Entingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Entingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:39

Ik heb gezocht maar kan geen antwoord op mijn vraag vinden, dus daarom maar even hier loslaten.

Ik heb sinds kort een nieuw paard, wat vorig jaar oktober voor het laatst geënt is. Ik heb haar pas drie maanden dus dat was voor mijn tijd. Nu ga ik 1 juli mijn eerste rit rijden en de vraag is of ze voor die tijd opnieuw geënt moet worden of dat de enting nog geldig is.

Alvast bedankt!

verriemerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:52

Veel plezier met je nieuwe paard.

Inentingen zijn 365 dagen geldig, mits ook de basisenting goed is gedaan. De basis enting is 1e enting en binnen 90 dagen 2e enting, daarna elk jaar met een maximum aantal dagen van 365.

Deze entingen moeten allemaal in het paspoort vermeld staan. Er kan ook een vermelding staan met stempel en handtekening dierenarts dat het paard correct geënt is naar internationale standaard. (dit meestal in engels)

Je hebt staan eerste rit rijden? Je bedoeld wedstrijd?
Ik hoop voor je dat het allemaal klopt, want het is te kort dag om het in orde te krijgen voor officiële wedstrijden, ik weet niet precies hoeveel dagen er tussen de eerste 2 (basis)entingen moet zitten. Als ik het goed heb 6 weken. Dit kun je heel gemakkelijk navragen bij de dierenarts, een telefoontje en je weet het.

Persoonlijk zou ik altijd zorgen dat inentingen en dergelijke in orde zijn, maar echt noodzakelijk is het voor wedstrijden.

succes ermee

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:01

Let er ook goed op dat er niet meer dan 365 dagen tussen zitten, liefst iets minder. Anouar is twee jaar terug 2 dagen te laat geent en de laatste wedstrijd mocht ik daarom bijna niet starten. Na veel overleg met de jury enzo en heel lief kijken mocht ik gelukkig wel starten, maar hij moest wel een nieuwe basisenting.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:07

Je moet ook zorgen dat je paard niet korter dan 7 dgn voor de wedstrijd is geënt, want dan mag je ook niet starten.
Anouar: dan heb je nog geluk gehad, toen deze regel net nieuw werd ingevoerd is er heel streng opgetreden, dat betekende soms 10 mensen voor jan l*l naar de wedstrijd waren gekomen. Ze werden dan gewoon linea recta van het terrein gestuurd. Het is misschien wat overdreven, maar ergens vind ik het nog niet eens zo slecht, als je een regel invoert moet je die ook handhaven
Voor de beste bescherming van je paard kun je overigens het beste elk halfjaar enten, maar dit kan je dierenarts je als het goed is ook precies uitleggen

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:09

Voor de duidelijkheid: ze heeft de basisenting al gehad en is daarna telkens op tijd geënt, dus dat is in orde. Ik was alleen een beetje bang dat oktober vorig jaar te lang geleden zou zijn, maar zo te lezen hoef ik me geen zorgen te maken.
Ik ga idd mijn eerste wedstrijd rijden op 1 juli en het zou zonde zijn om afgekeurd te worden op de papieren.
Verder wordt ze ergens in juli weer geënt en dan gaat ze met de rest van de paarden gewoon in de cyclus mee.
Erg bedankt voor jullie antwoorden!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:10

Anouar was gelukkig pas daarvoor geent, dus met nog een prikje erachteraan was het ook weer in orde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:33

Serieus? Die van mij is een paard dagen later dan de 356 geent. Dankzij de DA die afbelde om iets en hij opnieuw moest komen.... Volgens mij is hij iets na de 356 dagen ingeent.

Er staat in het regelment dat je moet aan kunnen tonen dat hij de basisenting gehad heeft. Langer dan een week en niet langer dan een jaar.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:44

De eerste 3 wedstrijden is er ook nooit iets van gezegt, maar nu was er dus iemand die alles goed nakeek.
Ik vind het ook wel goed hoor, regels zijn regels en zij moeten zich daar nu eenmaal ook gewoon aan houden, dus ik neem het ze absoluut niet kwalijk.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:59

Ah, dit is dus het topic waar ik over heen heb gekeken.
De basisenting staan niet in mijn paspoort, wel in het oude vaccinatie-boekje. Is dat voldoende "bewijs"?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:05

Volgens mij mag je geen apart boekje meer. Ik heb het over laten schrijven in het paspoort door de dierenarts

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:06

Laten over schrijven door de DA. Ik had het ook en mocht voor deze ene keer dan toch starten. Maar je neemt het paspoort en het boekje meet naar de DA en daar schrijven ze het zo over.

Anouar15, Daar ben ik het wel mee eens. Zij doen alleen hun werk.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:08

Oke, volgende keer als ik de DA zie zal ik het inderdaad laten overschrijven. Het is zo zonde als je daar door niet mag starten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:09

Neem een DA met leesbaar handschrift

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:41

haha, ik zal het aan hem vragen "meneer?... wilt u misschien netjes en duidelijk schrijven, anders worden de mensen van de endurance boos "

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:13

mijn DA heeft stickertjes daarvoor, hij zal denk ik wel niet zo netjes schrijven

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:58

Op elke wedstrijd vragen ze "Euh, wat staat hier eigelijk?'
Als ik zeg wat er staat zien ze het gelukkig altijd wel.