groom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

groom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:56

Ik vroeg me toch af, ik heb geen enkele ervaring als groom en het lijkt me erg intressant.

Maar nu de vraag, wat zijn de taken als groom zijnde.

En misschien is dit een interesant topic waar mensen zich kunnen melden die ook meer ervaring willen opdoen als groom, zo hebben we een verzameling in 1 topic enkunnen ruiters in 1 topic daarvoor zoeken.

Dus bij deze is er iemand waarbij ik een keertje meekan als groom? Ben in bezit van rijbewijs en auto.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:16

Tsjah heb zelf ook nog nooit gegroomd alleen op dressuurwedstrijden en verder alleen endurance gereden.

Volgens mij is het op de groompunten zelf het paard drinken aanbieden + de ruiter. En het water om te koelen aangeven of er zelf overheen te gooien.

Hou het topic verder even in de gaten ben ook wel benieuwd ja.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:25

Ik heb 2 keer gegroomed in klasse 1. Het was vooral naar de groompunten rijden, paard drinken geven, paard koelen, ruiter evt ook water + wat eten.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:35

Het hangt er helemaal vanaf wat de ruiter wil. Een groom kan bij wijze van spreken het paard helemaal klaar maken voor de keuring, voorbrengen bij het keuren, opzadelen etc, zodat de ruiter alleen nog maar hoeft op te stappen (zo doen de Sjeiks het ), of een groom kan alleen maar onderweg water hoeven aanreiken.
De ene ruiter vind het fijn om zelf koelwater over de hals te gieten, de andere ruiter laat dat de groom doen. Soms vind een paard koelen helemaal niet prettig, en moet de groom het paard vasthouden tijdens het koelen.

Bij de finish kan het bij koud weer fijn zijn als je groom klaarstaat met een deken, dus dat kan ook een groomtaak zijn.

Verder houden veel grooms hun ruiter op de hoogte van waar ze 'liggen' in het veld. Immers, de groom ziet op z'n groomplek de voorgangers langskomen.

In hogere klasses doet een groom sowieso meer: hij/zij helpt op de vetgate met het paard snel afzadelen, gooit er zonodig een deken op, koelt zonodig, meet eventueel de hartslag (of de ruiter doet dat, terwijl de groom het paard vasthoudt).

Op erg lange ritten kan het fijn zijn als de groom ook het paard voorbrengt, zodat de ruiter uit kan rusten.

En ook zorgt de groom tijdens de verplichte rustpauze voor het paard, zodat de ruiter ook kan uitrusten/eten/drinken.

Verder is de groom natuurlijk de aanmoediger/motivator als de ruiter het even niet meer ziet zitten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:13

araber

Re: groom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:02

RhealLover schreef:
Ik vroeg me toch af, ik heb geen enkele ervaring als groom en het lijkt me erg intressant.

En misschien is dit een interesant topic waar mensen zich kunnen melden die ook meer ervaring willen opdoen als groom, zo hebben we een verzameling in 1 topic enkunnen ruiters in 1 topic daarvoor zoeken.

Dus bij deze is er iemand waarbij ik een keertje meekan als groom? Ben in bezit van rijbewijs en auto.

Groetjes

RhealLover schreef:

Groetjes

hoi ik heb geen groom nodig maar wel vrijwiliigers voor de 2daagse endurance wesdstrijd van 12 den 13 aug. daar kan je ook veel ervaring opdoen en kijken hoe het er allemaal aan toe gaat zie ook dit topic viewtopic.php?f=131&t=597600

dus als je zin hebt meld je aan want we kunnen je hulp goed gebruiken

gr chantal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:38

Anouar15 schreef:
Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar info over de vetgate enzo omdat ik 3 juni m'n eerste klasse 2 rij.
Ik kwam toen deze site tegen
http://www.xs4all.nl/~grootvos/groomenindevetgate.htm

Ga dit jaar ook klasse twee starten. Weet dus ook nog niet echt hoe het allemaal gaat. Maar het is een supersite!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:36

Ergens anders op die site staat ook een draaiboek waar alles in staat, zelfs waar je wat neer zet in vetgate

RhealLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:02

thnx voor de site, heb het doorgelezen en is erg nuttig

@ lars, ik zal even kijken hoe ik dan met mn werk zit

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:05

Ik heb een cursus gevolgd tot groom! Erg leuk en interessant!
Je bent zo als het door velen gezegd wordt .. de slaaf van de ruiter, maar ik vind dat zelf meevallen.
Ik heb op een springstal stage gelopen. Helaas heb ik van mijn werk geen beroep kunnen maken ivm een ziekte maar als het verbeterd dan wil ik het toch nog proberen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:19

In de endurance ben je als groom zeker geen slaaf van de ruiter, je bent een team.

Cyntje: Heb jij het over een groom bij endurance of bij een springstal? Daar zit namelijk nogal een verschil in

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:22

Ja ik dacht dat het hier om een algemene GROOM vraag ging
Maar tis endurance gericht en daar heb ik geen verstand van

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:44

Misschien toch ff handig om te kijken op welk subforum de vraag staat voor je een reactie geeft.

Die site die hierboven wordt genoemd, dat is de site van Linda de Vos. Zij was afgelopen zaterdag op de Fasna Trail 3e op de 125 km. Idd een heel handige site!

kinscem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:59

Hoi allemaal,

ik ben een beginnend endurance ruiter en ben opzoek naar iemand die me wil helpen met groomen ik begin net in de klasse 1.
Ik ben woonachtig in vriezenveen (overijssel).

Dus als iemand mij hier mee wil helpen graag.

Groetjes

chocky84

Re: groom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:03

Ik ben nu drie keer gestart in de klasse I en zoek ook nog een groom (heb nu 2 wp). Mijn planning is om in juli nog 1 x klasse I te starten en daarna klasse II. Zeker bij klasse II zal ik een groom erg nodig hebben!

Ik heb een haflinger en woon in Hilversum. Je moet wel in het bezit zijn van een rijbewijs! Als je interesse hebt stuur maar een PM!