Met een jong paard endurance rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1

Met een jong paard endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:52

Kun je ook met jonge paarden endurance rijden, en zijn daar nog speciale tips voor om een jong paard te trainen??

Hoe oud moet een paard zijn om er aan deel te kunnen nemen

gr kim
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-05-06 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:17

Kijk eens bij de FAQ, daar kun je heel wat informatie vinden.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:13

Zie reglement: met een 4 jarig paard mag je klasse I starten, met een 5-jarig paard klasse II, met een 6 jarig paard klasse III en hoger.

Persoonlijk zou ik een paard de tijd geven zowel geestelijk als lichamelijk uit te rijpen. Met 5 jaar een klasse I vind ik vroeg genoeg...

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:11

Met Ibbel eens. Ik heb net een 4 jarige gekocht en daar ga ik pas volgend jaar mee starten... Gewoon eerst even de tijd geven om een beetje uit te groeien ed.

Eilatan

Re: Met een jong paard endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:53

Tis voor elk paard anders, maar mijn 'pony' is ook 4 en heeft nu al 2 van de 2 endurance wedstrijden goed uitgelopen, Zelhem mag ze weer.

Denk niet dat je voor elk paard een richtlijn kan trekken. Mijn persoonlijke mening is dat er veel rassen zijn die zoiezo wat later zijn, en die zou ik lekker laten staan. (arabieren, anda's, friezen) maar deze zien er ook nog zo 'babyachtig' uit.

Bij mijn merrie dachten ze toen ze net 3 was dat het een volwassen (boven de 6 jaar) andalusier was, een baby is het nooit geweest. Niet qua uitstraling/karakter of uiterlijk. Kijk naar mensen, ook die groeien lang niet allemaal tegelijk. Er is wel een gemiddelde, maar daar kan je flink van afwijken.
Overigens is mijn merrie al weer bijna 4,5.

Ik 'train' wel iets anders, namelijk uiteraard veel meer in de basis. En natuurlijk nóg rustiger opgebouwd, en nóg meer naar paard geluisterd/gekeken.

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:40

Als paarden 8 zijn, zijn ze pas écht uitgegroeid (pezen, botten, gewrichten etc). Voor die tijd hard werken is niet echt aan te raden.
Maar het kan best hoor, onze Voltrack hebben we toen hij 4 was gekocht in 2000, in datzelfde jaar hadden we hem al 3x klasse I gestart, dat ging als een tierelier. Het jaar erop klasse 2 debuut, gelijk 2x (Lage Vuursche en Austerlitz), ondanks de mond en klauwzeer. Hij deed het met twee hoeven in z'n neus. Het plan was eerst om in 2001 voor het eerst een wedstrijd te doen, maar hij was er gewoon helemaal klaar voor.
Omdat zijn trainingsmaatje(s) regelmatig pech hadden (in 2002 is mijn vaders paard afgemaakt, nieuw paard, die blijkt een beetje een brokkenpiloot te zijn) is hij niet in één ruk doorgestoomd. In 2003 is hij voor het eerst klasse III gestart. Hij had vorig jaar al wel kl IV kunnen doen, maar door pech met z'n maatje hebben we het niet gedaan (was ook niet ervoor getraind). Nu gaat hij volgende week 125 km doen. Hij is nu 10 en echt een beer van een paard.
Met beleid, en niet te hard/veel kan het echt wel. Kijk naar je paard hoe hij is en hoe een training gaat, dan komt het allemaal helemaal goed.

samararany

Re: Met een jong paard endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:32

mijn pony die is pas 7 en die is al een keer eerste geworden bij klasse 1 en nu ben ik al samen klasse 2 voor het eerst