Uitrusting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenDroom

Uitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:16

Ik weet zelf (helemaal) nix over endurnace, vandaar dat ik ook mijn werkstuk er over ga maken, maar daarom wil ik graag het advies van jullie als (ervaren)endurance ruiters over het volgende stukje:

De uitrusting van het paard

Een endurance paard hoeft niet bij zijn eerste korte wedstrijd al een heel endurance uitrusting te hebben, maar voor grotere wedstrijden is het wel aan te raden. Je moet wel altijd opletten dat de uitrusting van je paard aan de reglementen van de wedstrijd voldoen.

Het zadel is een van de belangrijkste dingen. Een zadel moet goed passen en mag geen drukplekken veroorzaken, want dit kan op lange termijn erge schaden aan het paard aanrichten. Een speciaal endurance zadel is zo gemaakt dat het het gewicht van de ruiter zo goed mogelijk verdeeld over de rug van het paard.
Aan een endurance zadel hangen soms D-ringen, aan deze ringen worden sponzen bevestigt voor het koelen van het paard.

Onder het zadel kunnen verschillende dingen worden gebruikt om schuur en druk plekken te voorkomen. Een standaard chabrak is niet aan te raden, omdat dit kan gaan schuuren of dubbel zitten. Meestal wordt er voor de endurance een gelpad of en schapenvacht gebruikt.

Voor endurance heb je verschillende hoofdstellen. Je kan bijvoorbeeld een 2-in-1 hoofdstel gebruiken, hier kan je het bit er uit halen zodat er een halster over blijft, dit is handig om het paard tijdens de wedstrijd te laten drinken. Een endurance hoofdstel is meestal gemaakt van polywebbing of biothane.
Je ziet veel endurance ruiters ook zonder bit rijden, omdat dit beter is voor het paard.
Een bit wordt voornamelijk gebruikt om meer overwicht op het paard te hebben, maar een bit kan ook medische nadelen hebben. Als je een (te dik) bit in de paarden mond doet kan hij niet meer slikken, je kan dit vergelijken dat je je vinger tegen je tong drukt, dan kan je ook niet slikken. Een bit werkt in op verschillende plekken van het paard, het werkt in op de tong, het verhemelte, de lagen, de kin en de nek, uiteindelijk zal het bit op alles in het paardenlichaam invloed hebben, want uiteindelijk is het bij de ruiter toch de bedoeling dat het paard in die snelheid en hoofdstand gaat lopen zoals hij het wil.

Bij de endurance wordt afgeraden om het paard met beenbeschermers te rijden, omdat er steenjes of zand in kan komen.

De meeste paarden in Nederland lopen met hoefijzers, deze zijn er om de hoeven te beschermen tegen slijtage. Maar het is niet nodig om je paard op ijzers te laten lopen, je kan een paard ook zonder ijzers of met hoefschoenen laten lopen. Je moet nooit een dag voor de wedstrijd nieuwe ijzers onder een paard laten zetten, want dan krijg je het zelfde effect als je zelf nieuwe sportschoenen koopt voor je de marathon gaat lopen. Je kan dus het beste nieuwe ijzers er onder zetten drie weken voor de wedstrijd, dan is het paard er goed aan gewend.

Bronnen
www.bitlessbridle.com
artikel uit de bit: een beter bit versus beter geen bit
artiekel uit de bit: de eerste endurance wedstrijd
het ruiter handboek
endurance rijden

is dit volgens jullie een (complete) beschrijving van de uitrusting voor een endurance paard? of zitten er nog fouten of vergeten stukken in?

(ik ben zelf een beetje tegen het gebruik van een bit, en ik denk dat dit in dit stukje wel erg naar voren komt als jullie dit te veel van het onderwerp van mijn werkstuk over endurance vinden aflijden, wil ik het ook graag weten, want het is een werkstuk voor gym)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:14

Het lijkt me een goed stuk.
Alleen wat betreft de dekjes ben ik het niet helemaal met je eens. Ik vind een gewoon dun katoenen dekje wel functioneren omdat ze niet te warm zijn en dikkere dekjes kunnen het zadel ook minder passend maken.
Vooral bij langere ritten is regelmatig (in de vetgate) een schoon dekje wel lekker.

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 21:18

oke, goed dat je het zegt, want in die boeken hebben ze het toch alleen maar over de theorie, dus praktijk ervaringen zijn veel belangrijker!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:20

Kijk anders eens bij www.goedhard.nl Dat is een endurancewinkel, dus daar staan heel veel endurancespullen op.

stiggeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:41

en ik rijd zelfs zonder dekje ( klasse 2), aangezien mijn paard van ieder dekje last krijgt van schuurplekken. Sinds ik zonder dekje rijd met weliswaar een geheel aangepast zadel heeft mijn paard nergens geen last meer van. Nu alleen simpel bij de vetgates onderkant van t zadel afsponzen ( is van sympanova) en weer verder. Als ik dan toch in de toekomst een dekje zou moeten gebruiken, op de nog langere afstanden als ik rijd, kies ik voor een dun dekje en dan kiezen voor wisselen op de vetgates voor een schone, dit omdat zoals Anour al zegt het zadel minder passend zou kunnen maken. Of een dun schapevelletje om t schuren tegen te gaan.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:13

