Hoe trainen de ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Hoe trainen de ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:13

Niet geheel onbelangrijk

Ik heb de dagen na de wedstrijd altijd gigantische spierpijn. De conditie opzich is wel goed, ik fiets elke dag 2 uur, loop af en toe hard, tijdens de rit hou ik het ook makkelijk vol.
Maar die dagen erna...
Straks ga ik klasse 2 en ik zit er niet op te wachten om dan nog meer spierpijn te hebben.

Hoe 'trainen' jullie?

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:19

Oeps, je doet al meer aan beweging dan ik, maar gelukkig heb ik nog geen spierpijn na een klasse 2 mogen meemaken.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:24

Ik fiets elke dag 10 kilometer en ik skate elke avond 10 kilometer.

Edit; kromme zin.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:28

Anouar, ik zou dan eens goed naar je houding, beugellengte, zadel ed kijken. Want dat zou met een goede conditie niet moeten mogen. Ik heb met mijn ene zadel ook echt last van mijn kuiten, 2 dagen na de rit, met mijn andere zadel nooit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:06

Ik had vooral spierpijn in m'n scheenbenen en m'n rug.
Voor m'n rug ga ik buikspieroefeningen doen, dat is zowiezo goed natuurlijk

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:27

Hmmm, ik ben het met Ibbel eens.

Ik heb een conditie van een oude krant, maar na het rijden ben ik alleen maar gesloopt in de zin van moe. Spierpijn de dag erna heb ik eigenlijk nooit. Wel last van m'n knieschijven, maar daar heb ik nu oefeningen voor.
De fysio vindt eigenlijk juist dat mijn rug zo opknapt van het rijden.

En pas op met buikspieroefeningen! Als je ze verkeerd uitvoert, kun je meer kwaad dan goed doen.

[edit] zorg je er wel voor dat je zelf ook op een nette manier afkoelt en stretcht na een rit? Dat kan ook een hele hoop schelen!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:10

Ik had ook enorm last van m'n rug, zoveel dat ik 6-7 jaar geleden dacht dat ik maar zou stoppen met rijden. Sinds ik endurance rijd zijn mijn rugklachten weg.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:12

Ik heb niet echt last van m'n rug, maar de dagen erna voel ik de spieren in m'n rug gewoon. En vooral bij m'n scheenbenen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:38

Dat zijn shin splints. En het lijkt me dat er iets niet goed is met je beugels of beugellengte als je daar last van hebt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:41

Beugels zijn idd niet helemaal goed, ik vind het voetbed zowiezo te smal. Ga woensdag naar Goedhard, zo'n leuke broek kopen en gelijk even naar de beugels kijken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:44

Ik loop bijna elke dag een half uur hard. Dat deed ik vorig jaar niet en had toen ook geen spierpijn. Ik heb eigenlijk nooit spierpijn van paard rijden gehad.

AnneOmie

Re: Hoe trainen de ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:46

Ik had na Laag Soeren enorme spierpijn in mijn kuiten, rug, buik en kont De spierpijn in mijn kuiten komt denk ik omdat ik buiten met 1 gaatje kortere beugels rij dan normaal omdat ik Omar niet altijd vertrouw en meer grip heb met 1 gaatje korter. Ik denk dat het ook verstandig is om flexride beugels ofzo te kopen.

Verder train ik niet echt naast het paardrijden, geen tijd voor. Ik rij eigenlijk iedere dag en dressuur/spring of rij dan buiten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:49

Ik moet wel elke dag 2 uur fietsen, anders kom ik niet op school en niet op stal

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:31

Arme jij

Ik had dat vroeger ook, en heb nog steeds een hekel aan fietsen. Ik loop nog liever een uur (als ik de tijd heb) dan dat ik fiets (is in de stad ook niet fijn).

On Topic: 't is natuurlijk wel een goeie conditietraining, van je knieen zeker geen last?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:25

AnneOmie schreef:
De spierpijn in mijn kuiten komt denk ik omdat ik buiten met 1 gaatje kortere beugels rij dan normaal.

