[END] Hoe trainen met dit weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

[END] Hoe trainen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 10:01

Hoe trainen jullie met dit weer, en hoevaak?
Ik rijd 's avonds laat, tot het donker is. En dan nog is het veel te warm. Liekie die bijna nooit zweet is na een 15 minuten draven al nat van het zweet...
Laatst bijgewerkt door Djilna op 03-07-06 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

rossi

Re: Hoe trainen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:04

ik rij meestal het 's morgens vroeg, dan is het nog lekker koel en stoft de bak nog niet zo erg. verder rij ik zoals ik normaal ook rij, alleen als het erg warm is dan doen we wat rustiger aan. meer stappen tussendoor enz.

Gerbriichh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:05

Ja, ik heb hem afgelopen weekend vrij gegeven. Ik denk laat um maar lekker met zijn maatjes in het land staan Knipoog En wil eigenlijk vanaaf laat gaat oefenen Knipoog Omdat ik zaterdag wel weer wedstrijd heb, niet dat dat uit maakt.. Maar er moet nog aan het een en ander gesleuteld worden Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:31

Voor de endurance is het ook niet verkeerd om een keer in de hitte te trainen. Als je een wedstrijd zou hebben met dit weer (zoals afgelopen weekend), moet je ook in de hitte rijden. Door ook af en toe met die hitte te trainen wen je je paard er wel aan. Wel wat vaker laten drinken en koelen onderweg (als je ergens water kan vinden dan)....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:36

Ik ga altijd pas `s avonds rijden met dit weer.

Ibbel

Re: [END] Hoe trainen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:41

's Ochtends vroeg. Om 8 uur op je paard, om 10.00 terug kan prima, zonder nou echt mensonterend vroeg je bed uit te moeten Knipoog. Dan zijn er ook nog geen dazen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:42

Ibbel, train jij nooit een keer expres in de hitte?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:44

O, ook wel hoor. Maar als het zo héél heet is zoals nu ga ik tóch liever gewoon vroeg weg. Heet wordt het toch wel, om 10.00 uur is het ook al niet koel meer te noemen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 10:52

Helaas is dat voor mij geen mogelijkheid, moet namelijk om half 9 op mijn werkplek zitten Knipoog
Ik kan dus alleen na 19u en tot een ong 23u...
Ik heb nu zondag dus wedstrijd en ik heb nog niet een lange rit kunnen maken. Langste is nog van begin vorige week, zo'n 2 uur... Ik had namelijk dit weekend nog een goede rit willen maken voordat hij op "rustige dagen voor de wedstrijd" staat Knipoog
Helaas dus, het was echt te warm...
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook niet goed functioneer met dit weer (lage bloeddruk)... Dus dat er zelf ook voor kies om 's avonds te rijden.

Maar nu weet ik nog niet HOE jullie trainen? Doe je rustiger aan omdat het al zwaar is ivm het weer of doe je gewoon net als normaal?
Ik ben nu wat voorzichtiger namelijk, maar merk aan Liekie dat hij nog steeds die extra versnellingen erop heeft zitten aan het einde van 'mijn' voorzichtige rit Schijnheilig

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:58

Ik heb ook last van een (te) lage bloeddruk, maar met die hitte heb ik daar juist geen last van Clown
Met Don maakte ik alleen mijn stapsessies tussendoor iets langer dan anders, maar verder bleef mijn tempo gelijk (gemiddelde snelheid werd dus wel lager).

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:00

Even een stipje... Ik ben ook wel erg benieuwd! Heb Fred van het weekend ook laten staan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:03

Ik rij gewoon door als normaal, Simply heeft ondanks haar zwarte kleur geen problemen met de warmte en ze koelt juist prima door wat te zweten en lekker te draven. Ze is dan bij thuiskomst ook gewoon droog op de hals. Wij rijden van 20.00 tot 22.00 of in de bak en dan natuurlijk korter. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 11:07

Djilan schreef:
Ik heb ook last van een (te) lage bloeddruk, maar met die hitte heb ik daar juist geen last van Clown
Met Don maakte ik alleen mijn stapsessies tussendoor iets langer dan anders, maar verder bleef mijn tempo gelijk (gemiddelde snelheid werd dus wel lager).

Ik doe ook iets vaker stappen, niet langer maar wel wat vaker.

Mijn te lage bloeddruk voel ik juist met warm weer, inspanning en benauwd weer of benauwde ruimte...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:22

Ik train in principe gewoon wanneer het mij uitkomt... ik moet zeggen dat ik er meer last van heb als het zo warm is dan Omar Knipoog Zaterdag wedstrijd Ginkelse heide gereden en hij zweette amper Pling zodra hij gekoeld is en ik ga weer lekker draven op constant tempo dan droogt hij zelfs weer op Verward Raar beest.

Vanavond ga ik een lekker kort ritje maken om te kijken hoe het met de eventuele spierpijn staat. Dressuren in deze hitte (doe ik dus ook niet) vind ik erger dan lekker in het bos trainen.

Ik train gewoon als normaal dus. Stap alleen lekker in en uit en rest in draf/galop of ik zou moeten merken dat hij (of ik) het erg zwaar heeft door de hitte.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:24

Ik heb meer last van de wamte dan Nanza. Moet ook zeggen dat ik met deze hitte liever lekker een beetje zonder zadel rondhobbel maar we gaan er eigenlijk altijd wel op uit, warmte of niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:10

Citaat:
Ik had namelijk dit weekend nog een goede rit willen maken voordat hij op "rustige dagen voor de wedstrijd" staat Helaas dus, het was echt te warm...

