Stelling: enduranceruiters zijn meer tijd kwijt dan dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindaM

Stelling: enduranceruiters zijn meer tijd kwijt dan dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 10:32

ruiters?

Het lijkt me hartstikke leuk, maar om je paard in goede conditie te houden lijkt mij dat je vaak lange afstandsritten rijdt?
Hoe ziet jullie training eruit?
Ben heel benieuwd.
Pling

Ibbel

Re: Stelling: enduranceruiters zijn meer tijd kwijt dan dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:34

Ik rijd klasse III, dus wedstrijden van 90-100 km. Ik train 3x per week, waarbij ik meestal 1x een rit van 30-35 km maak (2,5 uur), en 2 keer een rit van 1,5 uur (20 km). Als ik het nodig vind dan longeer ik m'n paard nog eens keer tussendoor 20-30 minuten. Totale tijd per week (inclusief longeren): 6 uur. Goh, zoveel tijd is een dressuurruiter die 6 dagen per week een uur rijdt ook kwijt Knipoog.

Valt wel mee, dus. Je doet meer achter elkaar, maar geen 6 dagen in de week. In Endurance-kringen wordt sterk aangeraden na iedere training een dag rust (weidegang) in te bouwen om microtraumata de kans te geven te herstellen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:00

Ik tuf nog steeds rond in de klasse 1, maar ben er niet extra veel tijd aan kwijt, Tjo wordt dagelijks in 2 westerndiciplines getraind en 1 a 2x in de week maakt ze een trainingsrit met de menwagen van 1,5-2 uur.

Toen ze nog dressuurmatig getraind werd waren we net zoveel tijd kwijt en werd ze daarnaast ook uitgebracht in de endurance.
Dus echt veel verschil maakt het nog niet op de korte afstanden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:00

Ik rij meestal 3 keer in de week. De andere dagen maak ik wel eens een heel klein ritje of ga ik wat grondwerken, niets vermoeiedens iig Haha!
In vegelijking met dressuurruiters die 7 dagen per week in de bak rijden is het verschil niet zo heel groot.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:04

Ik rij iedere dag met Omar en train dan meestal 1 uur dressuur, 1x per week 1 uur springles of ik longeer hem. Verder ga ik ongeveer 1 a 2x in de week buiten trainen met hem. Ik rij nu nog klasse I maar klasse II startgererechtigd. Volgend seizoen zit onze 1e klasse II in de planning.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:24

ik rijd Paris vijf keer per week waarvan 1 of 2 keer endurancetraining, de andere keren rijd ik dressuur op m'n eentje of heb ik een uur dressuurles of longeer ik. Als je gaat trainen ben je natuurlijk wel in een keer meer tijd kwijt dan wanneer ik dressuur rijd, daar ligt voor mij de 'moeilijkheid', qua planning. ik werk fulltime en kan 's avonds na m'n werk wel gaan dressuren maar er is dan geen tijd genoeg om naar het bos te gaan trainen (bos ligt ook niet vlak langs de stal). Trainen doen we dus in het weekend of als ik een dagje vrij heb.
(we rijden klasseI)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:47

rijden (trainen ) doe ik 2 a 3 x per week en dan 1 x ongeveer 30 km de rest ongeveer 20. Verder free style ik met haar zodat ze lekker los in haar lijf kan lopen af en toe dressuren (mag ze niet te vaak wordt ze slechter van ) en af en toe een paar in outjes om de achterhand wat te trainen en dan ook nog eens af en toe dijk training. Over het algemeen zit ik er 3 a 4 x per weeek erop Ze heeft ook min 2 dagen vrij. Dus echt veel tijd ben ik niet kwijt.