Wat doen jullie in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijn_

Wat doen jullie in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:47

Ik weet het: buiten schijnt het zonnetje stralend, en er komt een mooie zomer aan (hoop ik dan toch).

Maar ik vroeg me af hoe jullie de winter doorkomen. Mijn paard staat het jaar rond op de wei, en in de winter betekent dat niet alleen een dikke wintervacht (daar valt prima overheen te komen), maar ook vroeg donker, en met een fulltime baan blijft er dan alleen het weekend en een middag in de week over om te trainen.

Dus ik wil graag weten hoe anderen dat doen; wat doe je nog 's winters? Hoever kun je terugvallen in training? Hoe pak je dat dan aan in het voorjaar?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:11

Ik train 's winters 2 dagen per week: op woensdag en 1 dag in het weekend. 's Zomers train ik hooguit 4x per week: op woensdag, beide dagen in het weekend en nog een keer tussendoor longeren of dressuur. Maw, je hoeft zeker niet 5-6 of 7 dagen in de week te trainen. Dat is zelfs slecht. Vuistregel is 1 dag overslaan na een intensieve training. Ik rijd met dit trainingsschema klasse III - OK, wel met een Arabier, dat scheelt wel iets, misschien.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:19

Oh, ik train zeker niet elke dag hoor. Een keer in de week een lange rit van 3, 4 uur, waarbij ik de drafsessies steeds verder op probeer te bouwen, en nog twee keer in de week een uur. Tussendoor wat bostraining om 'em over zijn angst voor bomen heen te helpen , of een staprit met een weidegenootje.

Als ik 4x in de week rijd, is het veel, eigenlijk.

En ja, na een intensieve rit blijft hij de dag erna lekker in de wei, dan lik ik mijn eigen wonden, namelijk

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:45

Ik rij in de winter ook niet zoveel. Meestal de donderdagmiddag en het weekend. Verder wat freestylen en een keer longeren.
Vanaf eind januari pak ik de training weer meer op, mits het weer meewerkt. Met veel vorst of sneeuw lukt dat niet.

Na het seizoen krijgt mijn paard een week of 6 to 8 vrij. Ongeveer november/december. Dan geen trainingen, maar een beetje wandelen of stapritjes.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:14

Bedankt voor de antwoorden.

Ik raak steeds enthousiaster: een sport waarbij je 's winters op rust mag, heerlijk!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:18

Tja, zonder binnenbak kun je ook niet altijd wat
Ik denk denk dat als ik een binnenbak zou hebben ik in de winter na die +/-6 weken rust wel meer zou gaan dressuren, nu doe ik dat in de zomer tussen de endurancetrainingen door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:50

Heb deze winter alleen op zaterdag gereden, een uur les. En dan door de weeks 1 of twee keer in de week gelongeert of een beetje 'gespeelt'. Met een beetje geluk hebik deze winter een binnenbak tot mijn beschikking. Van af half februarie ongeveer begin ik weer echt met trainen. In de zomer heeft hij dan twee weekjes vakantie dat hij in de wei mag en na het seizoen een week of drie. Maar dan net zoals Djilan. Beetje wandelen, stappen ect. In de winter wandel ik trouwens ook veel met hem.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:16

Ik rijd gewoon hetzelfde door. Echt vakantie heeft ze ook nooit, dat zou haar ook geen goed doen; ze verveelt zich nogal snel.
Mijn paard zou ook 24/7 op het land blijven maar doordat het land helemaal stuk gelopen was is ze in december naar een loopstal gegaan en gaan ze alleen overdag een paar uur op het weiland. Over 2 weken mogen ze weer dag en nacht op (een ander) weiland; word tijd, want ik merk dat ze die stal goed zat is.
Wij hebben hier een goede verlichte buitenbak, dus savonds gewoon western en springen. De bak is eigenlijk altijd wel goed, zelfs met vorst was die te rijden.
Als ik een middagje eerder vrij ben gaan we lekker naar buiten, en we hebben reflectie materiaal en lampjes zodat we in het donker ook wel de weg kunnen vinden.

