Zonder grooms, mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Zonder grooms, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:55

Kort maar krachtig,
in hoeverre is het mogelijk zonder grooms te rijden? Bij klasse 1 kom je neem ik aan nog wel rond, maar bij de hogere klasse?

Ik heb geen vriend/vrienden, ouders of kennisen die mee zouden willen en een rijbewijs hebben....

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:05

Yvonne van der Velde (geen onbekende lijkt me) rijdt tot 80-90 km zonder grooms. Dus ja, het kan. Het ligt wel aan wat voor paard je hebt, hoe hard je rijdt, en hoe je traint.

Een andere optie is van te voren op de groomplekken emmers met drinkwater en flessen met koelwater neer te zetten. Moet je wel iedere groomplek even afstappen.

Zo was er een paar jaar terug een Duitser die de 125 km op de Fasna op die manier reed.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:19

De andere grooms zijn vaak ook heel behulpzaam heb ik gemerkt (m'n ouders verdwalen nog wel eens en missen daarom soms een groomplaats) Als ik dan rond sta te kijken waar ze zijn komt er altijd wel iemand naar me toe met een emmer water

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:26

Het is wat opportunistisch om willens wetens te starten zonder groom en dan op iedere groomplek te doen alsof je je grooms gemist hebt. Dan liever een structurele oplossing zoals van te voren zelf water neerzetten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:29

Ja, dat is natuurlijk zo.
Maar ik was nog zo dat dressuurwereltje gewend dat ik hier echt even van stond te kijken

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:47

Bij de sprengenrit stond er geloof ik een trailer klaar om de spullen van de mensen die geen grooms hadden naar (een van de) groomplekken te brengen.
Ik heb zelf wel grooms dus ik weet er niet het fijne van

Kun je niet een oproepje op bokt of op een endurance forum zetten? Misschien is er iemand die jou wel wil gromen, of iemand die dezelfde klasse rijdt waarvan de grooms ook jou willen helpen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:49

Het is dat ik zelf mee rij, anders had ik je wel willen groomen.
Ik wil zowiezo nog een keer groomen, lijkt me heel leuk

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:11

wennie schreef:
Bij de sprengenrit stond er geloof ik een trailer klaar om de spullen van de mensen die geen grooms hadden naar (een van de) groomplekken te brengen.
Ik heb zelf wel grooms dus ik weet er niet het fijne van .

Dat ging om spullen naar de vetgate te brengen.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:25

Kijk zat ik toch in de goede richting
Was wel speciaal voor mensen zonder groom toch? Vond t wel een goed initatief

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:27

Absoluut. Al die waterpunten onderweg zijn ook echt een fantastische service die weliswaar door het terrein wordt ingegeven, maar dan nog. KWB is ook niet echt makkelijk te berijden als groom, maar daar staan geen watertonnen...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 21:57

wennie schreef:

Kun je niet een oproepje op bokt of op een endurance forum zetten? Misschien is er iemand die jou wel wil gromen, of iemand die dezelfde klasse rijdt waarvan de grooms ook jou willen helpen.

Heb ik ook wel gedaan, maarja, je moet maar net geluk hebben dan he!

Bereid me liever ook alvast voor op eventueel geen groom...

Bij Kootwijk en kootwijkerbroek stonden bij de p/a wel water reservoirs, dus paard kan daar wel even drinken en ik zou haar ook wel kunnen koelen, maar bijv bij klasse 2, niet elke route gaat langs de p/a's van klasse 1 waar je water mee kan pikken...
En zoiezo, koelen na de p/a heeft minder zin, dan is de hartslag al weer gemeten...
Maar goed, er zijn dus wel mensen die het doen.

Hmm :p

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:44

Ik start nu klasse I en heb helaas ook geen grooms. Ik heb dit opgelost door zadeltassen met daarin flessen water mee te nemen... Dit werkt tot nu toe erg goed!

samararany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:05

ik weet het niet zeker maar mischien kan het toch

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:16

Denk dat t ook wel zonder kan in eerste instantie.

