Hoeveel liter water...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Hoeveel liter water...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 07:56

... nemen jullie mee op wedstrijd, voor koelen, drenken etc? 17 juni heb ik mijn eerste wedstrijd, en ben alles al een beetje aan het voorbereiden, bedenken wat ik mee moet enzo. Maar nu vraag ik mij af hoeveel liter we nodig zullen hebben..

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:40

Hangt heel veel van het weer af, van je paard, en of er ter plekke water te krijgen is.

Vuistregel voor mij, met Arabier die op een klasse I niet drinkt, bij 25 graden en zon:

Iedere 10-15 km 2 x 1,5 liter koelwater (2-3x groomen onderweg maximaal), plus 2 flessen koelwater net voor de finish = ongeveer 9-12 liter koelwater.

1x 10 liter emmer drinkwater, just in case
1x 10 liter emmer waswater, om na de rit even de bagger/zweet eraf te wassen.

Dat is dus ongeveer 30 liter, en dat is voor mij en mijn paard het absolute minimum.

Voor de zekerheid kan je de dubbele hoeveelheid koelwater meenemen, en de dubbele hoeveelheid drinkwater. Dan zit je aan 50 liter. Dat moet onder normale weersomstandigheden met een 'normaal' paard, maw geen 'sobere', voldoende zijn op een klasse I.
Heb je een sober ras, Fjord, IJsco, Tinker, Haf en/of is het erg warm dan kan je nog meer koelwater nodig hebben.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 09:08

Dank je wel voor je uitleg Ibbel! Erg helder, hier heb ik echt wat aan.

AnneOmie

Re: Hoeveel liter water...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:56

Ik had gisteren een klasse I in Zelhem met mijn arabier. Ik had in totaal zo'n 60 liter water bij mij. Na afloop had ik nog wel zo'n 25 liter over ofzo maar liever te veel dan te weinig bij me. Omar drinkt niet echt veel onderweg dus het meeste ging op aan koelen.

fransje23

Re: Hoeveel liter water...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:20

Ik heb tot nu toe in de klasse 1 amper koelwater gebruikt. Bij Laag Soeren stonden natuurlijk waterbakken waar ik haar af kon sponzen maar dat heb ik ook maar 2 keer gedaan. Haar waardes waren trouwens keurig.

Ik raad je wel aan om thuis te oefenen met koelen. Mijn paard raakt helemaal over de rooie van water (doet de hartslag geen goed over haar heen. Afsponzen vind ze ook niet prettig maar laat ze toe (met haar staart verstijf tussen haar billen geklemd).

Drinken doet die van mij ook niet (tot nu toe) dus geef ik haar maar een wortel en appel onderweg.

Ik heb wel 15 liter klaar/ mee maar het meeste houd ik dus over.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 12:23

Als ik hem koel door flessen water over hem te kiepen wordt ie inderdaad wel pissig. Daarom heb ik met mn zusje afgesproken dat ze gewoon klaarstaat met emmer water + spons.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:20

Flew: die van ons konden er ook niet tegen, maar het is echt veel effectiever (eerste keer als het paard nog droog is even met spons in de vacht wrijven). Zou het gewoon thuis oefenen, je hebt er echt superveel aan om een fles water eroverheen te gooien (alleen hals). Afsponzen kan na de finish of vetgate, dat kost gewoon veel meer tijd en als groom moet je nog tig andere dingen ook doen. Fles kan de ruiter er zelf overheen gooien. Eerste wedstrijden even er rekening mee gehouden dat het paard het niet leuk vond, maar ze wennen er vanzelf aan. Gewoon doen!
Ik had in m'n hoofd iets van 25 l. Meestal nemen wij 25 l in jerrycans mee, ook voor kl 2, twee volle drinkemmers (2 paarden, dus voor 1 maar 1), slushflessen gevuld, fannypackflesjes gevuld en dan kom je idd al een heleboel litertjes meer. Fannypack is om de ruiter onderweg water over het paard te laten gooien en zelf te drinken. Zusje had op Fasna niks nodig, maar toen was het ook gewoon koud

Over appels: daarin zit suiker, dus het doet niet echt veel voor de dorst. Nu kunnen de meeste paarden wel 40 km zonder drinken. Die van ons begint meestal pas na de vetgate (laatste rondje 125 op 3 km stond ik met een emmer water, daar gingen flink wat litertjes uit, terwijl hij daarvoor nog helemaal niet bij mij had gedronken, wel bij andere grooms ). Dat drinken is wel noodzakelijk als de turgor 2 is. Maar ook daar helpt koelen tegen, ipv te zweten geef jij 'm water, dus hij hoeft geen water eruit te gooien. Hebben wel eens een paard 70 km nat gehouden, hij dronk niet (eigenwijs he) en zijn turgor was zelfs verbeterd ?!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 17:01

Mijn paard begint zenuwachtig heen en weer te huppelen als hij vermoed dat er water over hem heengegooid gaat worden. Schiet de hartslag dan niet gigantisch omhoog?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:33

Anouar vond afsponzen gisteren ineens verschrikkelijk, een fles water over zich heen vond hij wel lekker. Normaal is het andersom.
Wij hadden gisteren iets van 25 liter mee, maar het is lang niet allemaal opgegaan. Ook omdat Anouar liever uit plassen drinkt onderweg (vind ie lekkerder) maar dan moeten die er natuurlijk wel zijn

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:34

Thuis maakt dat toch niet uit? en op een willekeurig groompunt in het bos toch ook niet? Als de vet met stethoscoop in de aanslag staat om de hf op te nemen moet je er even geen water op gooien, dat is sowieso erg lastig. Maar meestal ben je nog wel even bezig voordat dat gebeurt. Om de hartslag heb ik me nooit zo druk gemaakt. Tegenwoordig heb je in kl 1 er een hartslagmeter op zitten en kun je dus zien wanneer het ok is, als de hartslag al snel zakt voor het slushen (water er overheen gooien) dan zakt het erna ook nog wel snel (zelfs sneller meestal). Dus als het ervoor goed is, dan is het erna ook zó weer goed. Als hij echt heel erg panisch wordt gooi je er voor het tellen geen water overheen, maar verder gewoon wel hoor. Met een spons ben je, vind ik, te lang bezig. Vorige week wel benen gesponsd na de finish, in 5 minuten een hele emmer eroverheen met z'n tweeën (continu sponzen), dus het gaat op zich wel snel, maar wat ik al zei: de ruiter gooit de fles over de hals leeg terwijl de groom een emmer water pakt en aanbiedt. De ruiter gooit vervolgens de fles weg en rijdt verder, terwijl de groom de boel bij elkaar pakt en wegrijdt.
Mijn ervaring is ook dat als de ruiter/groom zich druk maakt over of het wel goed zal gaan, dat het paard dan ook drukker/zenuwachtiger wordt. Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, de meeste paarden pikken dat wel hoor.