Na spierbevangenheid endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Na spierbevangenheid endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:22

Ik vroeg het me zo af eigenlijk. Voordat mijn haflinger spierbevangenheid opliep hoopte ik ooit endurance met hem te gaan doen, maar is alle kans verkeken nu hij deze rotziekte heeft gehad?

Ik heb geen ambitie voor prijzen of bekers, uitrijden lijkt me al prachtig, maar ik vroeg het me zo af.

AnneOmie

Re: Na spierbevangenheid endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:21

Omar is ook spierbevangen geweest maar het bleek uiteindelijk dat het van zijn nieren afkwam en daardoor was zijn stofwisseling slecht. Ik ben in Laag Soeren weer gestart, 6 maanden nadat hij spierbevangen was. Het is super gegaan en gaat nog steeds goed. Ik start a.s. zaterdag Zelhem met hem, klasse I. Omar is er met zijn nieren door de homeopathie weer helemaal bovenop gekomen maar mag nooit meer bix en kuilgras eten. De NRPS merrie die naast Omar op stal staat is ook vroeger spierbevangen geweest maar zij reden ook gewoon endurance. Ik denk dat je gewoon lekker moet gaan trainen en kijken wat je paardje aankan. Start een keer een klasse I en let goed op je paard, dan weet je meteen wat ze aankan.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:13

je moet zorgen dat je een heel goed balans vind tussen voeren en werken. Hou hem de eerste tijd op hooi en een beetje peen voor het idee dat hij ook wat krijgt. Daarna rustig aan zijn werk opvoeren en pas als je makkelijk een uur kan gaan rijden(intensief veel draven en galoperen) er dan weer wat krachtvoer ijn gaan stoppen.
Spierbevangenheid komt in 95% van de gevallen van de nieren af. Ik geen mijn arabiertje solidago complex(van dr vogel verkrijgbaar bij elke drogist). Het werkt uitstekend het ondersteunt de nierfunctie waardoor de stofwisseling beter wordt.
Nooit meer bix is niet helemaal waar, er is namelijk ook een bixsoort met heel weinig eiwitten erin, dit kun je met alle gemak voeren. Je moet gewoon heel goed opletten dat er niet teveel eiwitten in het lichaam komen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:37

Ik weet, ik weet, alles gaat goed. Alles zoals jij beschreef. Dat is het punt ook niet. Ik vroeg me af of ze daarna nog endurance konden rijden.

AnneOmie: Interesting... *krabt aan fantasy-sikje* kan dus wel.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:43

Een paard wordt meestal spierbevangen doordat het na b.v een paar dagen rust ineens weer moet presteren! Als je er op tijd bij bent geweest (en uit je verhaal geloof ik dat zeker ) is er niets aan de hand en kan je gewoon alles weer doen wat je wou voor die tijd! Het enige advies wat ik je kan geven is dat je ,zeker met endurance, je je training goed moet laten verlopen en niet de ene dag twintig kilometer en de volgende dag je paard laten staan! Een goed voerschema kan daar ook aan meehelpen!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:46

Endurance of niet, een dag stilstaan kan niet meer nee. Kon zowieso niet met Bart, maar nou helemaal.
Vinden me ouders oh zo leuk...

Het grappige was dus, dat er spontaan 12 van de 63 spierbevangen werden.
Ja zegt de leverancier, we hebben de brok niet veranderd hoor.
Er liep nog wel meer, maar dat is helaas allemaal achter mijn rug gebeurd en het is gissen waardoor het gekomen is. (toen was hij nog niet van mij, hij kreeg het net nadat hij 5 dagen van mij was *zucht*)
Toch frapant, 12 paarden tegelijk.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:55

Dat is inderdaad wel heel appart! Dan hebben ze denk ik veels te veel voer gekregen! Maar dan nog is spierbevangen meestal niet aan het voer te danken maar heeft het met overbelasing te maken. Dus in dit geval misschien een teveel aan voer en daarna buiten met z'n allen lekker aan de ren geweest???? Gelukkig is die van jou er goed van af gekomen maar eenmaal gehad is het risico wel groter!

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 06:14

als er 12 tegelijk waren is de kans groot dat het toch teveel voer was. als er teveel eiwitten in het lijf zitten die niet afgebroken kunnen worden en ze moeten dan actie ondernemen, dan gebeurt dat.
Niet noodzakelijk overbelasting, ik ken er namelijk ook een die op gegeven moment nog geen vijf meter kon stappen en ze stond al vast in de gang. en die stond toen ene beetje op hooi.
Vast staan is gewoon iets heel verschrikkelijks en allesminst prettig om te zien en mee te maken. Naar mijn idee kun je best endurance rijden met een paard dat vast heeft gestaan

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:07

Tjo is ook 2x spierbevangen geweest en loopt ook vrolijk endurance. Gewoon kwestie van goed op de voeding en voedingsstoffen letten. Dagelijks in beweging houden, goed warm stappen voor je van start gaat en goed uitstappen daarna (ik stap altijd de laatste 2 kilometer tot de finish).

Bevangeheid kan overigens ook door een vitamine tekort komen. Tjo heeft (kwamen we na onderzoek achter) een chronisch vitamine E tekort. Krijgt ze dat een week niet bijgevoerd dan staat ze gegarandeerd vast.