NienkeM

Re: Zonder grooms, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:18

Het is zeker mogelijk om zonder grooms te rijden. Je moet daar dan natuurlijk de manier van rijden op aanpassen. In klasse 1 en 2 had ik altijd alleen grooms op de p/a en vetgate omdat dan een extra paar handen wel makkelijk is. We reden erg rustig dus was voor ons het groomen onderweg niet echt nodig.
Je kunt ook aan de wedstrijd organisatie vragen wat er onderweg geregeld is aan waterpunten. Als die er zijn scheelt dat natuurlijk heel veel.

Er vanuit gaan dat je wel door anderen geholpen wordt, daar hou ik niet zo van. Feit is wel dat omstanders je meestal wel willen helpen, maar om daar bij voorbaat van uit te gaan... je maakt dan imo gebruik van andere mensen die alles wel goed hebben kunnen regelen. (overigens geen verwijt naar wie dan ook hier!)

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:08

Er zijn toch vast wel bokkers die kunnen groomen voor je, nou ja hun grooms dan...

Ik rijd niet graag zonder grooms, ff dat praatje met bekende en het koelen etc is altijd erg fijn.

Maar mochten we samen rijden dan willen mijn grooms je vast helpen.

Ik start 1 juli, 28 aug en 7 okt (uit mijn hoofd...)

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:49

ik rij geen edurace maar vind het wel euk(mijn vriedin ook) alleen opzig zou ik wel ooit mensen willen helpen die geen groom hebben. maarja ik heb dus helemaal geen ervaring...

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:13

arans schreef:
ik rij geen edurace maar vind het wel euk(mijn vriedin ook) alleen opzig zou ik wel ooit mensen willen helpen die geen groom hebben. maarja ik heb dus helemaal geen ervaring...

idem hier, wil zelf graag endurance gaan rijden als mijn jongste paard daar klaar voor is dus groomen lijkt me een goede om ervaring op te doen. Heb eveneens een rijbewijs, dus mocht je het ooit nodig hebben roep maar

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:29

ik heb dus geen rijbewijs.... maar het lijkt me dus wel gewoon leuk om steeds met iemand mee te gaan
en zolang ik geen (eigen/verzorg)paard heb om te rijden. kan ik zelf niet meedoen. dus ik groomen toch de oplossing

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:37

Alytuiere schreef:
arans schreef:

idem hier, wil zelf graag endurance gaan rijden als mijn jongste paard daar klaar voor is dus groomen lijkt me een goede om ervaring op te doen. Heb eveneens een rijbewijs, dus mocht je het ooit nodig hebben roep maar

Elke groom extra is welkom uiteraard!!

Volgende wedstrijd is zelhem (3- 6), dat is alleen tijdens de achterhoekse paardendagen (www.apdplaza.nl) dus dat is wel een stuk drukker.
En ik heb één toegangskaart voor eventuele groom, dus als er iemand zegt van jaaa wil je wel helpen, graag!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:00

Ik heb al heel wat wedstrijden zonder grooms gereden en zelfs verschillende gewonnen van 25 tot 90km. Er waren ook wedstrijden bij dat ik zelfs geen hulp had bij de vetgate. De wedstrijden waar ik wel een groom had waren wel veel gemakkelijker. En mijn laatste 2 wedstrijden had ik een heel team en dat is een luxe zeker als ze goed weten wat ze doen en zelf heel goede ideeën hebben. Ik had niet meer het gevoel dat het een solo sport was maar een teamsport. Toch ben ik heel blij dat ik veel ritten alleen heb klaargespeeld. Je wordt daar fysiek sterker van en je weet je grooms veel beter te waarderen want je weet dat het zwaarder is zonder hen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:57

inn, wat een prachtig onderschrift

Hoe had je het dan gedaan zonder? Gewoon alleen laten drenken/koelen bij de water reservoirs?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:46

Ik zou op zich wel een keertje mee willen draain hoe het dan is.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:30

miss domme vraag maar wat doet een groom precies in de 1e klasse.
(nog nooit endurence gereden wel interesse)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:01

In klasse 1 weinig nog, behalve op de route drink en koel water brengen. ( je hebt toch wel zoveel water nodig dat je het niet zelf mee kan nemen, of je moet een paard hebben wat weinig drinkt en uitzichzelf goed koelt)

Vanaf klasse 2 word het pas echt interessant, dan word het paard op de helft weer vantop tot teen gekeurd en dan moet er in korte tijd veel gedaan worden (afzadelen, zweet dek, drenken/voeren, ruiter moet even pauze nemen, en nog veel meer)