bouw van een endurance paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenDroom

bouw van een endurance paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:16

Voor mijn werkstuk over endurance wil ik graag wat schrijven over de bouw van een endurance paard. Wat vinden jullie een goede bouw? Moet hij, net zoals een dressuur paard, hoog op de benen staan? of moet hij juist wat kleiner zijn? Moet hij een lange of een korte rug hebben? enz. enz. en wat moet een endurance paard juist niet hebben?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:21

Ik heb een boekje ergens liggen met het 'ideale' endurance paard er in. Zal het binnekort even opzoeken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:34

Citaat:
Het ideale paard bestaat niet. Zelfs als je jezelf gelukkig mag prijzen dat je het juiste type paard hebt staan - een ontspannen paard met economische, ruime gangen dat graag werkt - er verschijnt vast wel eens ergens een verdikking of een gewrichtsgal! Gezondheid en een redelijke goede conformatie is alles wat je nodig hebt om mee te beginnen, gecombineerd met een temperament waarmee je samen van de sport kan genieten

Paarden die het meest geschikt zijn voor de endurance sport hebben ruime, economische en atletische gangen waardoor ze zonder moeite veel 'bodem pakken'. Ze zijn meestal ook vrij klein (tot een stokmaat van ong. 1.55m) en pezig, met slanke, platte speren en een diepe borstkas.

Al deze fysieke attributen tezamen geven aanleg weer die het paard heeft om het langdurige atletische werk aan te kunnen.
Maar er zijn veel paarden die ver van dit ideaal verwijderd zijn. Cobs, pony's, Engelse volbloeden en alle kruisingen daartussen zijn te zien in de enduranceritten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat paarden met een korte gangen hoge knie-actie of zeer zware botten en dikke spieren bij de langere afstanden en hogere snelheden het zwaar te verduren krijgen.

Het is daarom belangrijk dat je de voorbereidingen op de wedstrijd precies op maat van jouw type paard maakt. Bijvoorbeeld: een zwaar paard met een dikkere vacht en korte gangen zal veel meer voorbereidend werk vergen dan een slanker, meer atletisch type dat niet snel moe zal worden.

Zelf vind ik het prettig als het gewoon klikt en we samen als team een rit kunnen maken. Dan komt de rest later wel. Mijn paard komt aardig overeen met het 'Ideale paard' volgens de tekts. Hij is alleen 10 cm groter.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:36

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:57

Hmm mijn paard komt dan wel aardig overeen met het ideale paard.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:13

Die van mij ook, is alleen een stuk kleiner

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:29

Hmm, die van mij niet. Ze heeft te dikke spieren, te zware botten en is door beide van deze dingen niet atletisch.

Maar haar karakter is wel goed! En ze is erg werklustig.

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 20:35

Toen ik in de bit van heel lang geleden zat te lezen las ik ook dat er fjordjes mee doen, hebben julie hier meer info over? want ik ben gek op fjordjes:P zou een lippinazer ook mee kunnen? want die vind ik ook erg mooi

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:42

Nina_rex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:17

judith_cloud schreef:
Citaat:
Paarden die het meest geschikt zijn voor de endurance sport hebben ruime, economische en atletische gangen waardoor ze zonder moeite veel 'bodem pakken'.

Hm, ruime gangen zijn zeker niet altijd een voordeel. Op vlakke bodem wel, maar op meer bergachtig parcours is een paard met kortere gangen tredvaster en minder blessuregevoelig.

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:00

@ ibbel
Ik snap niet hoe dat zoeken werkt

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:38

Bovenin het enduranceforum staat een FAQ, daar vind je de meeste antwoorden in. Zeker sinds 'ie onlangs helemaal is bijgewerkt ( ).

On Topic: Atlas komt aardig in de buurt, qua bouw. Maar hij moet nog wel veel leren

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:48

Huiswerktopics zijn niet toegestaan op Bokt, slotje dus.