Mijn zusje heeft afgelopen weekend 125 km zonder bit gereden. Het ligt een beetje aan het paard, maar het kan zeker. Voordeel is dat het paard probleemloos kan drinken (heb het niet helemaal gelezen, misschien dat je het er al hebt staan) en eten en dat je in de vetgate niet hoeft te wisselen. Ons paard vind het in ieder geval heel erg prettig
Qua zadel: dat is echt een hele lastige, iemand zei eens tegen ons dat je vanaf de 80 km al problemen krijgt, maar daarboven wordt het alleen maar erger. We hebben nu een prima zadel, maar het is niet perfect. Het is heel lastig om iets te vinden wat écht goed past, en ook het hele jaar door. De bespiering van de paarden wisselt namelijk heel erg, in de winterrust zijn ze nauwelijks bespierd, terwijl nu midden in het seizoen heeft hij spieren op plaatsen waar je bij andere paarden niet zo duidelijk spieren ziet zitten (rond de schoft).
Aan de ogen van het zadel worden ook tasjes en flessen water gehangen trouwens, om onderweg het paard te kunnen koelen.

Ook is de kleding van de ruiter van belang, met een gewone rijbroek rijden de meesten op langere afstanden door. Bij goedhard bijv. verkopen ze speciale endurancebroeken die niet schuren enzo

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:45

volgens mij best compleet, echt mis ik wel stukken over de singels, eventuele hulpteugels dat soort dingen

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:43

Bedankt voor de info :D:D

@ woogy
ik heb nergens in de boeken iets kunnen vinden over singels en hulpteugels, heb je mischien zelf nog een site/boek/eigenervaring met deze dingen?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:18

Hulpteugels behalve een losse martingaal zijn niet toegestaan. Een schone singel op de vetgate kan handig zijn, afhankelijk van wat je gebruikt.

Lenneke_

Re: Uitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:22

Een stukje uit het reglement

2.6 Keuze van zadel en hoofdstel is vrij, mits deze voldoende veilig zijn, dit ter beoordeling van de jury. Er geldt geen minimum gewicht voor de ruiter in tegenstelling tot wat bepaald is bij de FEI. Als hulpteugel is alleen de lopende martingaal toegestaan, waarbij deze het paard niet mag belemmeren in de natuurlijke beweging en balans. Het paard moet met de neus tot aan de loodlijn kunnen komen.

2.7 Hoofdbescherming (een veiligheidshoofddeksel bedoeld voor de paardensport) is - te paard - altijd verplicht in alle klassen. Deze hoofdbescherming dient te voldoen aan de laatste gepubliceerde veiligheidsnorm (EN 1384).

2.8 Indien schoeisel zonder hak wordt gedragen, moet een gesloten stijgbeugel of een veiligheidsbeugel worden gebruikt. Bij alle andere soorten stijgbeugels is schoeisel met een hak verplicht.

2.9 Sporen zijn niet toegestaan. Een zweep is toegestaan mits deze niet langer is dan 90 cm.

2.10 Gebruik van een hartslagmeter is toegestaan in alle klassen. Bij alle keuringen is een hartslagmeter echter verboden. De hartslagmeter dient op die momenten uitgeschakeld of afgedaan te zijn.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:28

Inderdaad, de stukjes die Anouar15 aandroeg miste ik nog.
Met gewone jodphur/rijlaarzen mag je dus met gewone beugels (fenders) rijden?

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:38

Ja, als er een hak van 90 graden op zit. De theorie is dan dat je niet door de beugel kan schieten, minder makkelijk iig.
Als er geen hak onder zit (meestal is dat zo met hardloopschoenen voor de ruiters die er nog een stukje naast gaan joggen) moet je dus een kooitje op de beugel hebben

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:40

Met Ariats kan je ook goed joggen heb ik gisteren ontdekt

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:24

Oke, weet ik genoeg! Want voor een kenningsmakingsrit wil ik nog niet meteen alles aanschaffen, als ik dan nog niet weet of het wel écht is wat ik er van verwacht, en of het werkt voor ons.
maar bedankt!

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 08:31

De spullen van de ruiter komen in een ander hoofdstuk :D

Hoe zit het met die stijgbeugels??
die zijn toch anders bij endurance??

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:31

Dat is niet altijd zo, ik heb gewoon fenders + westernbeugels aan mn zadel hangen, niks speciaals aan.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:54

caitlin1211 schreef:
De spullen van de ruiter komen in een ander hoofdstuk :D

Even zoeken in het subforum endurance, en dan heb je een heel lang topic over beugels!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:11

Endurance beugels hebben vaak een breder voetbed, een veiligheidskorf en ze zijn gemaakt van licht materiaal (kunsstof of alleminium), sommige beugels veren

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:47

caitlin1211 schreef:

Er bestaan speciale beugels voor endurance (die overigens ook heel comfortabel zijn als je trektochten maakt) maar die zijn niet verplicht in deze tak van sport. Je rijdt gewoon met de beugels die jij het fijnste vindt. Dat kunnen dus ook 'standaard' beugels zijn waar in de dressuur en het springen mee wordt gereden.

Dat geldt overigens voor alles: zadel, hoofdstel, sjabrakken, schoenen/laarzen, chaps, rijbroek... Je rijdt met het tuig en de kleding die voor jou en je paard comfortabel zijn, speciaal endurancespul is echt niet verplicht. Maar houd er wel rekening mee dat je schoenen een hak moeten hebben van 90 graden. Is dat niet zo, dan moet je dus wel verplicht met veiligheidsbeugels rijden.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:48

Huiswerktopics zijn niet toegestaan op Bokt, slotje dus.