hebben jullie als endurance ruiters elke week les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

hebben jullie als endurance ruiters elke week les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 09:05

hai Knipoog
omdat ik deze zomer een (kennismakings?)endurance wil gaan rijden(in katwijk)vroeg ik me af of jullie het van belang vinden om elke week les te krijgen als je endurance rijd?
en wat vinden jullie belangrijk om te trainen tijdens je les?
hier in de buurt zal ik al gauw bij een dressuurruiter terecht komen maar zijn er behalve een voorwaarts/rechtgericht paard nog meer belangrijke trainingen om je paard tijdens de endurance mee te kunnen sparen?(houding van de ruiter is uiteraard ook belangrijk)

groeten Roos

mochten hier al meerdere topic's over zijn dan graag een link

AnneOmie

Re: hebben jullie als endurance ruiters elke week les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:20

Ik heb sowieso iedere maandag dressuurles (prive) en iedere dinsdag springles (groepje). Verder train ik ongeveer 2x per week buiten voor de endurance en rest dressuren in de bak of longeren. Omar loopt naast endurance ook dressuurwedstrijden met mijn vriendin, dus daar trainen we ook voor. Zondag starten ze weer in de B.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:04

Ik les helemaal niet meer met mijn pony sinds ik endurance rijd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:28

Ik heb ook geen les met mijn pony.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:01

Ik heb mijn paard speciaal voor de endurance aangeschaft, maar als ik goede instructie kan vinden ga ik zeker weer lessen nemen. Ik vind het nl heel belangrijk om een soepel en rechtgericht paard te hebben. Daarnaast kan iemand anders je dan weer attenderen op je houding ed, dat kun je zelf niet zien.

Dus ja, ik heb les Ja (alleen niet elke week, maar eens per 2 weken)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:23

Djilan schreef:
Ik heb mijn paard speciaal voor de endurance aangeschaft, maar als ik goede instructie kan vinden ga ik zeker weer lessen nemen. Ik vind het nl heel belangrijk om een soepel en rechtgericht paard te hebben. Daarnaast kan iemand anders je dan weer attenderen op je houding ed, dat kun je zelf niet zien.

Dus ja, ik heb les Ja (alleen niet elke week, maar eens per 2 weken)

Helemaal mee eens Djilan Ja

Ik vind verder dat dressuur de basis van alles is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:27

Aan dressuur hangt natuurlijk wel een bepaald beeld, misschien moet je het anders gymnastiseren noemen Knipoog

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:31

ook ik les gewoon.
niet meer zo fanatiek als 1e maar gewoon een uurtje per week samen met mijn vriendin (wel fanatiek dressuur).

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:31

Ik dressuur wel een beetje met mn pony, niet fanatiek, maar met lessen ben ik gestopt. Ben de groepsles uitgezet omdat de andere lessers bang waren voor Nanza. Privéles kan ik niet betalen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:56

Ook voor jou zou het heel nuttig zijn mee te doen aan de Clinic van Desiree Hanen op 22 juli a.s. in Kootwijkerbroek

Je bent van harte welkom en leert dan alles over traing voor de endurance

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:42

Ik ga 5 aug kennismakingsklasse starten en ik les iedere week (in principe). Ik ben ook van mening dat de dressuur
de basis van iedere tak van paardensport is. Het is gewoon goed voor de ontwikkeling van de spieren / pezen! Die moeten ook goed op conditie zijn voor de endurance, anders is je
paardje gauw naar de kl*te, toch?
En je houdt de conditie hiermee ook goed bij en je kweekt ook conditie... Pling

Dat is mijn idee erover... Haha! Maar ja wie ben ik...? Bloos

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:14

Mijn zusje lest iedere twee weken een uur lang, 2 paarden in de les. En dat gaat er best fanatiek aan toe. Paarden komen behoorlijk bezweet uit de les en ook zij heeft 't helemaal gehad daarna. Ze kan zelf wel goed rijden, maar krijgt toch elke keer weer meer tips. Het paard verbetert ook nog altijd en daarmee kun je op de langere afstanden echt heel veel winst behalen. Niet zo zeer op je mederuiters, maar wel op jezelf. Een soepel paard loopt veel makkelijker en komt dus ook fitter uit zo'n wedstrijd.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:32