Wees héél erg bedacht op het zgn 'loge-syndroom' als je met te korte beugels rijdt. Door de spanning die op je spieren staat bij te korte beugels zwellen je spieren op. Je kuitspieren zitten echter gebundeld in groepen, die omgeven zijn door zgn 'fascie'. Een soort beenvlies, maar dan om je spieren heen. Die fascie geven niet mee, zijn stug. Die gezwollen spieren kunnen dus nergens heen, met als gevolg dat bloedvaten ed afgekneld worden. Dan kom je in een soort kringetje terecht: je spieren zijn geirriteerd/licht ontstoken, maar ontstekingsvocht ed kan ook niet worden afgevoerd, met als gevolg dat er een nog sterkere ontstekingsreactie optreedt, met meer vochtvorming. Als je pech hebt moeten je fascie chirurgisch worden opengesneden, en in het allerergste geval ben je je onderbeen kwijt.

Er zijn verschillende ruiters die zo'n loge-syndroom gehad hebben, en eraan geopereerd moesten worden. Ik heb zelf een keer op de grens gezeten door met te korte beugels te rijden, ik doe dat echt nooit meer...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 07:32

Dat klinkt niet lekker, Ibbel.

M'n beugels zitten nu al 4 gaatjes langer dan eerst (jaja, ik reed met m'n knieen in m'n nek), maar misschien doe ik ze nog wel een gaatje langer

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:09

Oef, als ik dat van Ibbel lees ben ik toch blij dat ik altijd met vrij lange beugels rijd.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:18

Ik rijd dan wel geen endurance, maar wel altijd met lange beugels. En als ik met korte beugels rijd, krijg ik last van m'n enkels. Alleen als een paard hoog opgooit in draf, dan verlies ik nog weleens een beetje een beugel, hebben jullie daar nog tips voor? Korter doen geeft wer last van m'n enkels en m'n hakken verder uitdrukken kan niet.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:53

Ik loop ongeveer twee keer in de week hard en fiets door de stad haha. Verder rijd ik dus gewoon 4/5 x per week paard. Ik heb ook nergens last van na een hele lange rit.
Ik zou inderdaad toch eens naar je beugelriemen kijken. En misschien ook wel naar je zadel. Ik had voorheen een wintec 500 die iets te ver achterover lag, hierdoor kreeg ik ook enorm last van mijn rug. En Bonny vast ook.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 15:20

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:53

Denk dat je beugels nog wel ietsjes langer kunnen. Volgens mij moet dat een hoop schelen. Ik rij altijd met vrij lange beugels.

Misschien af en toe wat rek en strek oefeningen tijdens het rijden, voor het op stappen. Dat wil vaak ook nog wel eens helpen.

AnneOmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:32

Anouar15 schreef:
Ik moet wel elke dag 2 uur fietsen, anders kom ik niet op school en niet op stal

Ik zit heel lui in de auto

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:34

Ibbel schreef:
AnneOmie schreef:
De spierpijn in mijn kuiten komt denk ik omdat ik buiten met 1 gaatje kortere beugels rij dan normaal.

Wees héél erg bedacht op het zgn 'loge-syndroom' als je met te korte beugels rijdt. Door de spanning die op je spieren staat bij te korte beugels zwellen je spieren op. Je kuitspieren zitten echter gebundeld in groepen, die omgeven zijn door zgn 'fascie'. Een soort beenvlies, maar dan om je spieren heen. Die fascie geven niet mee, zijn stug. Die gezwollen spieren kunnen dus nergens heen, met als gevolg dat bloedvaten ed afgekneld worden. Dan kom je in een soort kringetje terecht: je spieren zijn geirriteerd/licht ontstoken, maar ontstekingsvocht ed kan ook niet worden afgevoerd, met als gevolg dat er een nog sterkere ontstekingsreactie optreedt, met meer vochtvorming. Als je pech hebt moeten je fascie chirurgisch worden opengesneden, en in het allerergste geval ben je je onderbeen kwijt.

Er zijn verschillende ruiters die zo'n loge-syndroom gehad hebben, en eraan geopereerd moesten worden. Ik heb zelf een keer op de grens gezeten door met te korte beugels te rijden, ik doe dat echt nooit meer...

Dat wist ik niet... ik zal de volgende keer weer met mijn beugels gaatje langer rijden en op zoek gaan naar andere beugels. Dat klinkt niet echt prettig wat er eraan over kunt houden

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:42

Mijn conditie is niet echt heel goed, maar met endurance ritten heb ik nauwelijks last van spierpijn... Ik denk dat ik gewoon meetrain met mijn paard !

Lijkt me trouwens wel vervelend om er zo'n last van te hebben, en zeker als je klasse II wilt gaan starten...

samararany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:09

ik ga gewoon het bos in en ga daar trainen.meestal in de loons of drunise duinen