Arabier of Berber?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Arabier of Berber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:18

Ik begin mij de laatste tijd meer en meer te verdiepen in de endurance-sport en het valt mij op dat er in hogere klasses toch wel een voorkeur lijkt te bestaan voor de arabier.

Nu vroeg ik mij af, of deze arabieren inderdaad zo uitblinken in de endurance, of, dat er nu eenmaal gewoon veel arabieren rondlopen op deze aardkluit?
En zou een Berber ook niet in staat zijn om het in deze hoge klasses op te nemen tegen een arabier? Ze hebben namelijk een tamelijk gelijklopende ontwikkeling meegemaakt. Alleen is de berber helaas wat zeldzamer dan de arabier.

Om een lang verhaal kort te maken. Stel, over X-aantal jaar ben ik in staat om mijn eigen paardje aan te schaffen en uit te brengen in endurance wedstijden. Ik heb de keuze tussen een arabier en een berber, zelfde prijsklasse, evenver met eventuele training, beiden gefokt op uithoudingsvermogen... als het ware identiek, behalve het ras. Zou ik dan toch met de arabier verder geraken? of kan ik net zo goed de berber nemen?

Ik weet dat het afhangt van de combinatie paard en ruiter, en of er een eventuele klik is met het dier, maar gewoon, uitgaand van het ras, voor welke zou jij kiezen?

Ashkerlon

Re: Arabier of Berber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:11

hmm... ik kom net to het besef dat jullie waarschijnlijk reeds heel wat vragen hebben gekregen over 'welk ras is het beste'...
dus alvast men excuses dat ik het zoveelste 'endurance-ras' topic opstart

ik had er niet echt bij stilgestaan

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:13

denk dat het dan een kwestie van smaak is

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:22

Een goed endurancepaard heeft 'lange' spieren (type spier, heeft niets met afmetingen te maken), een groot hart (letterlijk) voor een goede koeling en zuurstofvoorziening, een lage basishartslag en is bereid voor je door te lopen. Daarnaast heeft-ie bij voorkeur een onverstoorbaar karakter, goede beenstanden en goede hoeven. Als-ie dan ook nog fijne goed uit te zitten gangen heeft is dat ook voor de ruiter nog lekker .

Een volbloed (Engels, Arabier, Anglo-arabier) heeft in ieder geval in de meeste gevallen die 'lange' spieren - bij het Engels volbloed hangt het er wel vanaf of ze sprint- of stayergefokt zijn - en dat grote hart. De rest is een kwestie van individuele eigenschappen, dat hangt dus van het paard af. Dravers stammen deels ook van de Engelse volbloed af en doen het meestal ook goed. Quarters daarentegen, die net zo goed 7/8 Engels volbloed zijn, zijn door selectie hun 'lange' spieren kwijt, en hebben korte spieren oftewel sprintersspieren.

Berbers staan aan de basis van Arabisch en Engels volbloed, maar ook aan de basis van veel barokke rassen, die geen groot hart hebben. Ik heb geen idee in hoeverre de huidige Berbers nog een groot hart hebben. Ik denk wel dat ze over lange spieren beschikken.

Ashkerlon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:46

Bedankt voor die geweldige uitleg!

Nu weet ik al wat meer in welke richting ik moet gaan zoeken als ik wil achterhalen of een ras geschikt is voor de endurance.

Dank je

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:12

Kruisingen met berber en arabier schijnen ook hele leuke paarden te zijn. Maar een pure Berber zou het volgens mij ook niet slecht doen. Ze staan nog steeds bekend om hun uithoudingsvermogen.

deborahke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:14

zijn dravers hier ook voor geschikt ?
ik heb een 3 jarige merrie met flink wat uithouding en endurance boeit me wel

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:18

Er lopen op dit moment weinig/geen dravers mee aan de top, maar er zijn steeds meer mensen met een draver die het in de endurance gaan proberen. En dan afwachten hoe ze het gaan doen.
Maar op zich kun je die vraag beter niet in een topic zetten waar het onderwerp arabier of berber is

deborahke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:22

vond het zonde om er een nieuw topic voor te openen

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:24

Nee, maar er zijn al meerdere topics over wat een geschikt ras is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:52

Ik ken de berbers verder niet zo goed. Maar ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat berbers in Nederland nog aardig schaars zijn in tegenstelling tot arabieren

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:02

Ja, in Duistland lopen er meer rond.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:00

Djilan schreef:
Ja, in Duistland lopen er meer rond.

Weet je ook waar in duitsland?

Ik vind het gigantisch mooie paarden, maar ken hier in NL maar 1 fokker, en die heeft maar 2 paardjes te koop.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:54

Ik ken het ras verder niet. Wat ik begrepen heb is dat ze idd een groot uithoudingsvermogen hebben en daardoor geschikt zullen zijn voor endurance. Ik vind ze alleen vrij zwaar. Ik verwacht dus dat ze het van de arabier af zullen leggen qua snelheid. Maar dan heb je het echt over of ze geschikt zijn voor de absolute top.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 20:53

NienkeMulder schreef:
Ik vind ze alleen vrij zwaar.

Ben je zeker dat je niet de Spaanse Berber voor ogen hebt? Deze zijn inderdaad een stuk zwaarder gebouwd dan de originele Berber...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:03

Is een groot hart niet te trainen?Ik hoor als maar hoe snel en geweldig de arabier is, maar voorlopig verslaat mijn paard nog iedere arabier op stal en dat is een grote zware Kwpn'er.
Ik rijd mijn paard wel 5 a 6 keer per week meer en zwaarder dan de andere.Ik vind alleen de arabier iets cooler in de kop.Dit zijn wel arabieren die afstammen van de renbaan ,geen idee of dat verschil maak?
het is maar een vraag? ik verbaas me alleen er iedere keer weer over dat mijn paard zo snel is en een byzonder uithoudingsvermogen heeft zonder dat ik er heel veel voor doet.

wheezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:12

elk paard is toch ook anders, ras zegt nou eenmaal niet alles...
ik vind arabieren niks aan hihi

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:08

Over de berber zelf kan ik niks zinnigs zeggen.
Maar als er veel arabieren en weinig berbers zijn lijkt het me logisch dat er ook minder berbers in de sport zijn. Bovendien zijn rassen waarvan er weinig paarden zijn in een bepaald land ook aardig aan de prijs

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:31

silvana schreef:
Is een groot hart niet te trainen?Ik hoor als maar hoe snel en geweldig de arabier is, maar voorlopig verslaat mijn paard nog iedere arabier op stal en dat is een grote zware Kwpn'er.
Ik rijd mijn paard wel 5 a 6 keer per week meer en zwaarder dan de andere.Ik vind alleen de arabier iets cooler in de kop.Dit zijn wel arabieren die afstammen van de renbaan ,geen idee of dat verschil maak?
het is maar een vraag? ik verbaas me alleen er iedere keer weer over dat mijn paard zo snel is en een byzonder uithoudingsvermogen heeft zonder dat ik er heel veel voor doet.

Nee, een groot hart is een aangeboren kenmerk, dat bij de Arabier eigenlijk tot de raskenmerken hoort. Wat niet wil zeggen dat je geen KWPNers kunt hebben die ook een groot hart in verhouding tot hun lichaamsgrootte hebben. Dat kan natuurlijk prima. Alleen heeft het merendeel van de KWPNers gewoon een 'gemiddeld' hart, en heeft 99% van de Arabieren /wel/ een groot hart in verhouding tot hun lichaamsgrootte.