Ruiterrijbewijs verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Ruiterrijbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 14:23

Ik heb wel gezocht, maar het zo niet kunnen vinden.

Ik en een vriendin zijn van plan om binnenkort een kennismakingsrit te maken. Moet je daar ook een ruiterrijbewijs voor hebben? Moet je eigenlijk in het algemeen voor de endurance een ruiterrijbewijs hebben?

Ik heb dat namelijk wel eens gehoord, vandaar.

Het zou wel een groot probleem zijn, aangezien hier in de buurt weinig tot geen mogelijkheid is om je ruiterrijbewijs te halen. en als het al kan, dan is het meteen mega-duur.

Ik hoop dat iemand me het antwoord kan geven!

HannaBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:26

een jaar of 15 terug werd er ook gezegd dat het ruiterbewijs verplicht zou worden, dus toen heb ik het gehaald.. al die jaren heb ik me scheel betaald om het telkens te laten verlengen terwijl het ondertussen nog steeds niet verplicht is met buiten rijden.. nu heb ik het per ongeluk laten verlopen, dus als het nu verplicht word ben ik mooi het bokje en moet ik het weeeeer gaan halen terwijl ik (en vele anderen) al jaren voor jan ... hebben betaald

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:42

Mijn zusje heeft 2 jaar terug haar ruiterbewijs gehaald omdat het verplicht zou worden. Weet niet of het toen is doorgegaan. Volgens mij ligt het aan de wedstrijd, sommige terrein eigenaren hebben het verplichtgesteld en dan is het voor een endurance op dat terrein ook verplicht.
Ik vind 25 euro trouwens niet 'me scheelbetalen', het is 1x in de twee jaar verlengen, de regels worden steeds strenger en in sommige natuurgebieden is het al verplicht. Ik heb het gehaald in een tijd dat het redelijk simpel te halen was, nu wordt het toch steeds ingewikkelder. Ik vind het wel mooi makkelijk. Als ik een ongeluk krijg in het bos ben ik wel verzekerd (hoeveel je daar aan hebt weet ik niet, maar toch), voor 12,50 per jaar vind ik dat mooi meegenomen. Ik geef wel vaker 12,50 aan iets véél onnozelers uit, dus ach...

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 16:12

Het is ook niet zozeer het verlengen, maar het halen zelf.
Dat kost hier in de buurt zo rond de 300 euro, als het al niet meer is. Dat is zeker met een studie en een eigen paard waarvan de kosten ook gewoon van moeten betaald worden, erg veel geld.

Vandaar mijn vraag, of een ruiterrijbewijs voor de endurance zélf verplicht is. Om te mogen starten zeg maar.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:16

Ik heb heb bij 't Reelaer gehaald. Dat is qua tijdsinvestering niet zo heel erg (1 weekend), geld weet ik niet meer, paps en mams betaalden (die goeie ouwe tijd ).
Of het echt verplichtis voor de endurance zelf weet ik niet, er is wel over gesproken, maar of dat uiteindelijk erdoor is weet ik niet.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:06

Berdien schreef:
Het is ook niet zozeer het verlengen, maar het halen zelf.
Dat kost hier in de buurt zo rond de 300 euro, als het al niet meer is.

Ik ben dan wel heel benieuwd waar het 300 euro kost. De kosten staan op de site www.ruiterbewijs.nl en daar wordt gesproken over 55 euro aan examenkosten (onder 'Specificatie' staat alles wat daarbij inbegrepen zit).

http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=28&p=61

Voor de endurance is het ruiterbewijs momenteel op geen enkele wedstrijd verplicht. Het is even een tijdje verplicht geweest voor Laag Soeren, maar daar werken ze nu met verplichte vergunningen (in de vorm van een soort sleutelhanger) van Natuurmonumenten. Die zijn in verschillende natuurgebieden in NL geldig (en verplicht).

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 17:07

Het is ook niet het ruiterbewijs zelf, maar het hele weekend erom heen. Verder is hier in de buurt geloof ik nergens waar je het bijvoorbeeld in één middag kunt halen. Vaak zijn het van die weekenden waar je ook meteen je theorie kunt leren, en praktijk-dingen enzo. Dat is voor ons niet zo interessant (geen eigendunk), wij willen gewoon het examen, zonder alle poespas erom heen

HannaBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:38

Laui! schreef:
Mijn zusje heeft 2 jaar terug haar ruiterbewijs gehaald omdat het verplicht zou worden. Weet niet of het toen is doorgegaan. Volgens mij ligt het aan de wedstrijd, sommige terrein eigenaren hebben het verplichtgesteld en dan is het voor een endurance op dat terrein ook verplicht.
Ik vind 25 euro trouwens niet 'me scheelbetalen', het is 1x in de twee jaar verlengen, de regels worden steeds strenger en in sommige natuurgebieden is het al verplicht. Ik heb het gehaald in een tijd dat het redelijk simpel te halen was, nu wordt het toch steeds ingewikkelder. Ik vind het wel mooi makkelijk. Als ik een ongeluk krijg in het bos ben ik wel verzekerd (hoeveel je daar aan hebt weet ik niet, maar toch), voor 12,50 per jaar vind ik dat mooi meegenomen. Ik geef wel vaker 12,50 aan iets véél onnozelers uit, dus ach...

bij wijze van.. ik bedoelde er mee te zeggen dat al die jaren weggegooid geld is geweest.. 15 jaar x 12,50 is toch 187,50 wat ik weg gegooid heb.. dus 12,50 is niet zo veel, maar na al die jaren spaart dat lekker op snap je?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:44

Ik heb het 6 jaar geleden gehaald en ben blij dat ik het toen al gehaald heb. Toen was het nog niet zo duur.
Als ik het nu nog niet gehad had zou ik wel zo snel mogelijk gaan halen. Ik denk dat het toch een keer verplicht gaat worden en de examens worden alleen maar duurder.

Waar ik rij is het ruiterbewijs wel verplicht

Prince_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:48

voorlopig is het nog niet verplicht dus ga ik lekker zonder ruiterrijbewijs naar buiten!

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:50

Het is nog niet verplicht hoor, ik vind het ergens ook een beetje dubbelzinnig, een paard blijft een paard, een beest dus! Als het kwaad wil heb je echt niets aan dat papiertje!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 18:22

Maar nou heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.. of het nou wel of niet verplicht is in de endurance. Ik weet dat het in sommige gebieden in NL verplicht is, maar dat was mijn vraag niet.

Mijn vraag is: heb ik een ruiterrijbewijs nodig om te mogen starten bij een endurance-, en in dit geval, een kennismakingswedstrijd?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:23

Mijn antwoord is: Nee

Maar 100% zeker weet ik het niet

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:37

Berdien: zie het antwoord van Karin

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 18:53

Oh sorry, compleet overheen gelezen Dom zeg!

Maar goed, weet ik voldoende! Heel erg bedankt!