijden)

Succes ermee! Lachen

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 15:02

Roskur schreef:

Ik heb ook altijd geleerd dat je bij koudbloeden beter LSD-training (long slow distance) kan doen en niet te veel interval. Dus toch gewoon véél km's maken. Wat ik altijd had begrepen was dat je het beste evenlang kan blijven rijden maar steeds meer in tempo en afstand uitbouwen, maar niet teveel in tijd. (dus evenlang, maar sneller, rijden)

Succes ermee! Lachen

weet je misschien ook, waarom dat beter is voor koudbloeden? Ben ik wel nieuwsgierig naar.