Martingaal of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pelu

Martingaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:26

Hey,

Hallo allemaal ik ben nieuw...Mijn naam is Malu en heb een Arabisch volbloed gekocht en wil met
haar endurance gaan rijden. Mijn vraag aan jullie is= Is het verstandig om met martingaal te rijden?
Ze is 5 jaar oud en ik moet vanaf het begin beginnen ze is namelijk nog maar 2 maanden onder het zadel.

In ieder geval bedankt!!
Malu

PBA_

Re: Martingaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:33

Een martingaal kan nooit kwaad mits je hem correct bevestigd hebt en dus niet te strak. Ik rijd ook endurance en ook met een bortstuig met martingaal eraan. Voorkomt teneerste tegen het evt glijden van je zadel op ruw en heuvelachtig terrein en je hebt een martingaal mocht ie prompt zijn hoofd in de lucht steken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:28

Hm. Waarom zou je met een martingaal rijden? Paard is 2 maanden onder het zadel? Heb je nu al problemen met kop in de lucht en bit tussen de kiezen dan? Want daar gebruik je een martingaal voor (of tegen). Verder heeft het ding geen functie. Ik zou adviseren: begin, zeker met een jong paard, pas aan hulpteugels als je ze nodig hebt. En als je er verstand van hebt.

Pelu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 23:35

dank jullie wel in ieder geval. Ik bedoelde tijdens de wedstrijden en voornamelijk voor buiten. Ze gooit idd de hoofd hoog.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:21

Als ik jou was zou ik nu nog helemaal niet op die manier aan endurancewedstrijden denken. Ze is nog maar 2 maanden onder het zadel. Tegen de tijd dat ze wel ver genoeg getraind en ontwikkeld is, hoef je misschien allang niet meer aan die martingaal te denken.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:04

Ik zou eerst zorgen dat ze dressuur de basis heeft. En dan pás aan endurance gaan denken, ze heeft er nu nog absoluut niet de conditie en de spieren ervoor.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:08

Je kunt beter met zo min mogelijk beginnen. Als je nu al met zulke dingen begint kun je straks niet meer zonder!! Ik zou wanneer het echt nodig is pas gebruiken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:41

Als je paardje nog maar 2 maanden onder zadel is zou ik nog heel langwerken aan het sterk worden van alle pezen en banden. De gewone conditie komt vrij snel, maar de kritieke punten zijn dus de pezen en dergelijke.

Aangezien we alweer richting het eind van het seizoen lopen is volgend jaar lmisschien een goed idee voor je eerste start? Moi de tijd om een geode combinatie te vormen, aan de basis te werken en als ze dan buiten nog wat onrustig in het hoofd zou zijn kan je altijd nog aan een martingaal (of thiedeman) denken (thiedeman mag niet opwedstrijden).
Let bij de hulpteugels wel op dat ze niet te kort staan....