Ik ga maar eens aan zo'n buitenritje
meedoen met mijn Haf Kim 
In het nabije verleden kon je altijd starten als het paard waarmee je een wedstrijd reed een startkaart had voor bijvoorbeeld de discipline dressuur. Zelf hoefde je alleen lid te zijn van de DER. "mooi" dacht ik, hoef ik geen startkaart aan te vragen
Jammer dan... dat moet nu dus wel. Maar goed... probeer vervolgens je weg dan maar eens te vinden in het woud dat KNHS heet 
Ik heb inmiddels het mutatie-formulier gevonden. Tevens heb ik contact gehad met iemand van de KNHS. Deze dame in kwestie gaf het volgende aan:
KNHS schreef:Op bijgaand mutatieformulier kunt u uw gegevens invullen en die van uw paard.
Wanneer u reeds lid bent van de KNHS Endurancevereniging en daardoor ook over een KNHS persoonsnummer beschikt, kunt u volstaan met het invullen van uw naam en persoonnummer op het formulier.
Kijk... nu komen we ergens
Ik ben reeds lid van de KNHS Endurancevereniging
Huh... KNHS persoonsnummer?
Het enige wat ik heb is een lidnummer van de DER/KNHS Endurancevereniging. Mag ik hieruit de conclusie trekken dat mijn lidnummer ook mijn persoonsnummer is?
Zo nee... daar was ik al bang voor. Zo ja, volstaat het dan echt om verder alleen mijn naam op te geven en verdere gegevens over mijn paard achterwege te laten (behalve natuurlijk het bijvoegen van een kopie van haar paspoort)?Ik hoor zoveel wilde verhalen over de KNHS dat ik het nogal verdacht vond... "zo makkelijk zal het toch niet zijn? Er zit vast ergens nog een addertje"

Om een lang verhaal kort te maken en mijn vraag duidelijk te stellen:
Is DER-lidnummer mijn persoonsnummer? Zo nee, hoe kom ik aan een persoonsnummer? Zo ja volstaat het werkelijk om alleen dat nummer op te geven samen met mijn naam en een kopie van het paspoort van Kim?
Grote kans dat een dergelijke vraag al vaker is gesteld, maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Maarja... aan de andere kant... eigenlijk kan dat de bedoeling niet zijn, want wat is nou endurance zonder bos?

Dat is dan ook de enige vereniging waar ik bij zit