Griebels, werk jij dan 7 dagen in de week? Je kan toch op zaterdag of zondagochtend gewoon desnoods om 6 uur op je knol zitten? Ik zag vorige week op weg naar m'n werk ook om half 7 iemand te paard een viaduct over de snelweg overgaan.

Ik rijd hetzelfde tempo. Neem ook geen koelwater mee, wel drinken voor mezelf. Bij thuiskomst kan-ie onder de slang en drinken. Maar ik rijd dan niet veel langer dan 2 - 2,5 uur.

Overigens: zweten doet ieder paard bij deze temperaturen. Alleen, je ziet het niet omdat het meteen verdampt. Maar verkijk je er niet op, hij zweet absoluut! Dat-ie opdroogt na koelen is ook niet meer dan logisch. Dat water wordt gebruikt om te koelen dankzij het feit dat het kan verdampen door de lichaamstemperatuur.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:20

Ik ben vrijdagavond, en zaterdag en zondag heel vroeg uit bed gegaan om zijn wei in orde te krijgen... Dus ik ben er wel vroeg uit geweest, ben ook voor hem bezig geweest maar heb dus helaas niet 's ochtends vroeg kunnen rijden.
Hij is namelijk 2x ontsnapt uit de wei en had al 2 weken huisarrest omdat ik er goede stroom op moest zetten. Dus nee, ik had geen tijd dit weekend om 's ochtends te gaan rijden... Mijn eerste prioriteit is namelijk om hem op de wei te hebben ipv hele dagen op stal...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:47

Ik rij 's avonds. Met deze hitte rij ik ook gewoon wat minder, in Nederland duurt het toch nooit lang voordat het weer gaat afkoelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:08

's Morgens vóór 11 uur of 's middags na 4 uur, als de zon niet te hoog aan de hemel staat. Afgelopen vrijdag was het ook zo warm en toen heb ik van 17 tot 19 uur getraind, gewoon op ons normale tempo van zo'n 15 km/u (ik dacht zelf dat we wat langzamer gingen, maar de GPS wees na afloop anders uit). Voor morgen staat er weer zo'n training op het programma, dat zal i.v.m. werkverplichtingen wel een avondritje worden.

Met het oog op wedstrijden rijd ik idd wel eens op het heetst van de dag, maar alleen als dat toevallig zo uitkomt. Bij wedstrijden is het meestal zo dat je in de vroege ochtend start, wanneer het nog aangenaam is. De temperatuur loopt dan langzaam op en je went er dan ook langzaam aan (dat is toch anders dan wanneer je op het heetst van de dag ineens op je paard stapt voor een training). Zo'n situatie boots je eigenlijk al na als je met dit weer 's morgens om een uurtje of 10 gaat trainen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:36

Bij ons is het van een uur of 12 tot een uur of 20 nog hardstikke heet...
Morgen ben ik toevallig vrij, dus ik denk dat ik stiekem nog een goede rit maak, voordat ik zondag wedstrijd heb. Normaal doe ik dat niet, maar hij heeft dus 2 weken huisarrest gehad en ik heb naar mijn gevoel dus zonder die weidegang niet lekker kunnen trainen... Dacht dat ik teveel van hem zou vragen als ik hem uit stal zou trekken en dan ging trainen...

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:36

Ik schaam me een beetje, ik heb met deze hitte Saké 4 dagen stil laten staan Bloos Ze staat dan wel dag en nacht buiten in de wei. Ik had in de planning s'avonds te gaan rijden. Maar het komt er niet zo van, vind het veel te warm, heb de puf gewoon niet Koe Morgen dan maar eens proberen, wat vroeger op te staan en dan te gaan rijden....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:45

Als ze in de wei staat, dan houdt ze haar spieren iig in beweging. Dan kunnen vier dagen rust geen kwaad. Ik ben twee weken geleden tien dagen op vakantie geweest, Ret heeft toen ook alleen maar in de wei gelopen. Na de vakantie heb ik de training weer opgepakt, ging prima. Dan maakt zo'n korte 'hittegolfvakantie' ook niet uit. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:47

Ik rij ook wel eens een paar dagen achter elkaar niet. Hij staat lekker buiten, af en toe zie ik hem zelf rondjes draven in de wei (maf beest Haha! )

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:38

Ik heb net om 20.30 uur een heerlijk rondje buiten gemaakt met Omar en het was echt prima te doen. Hij had er super veel zin in en was lekker fris ondanks het warme weer. Merkte ook helemaal niets van spierpijn van de wedstrijd van zaterdag dus was helemaal happy Haha! Heb wel iets meer gestapt dan normaal maar toch wel flink gedraafd en gegaloppeerd omdat meneer dat zo graag wou Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 08:20

ik ben gisterochten gaan rijden maar zelfs toen was het niet te doen...
Ik heb tussendoor telkens een paar minuutjes gestapt maar toch bijna 1 uur aan een stuk gegalopeerd. Moet wel zeggen dat hij daarna toen we samen stapten (ik ernaast) dat hij zeg maar heel rustig was. Maar als ik erop zit en ik klik een keer met mijn tong is hij meteen weer weg...
Ik hoop wel dat Liekie zo slim is om aan te geven wanneer hij echt moe is Verward