Al jaren geinteresseerd in endurance, maar ja, het kwam er gewoon niet van. Na het vrijwilligen in Holten een aantal jaar terug en enkele keren groomen, zou ik afgelopen jaar Holten starten. Helaas stond mijn paardenvriendje kreupel en met wat privéproblemen liep het dus niet zoals gepland en heb ik afgezegd. Eigenlijk had ik het een beetje opgegeven nog een keer te zullen starten, maar het kriebelde toch erg.

Rijmaatje geregeld, ingeschreven en afwachten tot 1 juli. Helaas bleek het paard van mijn rijmaatje niet helemaal goed, dus dat werd op zoek gaan naar iemand anders die me wel op sleeptouw wilde nemen. Nou, ook dat kwam goed, Kido van hier zag het wel zitten gelukkig!
Aangezien wij op onze stal een aantal boxen vrijhadden, kwam Rosan/Kido vrijdagmiddag al mijn kant op. Shadow bij Nimondro op stal en Rosan sliep bij mij. Paarden vrijdagavond nog even samen in de wei gezet, meteen dikke mik. Had ik eigenlijk ook wel verwacht, gezien de verhalen van Rosan over Shadow. Maar goed, het bied perspectieven als ze zo goed samen kunnen natuurlijk!
Na de voorbereidingen vrijdag lagen we helaas toch wat later dan gepland in bed. *gaap* Dat was even flink slikken toen de wekker ging. Vriendlief ook uit bed gekregen en op naar stal, waar de paarden al op hun eten stonden te wachten. Rustig alles in de auto en trailers geladen en op naar het wedstrijdterrein. De zenuwen waren bij mij goed aanwezig. Nimo stond te trillen op de trailer, de dummie. Ik had dus al zoiets van 'hmm... als dat maar geen stressen wordt de hele dag.' Paard van de trailer af, wat rondjes gelopen en op naar de voorkeuring. *bibber*
Gelukkig, ondanks dat hij druk stond te doen, hartslag 52, alles okay en locomotie ook goed. We mogen van start!
Paarden opgezadeld, achtergelaten bij de grooms en op naar de voorbespreking. Daarna te paard gestapt.
Op naar de start dus, spannend! Paard gedroeg zich gelukkig voorbeeeldig, al merkte ik wel dat hij zich afvroeg wat dit voor een aparte wedstrijd was.

Na de start weggestapt waarna we vrij snel ingehaald werden door de volgende twee. Nimo begon meteen heel verontwaardigd te pingpongen, want we werden zomaar ingehaald!
Gelukkig ging dat na een paar keer beter! Eerst deel tot het eerste groompunt ging écht geweldig. Paarden liepen lekker samen op, zelfs stukjes in een fantastische handgalop gegaloppeerd. Eerste groompunt even wat gedronken en paarden gekoeld (we hebben onderweg de waterpunten ook steeds goed gebruikt). Daarna weer lekker door richting de PA, paarden nog steeds zij aan zij bij wijze van spreken.
Toen de P/A. *zenuw* ja hoor, hartslag 64, 10 minuten wachten dus. De VET zei al dat de hartslag tijdens het tellen daalde, maar ja. Daar had ik niets aan. Meteen na het tellen ging Nimo staan plassen, waarschijnlijk net de reden dat de hartslag te hoog was. Jammer, maar helaas. Na toen minuten was de hartslag 52 en kon ik weer door. Rosan was al verder gereden, die was in één keer goed. Ik dus meteen vanuit de P/A weer verder gedraafd, Nimo had er zin in, hij was alleen en er liepen allemaal paarden voor hem. Hij ging dus eigenlijk wat hard, maar okay, controleerbaar.
Al snel kwam ik Rosan weer tegen, die met een groepje fout was gereden. Dus konden we mooi weer samen verder!

Opgereden met een stel anderen richting groompunt 3. De paarden hadden er zin in.
Toen op naar de finish! Spannend hoor, nu geen straftijd? Nee dus, exact 60. Heel blij dus! Maar even nakeuring afwachten. Gelukkig was daar ook alles okay, hartslag 48 en locomotie prima.
Dus dat betekende dat we onze eerste rit goed volbracht hadden! Uiteindelijk hebben we 10,17 km per uur gemiddeld gereden, zo uit mijn hoofd. Heel tevreden over met die hitte!
Paarden lekker naar huis gebracht, zelf thuis gaan douchen, weer naar het terrein voor de prijsuitreiking, de klasse 3 ruiters die nog gingen finishen opgewacht en weer naar de paarden, die we lekker nog even in de wei hebben gezet.
Zondag nog een paar uur in het koele bos wezen stappen, geen centje pijn! Paarden 100% fit to continue!
en zelf: IK WIL WEER!!!

De fotograven bedankt voor de foto's en Petra en Roy voor het groomen! Niet te vergeten Rosan bedankt voor de gezelligheid!