Stethoscoop - hoe lang tellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Stethoscoop - hoe lang tellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:45

Hallo,

Ik ben benieuwd of er hier enduranceruiters zijn die werken met een stethoscoop.
Dan hier mijn vraag, hoe meten jullie die op?
Per 10 (15, 20, 30) seconden en dat vermenigvuldigen naar de 60 seconden?
Of tellen jullie de 60 seconden helemaal uit?

Alvast bedankt Lachen
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-07-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel even verduidelijkt

Ibbel

Re: Stethoscoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:35

viewtopic.php?f=131&t=602122

In dit recente topic staat al een boel algemene info over stethoscopen.

Ik zelf tel soms maar 5 seconden. Bv in de vetgate voordat ik beslis of ik wil aanbieden. Je hoort nl heel snel of-ie boven, op of onder de 60 zit, en dat is op dat moment alles wat telt.
Ik meet verder hartslag eigenlijk alleen maar met hartslagmeter. Dus echt veel doe ik verder niet met de stethoscoop. Thuis een keer de echte rusthartslag meten, dat wel.

Marchador

Re: Stethoscoop - hoe lang tellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:13

Bedankt voor je reactie.
De stethoscoop die ik zag is dezelfde als die van ts in het andere topic.
(Al wordt er nu ook in het ziekenhuis gekeken of er toevallig nog één ligt die weg kan).

Ik begin nog maar aan de kennismakingsklasse, maar wil tijdens het trainen toch wel de hartslag ook opmeten. Dit is ook eigenlijk de reden dat ik nog niet zo'n uitgebreide hartslagmeter wil (die hele dure). Eerst maar eens kijken of de kennismakingsklasse goed bevalt en ik verder wil gaan met endurance. Al denk ik toch dat dit wel gebeurd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:30

Tijdens het trainen de hartslag meten met een stethoscoop gaat niet. Zelfs al spring je er in volle galop vanaf en heb je de stethoscoop meteen op de goeie plek, is de hartslag al weer 20 slagen gedaald. Daar heb je dus weinig aan, qua trainingsinstrument.

Het enige waar je een stethoscoop wel voor kunt gebruiken is herstel meten. Bv om uit te vogelen hoe lang je voor de P/A en finish moet gaan stappen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:33

Wat kost de stethoscoop waar jullie doorgaans mee werken? Beetje off topic, sorry, maar ik wou er geen heel nieuw topic voor opstarten...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:35

Hm dat is inderdaad een beetje jammer, toch fijn dat je het meld. Daalt de hartslag dan zo snel?!

Herstel meten? Dat snap ik niet helemaal. Hoe doe je dit dan als de hartslag zo snel daalt?

Nickeltje degene die ik zag is rond de 9.45 euro. De site staat in het andere topic wat Ibbel aangeeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:20

Hartslag daalt de eerste seconden heel snel, daarna veel langzamer. Afhankelijk van het paard kan het vrij lang duren voordat je van 70-80 naar onder de 60 bent gedaald. Dus bv, je hebt een half uur gedraafd, waarbij je de hartslag niet kunt meten, en gaat daarna stappen. Na 1 minuut stappen (ongeveer 100 meter) stap je af en meet je de hartslag. Die is dan bv 90. Na nog eens 1 minuut stappen meet je opnieuw - dan is-ie bv 80. Na de volgende 100 meter is-ie 75, etc. Net zolang totdat je afstapt en 60 of minder meet. Dan weet je heel grofweg hoe lang je moet stappen om onder de 60 te komen. Als dat na 10 x een minuut is, is dat na ongeveer een kilometer.

Edit: rekenfout

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:51

Ligt wel aan je paardje natuurlijk! Die van mij stapt in een rustige stap ongeveer 15 minuten over een km, maar komt niet in de buurt van 1 km in 6 minuten hoor! Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:20

Nee, klopt, ik heb een rekenfout gemaakt. Met ongeveer 6 km/u stap je 100 meter per minuut, geen 150. Ik corrigeer het even.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:30

Ik vond al dat je snel stapte.. Knipoog

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:53

Als veterinair op endurancewedstrijden tel ik (en m'n meeste collega's) meestal 15 seconden en doen dat x4. Bij twijfel (net 60 x p/m of toch meer???) of als de hartslag nog aan het dalen is tellen we 30 of zelfs 60 seconden.

Ik heb een Littmann Classic, m'n meeste collega's ook. Maar voor gewone endurance-dingen (als je alleen wil tellen) is deze toch echt veel te duur eigenlijk.
Overigens kan je bij de meeste paarden, zeker na even oefenen, ook de hartslag gemakkelijk meten zonder stethoscoop. Gewoon met je hand op de plek links onder de schouder of onder de kaak. Na enige oefening lukt dat bij 99% van de paarden en dan is het sneller om je hand onder de schouder te leggen dan een stethoscoop te pakken.
Eventuele souffles en hartafwijkingen hoor je dan natuurlijk niet, maar een leek zal dat toch vrijwel altijd missen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 22:11

Bedankt weer voor jullie reacties.
Inmiddels heb ik een stethoscoop (gekregen van het ziekenhuis dus dat scheelt weer).

Ibbel, bedankt voor je uitleg. Het is me nu duidelijk!
Carola, met mijn blote hand voel ik de hartslag nog niet bij mijn pony; hier zal ik dan wel op moeten gaan oefenen ook , ik ga de stethoscoop die ik nu heb eerst gewoon proberen, kijken waar de hartslag precies zit, zodat ik niet hoef te zoeken onderweg. Hartafwijkingen of andere dingen die niet horen, die hoor ik zelf niet. Ik heb wel de dierenarts laten luisteren voor de zekerheid ook, hij vertelde dat het hart verder goed was.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:16

Iemand waar ik wel eens mee rij vertelde dat ze kijkt of hij in het ritme van de seconde wijzer gaat, als de hartslag sneller gaat is hij dus boven de 60, gaat de hartslag langzamer dan is hij onder de 60. Als je dus alleen wilt weten of hij al onder de 60 is lijkt me dit een snelle manier

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:51

Dat klinkt indd eigenlijk heel logisch... Eens testen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:57

Ik heb nu ook zo'n ding, maar het wil nog niet echt lukken. Dat wordt dus nog even oefenen voor Maarsbergen. Ik hoor de hartslag wel, maar niet achter elkaar door, ik ben hem steeds kwijt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:07

Dat klinkt inderdaad wel heel erg logisch. Lachen
Bedankt voor je reactie. Zal daar ook eens naar kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:52

Lenneke_ schreef:
Iemand waar ik wel eens mee rij vertelde dat ze kijkt of hij in het ritme van de seconde wijzer gaat, als de hartslag sneller gaat is hij dus boven de 60, gaat de hartslag langzamer dan is hij onder de 60. Als je dus alleen wilt weten of hij al onder de 60 is lijkt me dit een snelle manier

Zo doe ik het dus. Vandaar dat ik maar 5 seconden hoef te kijken (tellen is het niet eens) om te weten of m'n paard onder de 60 zit.