Ik heb een keer in de twee weken les. En dan een half uur. Het is fijn om Bonny te gymnasticeren, te laten ontspannen,en haar rug en achterhand te laten gebruiken. Ik heb er zeker wel profijt van bij buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:42

Juist omdat ik endruance rij ben ik gaan lessen. Ik heb 1 keer per week dressuurles. Om hem lekker soepel te houden, om hem te leren zijn rug goed te gebruiken enzo. Ik vind dressuur in veel gevallen de basis van veel dingen. We zijn er eigenlijk alleen maar op voor uit gegaan door dressuur te rijden.

salean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:18

Nu ik zelf aan de endurance ben begon kan ik de lessen niet meer betalen, dus daar ben ik mee gestopt.
Toch rij ik nog best vaak met m'n pony dressuur in de bak bij ons thuis. Als ik bijvoorbeeld een weekje niks aan dressuur heb gedaan, dan loopt ze echt hartstikke scheef en stijf, das dus echt GÉÉN rijden, zit niet lekker, en voor haar is het ook niet fijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:43

Wegens omstandigheden heb ik nu even geen les meer. Na de zomer gaat Anouar denk ik 2 maanden het land in, daarna wil ik weer beginnen met lessen, om de week ofzo.

Dressuurles is denk ik juist heel belangrijk voor endurancepaarden en ruiters. Foutjes die erin sluipen kunnen problemen gaan geven bij langere ritten

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:41

bedankt voor jullie ervaringen Lachen

sorry trouwens voor de late reactie (ik kreeg geen bericht melding meer van bokt)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:16

1 a 2 x per week prive dressuurles. Rechtrichten, balans, van voor naar achter lopen, over de rug.
Gewoon gymnastiseren en zorgen voor een soepel paard.
En inderdaad een buitenstaander wijst je op je fouten, lijkt mij dan ook niet verstandig om niet te lessen.
Helaas wijst de realiteit nog wel eens op wat anders, als ik menig endurance ruiter zie rijden.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:37

Ik heb in principe eens in de 2 weken les, met zijn twee-en of drie-en hooguit. Wij doen ook wel eens springles. Leuk voor het paard voor de afwisseling en goed voor de rug ook, beetje balkjes draven, in-uitjes springen, dat werk.
Ik merk dat het mijn paard ook heel goed doet, want als we door omstandigheden een tijdje niet kunnen lessen, voel ik haar achteruit gaan.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:43

ja hoor. Ik rij elke week in de dressuurles. Nu helemaal nu ik net een nieuw paardje heb.

daarnaast train ik eens in de twee weken met een aantal endurance ruiters.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:19

Ik heb normaal gesproken 1 keer per week les.
Mijn instructrice heeft zich ook verdiept in endurance, maar geeft wel gewoon dressuur les.
Momenteel heb ik geen les omdat ze net bevallen is, waarschijnlijk begin ik in september weer.

buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:43

Ik weet het, het is slecht maar ik heb zo'n hekel aan dressuren dat ik geen les heb. Wil straks wel proberen om zelf 1 keer in de week in de bak te gaan rijden. En wie weet pak ik dan af en toe een lesje.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:22

AnneOmie schreef:

Ik vind verder dat dressuur de basis van alles is.

Hier ben ik het absoluut mee eens! Het is van zeer groot belang, zeker ook als je Endurance rijdt. Ik heb het ook een tijd niet gedaan met mijn pony.

Ze was niet rechtgericht. Op het moment dat je dan dus veel km´s gaat vragen kan je pony onregelmatig gaan lopen of zelfs kreupel gaan worden! (Dit zie je vaak op linksvoor) Dit moet dan rijtechnisch worden opgelost, maar er zijn niet veel instructeurs die daar verstand van hebben. (alleen hele dure Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:04

Ik heb les van iemand die zelf ook veel met endurance bezig is, en met dressuur. Bovendien kent ze mijn paard net zo goed als ik. Daardoor weet ze dus percies welke oefeningen in dressuur goed zijn voor de endurance, en bij mijn paard passen.

Ik heb trouwens ook les in buiten rijden. Klinkt misschien een beetje raar. Mijn 'trainer' gaat dan mee en let op de dingentjes buiten die op lange termijn niet goed zijn en die ik niet op merk.
Veel mensen krijgen les ook op hoger niveau omdat iemand van af de grond kan zien wat er niet goed gaat. Zoiets heb ik naast mijn dressuurles ook buiten in het bos.