Beenbescherming.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beenbescherming.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:53

Welk soort beenbescherming gebruiken jullie bij endurance? Afgelopen jaar had ik 3 in 1 beschermers of niks. Ze werden alleen aardig warm, vandaar dat ik ook het liefst zonder iets rij aangezien je dat eigenlijk met veel hebt.

Maar nu moet die van mij ijzers en wil hij nog weleens zijn voorbenen aan tikken. Wat is het beste voor zijn benen?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:54

Het beste is niks. Zoals je zelf al gemerkt hebt worden de benen warm eronder. Bovendien kan er zand onder gaan irriteren, etc. Tegen aantikken strijklappen oid gebruiken, maar liever eerst kijken of het met anders beslaan of bekappen of anders rijden (rechtrichten, meer de kont eronder) niet op te lossen is.

naiade

Re: Beenbescherming.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:11

ik rijd met br peesbeschermers en achter een strijklap.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:25

Ik sluit me helemaal bij Ibbel aan. Als het effe kan helemaal niks. Geeft meer ellende dan het goed doet!!

Ik heb alleen achter strijklappen, maar echt omdat het moet. Ze staat en loopt heel smal. Kijk maar op allerlei foto's, ook van WK's. Zelden wordt beenbescherming gebruikt.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:48

Jorie schreef:
Ik sluit me helemaal bij Ibbel aan. Als het effe kan helemaal niks. Geeft meer ellende dan het goed doet!!

Ik heb alleen achter strijklappen, maar echt omdat het moet. Ze staat en loopt heel smal. Kijk maar op allerlei foto's, ook van WK's. Zelden wordt beenbescherming gebruikt.

Ook ik zou liever zonder willen maar durf dat voorlopig nog even niet aan, vooral de peesjes niet.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:21

Wat verwacht je dat die peesjes gaan doen onderweg?

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:44

Kan me er wel iets bij voorstellen, heb zelf ook een paard met peesblessures dus extra voorzichtig word je dan wel
Ik ben zelf erg tevreden over de NEW beschermers met air-ribbels die lucht doorlaten zodat de benen niet heet kunnen worden.
Afbeelding
Moet zeggen dat het echt werkt! Alleen kan je natuurlijk niet voorkomen dat er zand onder komt.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:06

Mijn bijrijdpaard is sinds januari vierkant beslagen (hiervoor alleen vooraan) en sindsdien zijn strijklappen echt noodzakelijk anders haalt ze zichzelf open. We hebben dressuurmatig ook wel nog veel werk voor de boeg, dus mss verbetert het nog wel.

Ik had er eigenlijk niet bij nagedacht dat de benen warm worden van peesbeschermers, maar klinkt wel logisch. Vooraan laat ik ze dan maar uit.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:21

Het ligt er natuurlijk wel aan waarom je knol een peesblessure gehad heeft. Als het is door overbelasting van trainingen of wedstrijden of zo, dan hebben peeskappen daar niks mee te maken.

Als het echt door het paard zelf komt, zichzelf aangeslagen, dan snap ik peeskappen wel weer.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:23

Mijn paardje heeft ook peesbeschermers om. Ben ook van plan om deze tijdens wedstrijden te gebruiken. Dit omdat hij nogal ruim van achter is en zichzelf dus regelmatig een mep tegen het voorbeen geeft.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:02

Liefst helemaal geen beenbeschermers. Wordt warm en gaat schuren. Dus als het kan liever aflaten!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:42

Het liefst heb ik ook helemaal niks om. Maar omdat het nu niet anders kan staat hij rond om op ijzers en wil hij nog wel eens heel ruim lopen. Vandaar.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:14

Als het effe kan rij ik zonder, maar als het paard strijkt van achteren krijgt hij strijklappen om. Peesbeschermers rij ik eigenlijk nooit mee.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:57

Ik rijd alleen met springschoenen, alleen maar omdat hij anders zijn benen niet optilt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:28

Ik rij zonder. De manier van bekappen en/of beslaan kan heel veel verschil maken. Ik kon eerst bijna niet zonder springschoenen rijden, als ik dat een keer niet deed lagen de ballen van z'n voorhoeven helemaal open. Ik bekap hem nu zelf en hou de toon korter, hij tikt z'n voorbenen nooit meer aan en ik hoef dus niet meer met beenbeschermers te rijden.
Voor mij geven die dingen alleen maar ellende, ze zijn warm, gaan snel schuren, er komt zand tussen en ik vind ze de beweging ook beperken.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:53

Ik rijd met springschoenen omdat hij zijn benen anders gewoon *vergeet*. Hij tilt ze compleet niet meer op, en maakt zijn hoeven gewoon vierkant. Dus het is gewoon dat hij ze meer voelt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:54

Ik geloof eerlijk gezegt niet dat een paard, vluchtdier bij uitstek, z'n hoeven vergeet op te tillen.
Anouar z'n hoeven sleten aan de voorkant ook snel af, tot op de witte lijn. Hoefsmid had geen flauw idee waar dat van zou komen. Het probleem zat ik z'n rug kwamen we later achter.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:16

Anouar15 schreef:
Ik geloof eerlijk gezegt niet dat een paard, vluchtdier bij uitstek, z'n hoeven vergeet op te tillen.
Anouar z'n hoeven sleten aan de voorkant ook snel af, tot op de witte lijn. Hoefsmid had geen flauw idee waar dat van zou komen. Het probleem zat ik z'n rug kwamen we later achter.

Ik geloof het toch echt wel! Zelfs als we in het weiland een sprongetje maken hoor je ze over de grond heen schuren, zijn hele achterhoef is gewoon helemaal vierkant. En het begint nu ook bij zijn voorbenen. Er is niks mis met zijn rug, dit heb ik al is een keer laten nakijken. Maar met springschoenen gaat het beter, maar nog niet helemaal goed.

naiade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:58

Ibbel schreef:
Wat verwacht je dat die peesjes gaan doen onderweg?

mijn merrie heeft op een springwedstrijd met haar achter been haar voorbeen flink geraakt een paar jaar terug.
dat betekende 2 jaar stappen en niet rijden, ben blij dat ik weer kan rijden en wil dus wel haar benen beschermen.

haar pees was van boven naar beneden helemaal in kleine stukjes vertelde ze in utrecht en ze hadden daar nooit verwacht dat ik nog zou kunnen rijden.