En die vacht heeft ze geen last van. Ze loopt wel 6 x per week, maar hoogstens 3 x daarvan echt intensief, die andere zijn rustige korte buitenritjes, aan halster rondslingeren, alleen even laten rennen, wandelen&grazen, of beetje onzinnig bakhobbelen met een beginnertje. Maar dit is dus hetzelfde als in de zomer.

Travellust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:20

swinters rijd ik ook gwoon door, moet wel buitenrijden doet hij graag, maar als het te koud is sla ik wel een paar dagen over hoor, sowiezo gaan we op wintersport, dus staat hij meestal altijd wel stil, maar hij gaat zoveel mogelijk na buiten ook swinters totdat het echt te koud is.

Jorie

Re: Wat doen jullie in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:28

"s Winters is mooi de tijd om dressuur weer een beetje op te veiselen. (feizelen??? )

Als het kan, qua weer, een korte buitenrit maar meer voor de afwisseling. Niet als training. Maar ik laat ze makkelijker een daggie staan. Ze kunnen bij ons wel naar buiten, dat scheelt natuurlijk.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 23:45

Vijzelen

Toen ik Atlas net had, heeft hij op een stal gedaan, overdag buiten in een paddock. Maar het beessie heeft ruimte nodig, en werd erg chagrijnig van deze situatie.
Daarom heb ik 'em op de wei gezet, en dat was een hele verbetering. We hebben veel gewandeld, en als nu de winter aanbreekt, heb ik dat parellipakket wel bijelkaargespaard denk ik

Mijn "probleem" ligt er echt in dat ik tijdens de hele donkere dagen niet hoef te proberen m'n paard uit de wei te vissen; die is veel te groot (4ha) en te donker: ik zie hem gewoon niet! Hij wordt natuurlijk wel elke dag gecontroleerd door de boer die bijvoert, mijn mams komt langs, en z'n verzorgmeisje. Ik kom dan tussen de middag even uit mijn werk. Maar ik kan maar drie keer in de week echt iets met hem doen bij daglicht. Misschien niet ideaal, maar hij voelt zich er erg lekker bij en is erg vrolijk. En in elk geval beter dan op stal.

Gelukkig raak ik er door deze antwoorden van overtuigd dat ik helemaal geen probleem heb Hoera!

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:58

lijnEnAtlas schreef:
Vijzelen

O ja, das beter....Ik vond het er al zo gek staan.......

Maar conditie raken ze niet zosnel kwijt. De kilometers blijven toch opgeslagen in de benen als het ware. Elke keer na de winter verbaast het me weer hoe weinig ik hoef te doen om op hetzelfde niveau terug te komen.
Qua conditie dan, spieren moeten wel weer wat opgebouwt worden.

Maar als ik na een paar wintermaanden de hartslagmeter weer eens omhang, dan gaan we eigenlijk gewoon verder waar we gebleven zijn!!!

Dus 3x in de week is prima!!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:33

Ik rij 's winters niet veel. 1 keer in de week dressuur en meestal 1 à 2 keer in de week een kort ritje naar buiten. Ik hou helemaal niet van in de bak rijden, na een kwartiertje verveel ik me al rot, 's winters is het te vroeg donker om lekker het bos in te gaan en op zondag kan je bij ons in het bos nauwelijks rijden omdat het dan zo druk is.
Anouar staat lekker de hele dag buiten, hij heeft dan gewoon een beetje vakantie. Is ook erg belangrijk voor ze

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:45

Wij rijden 's winters gewoon (buiten). In elk geval 1-2 keer/week met licht, waarvan 1 keer in het weekend en bijv. 1 middag. De andere dagen worden toch een ritje met een hoop verlichting en reflecterende hesjes. Wel hebben we tijdens het donker maar 2-3 rondjes die we kunnen rijden, die vrij kort zijn (want auto-vrij). Een heel enkele keer rijden we in de buitenbak en die is redelijk verlicht.

freude18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:28

Wij hebben ook geen binnenbak op stal. als de bak bevroren is dan ga ik wel wandelen of naar het bos, die is dan wel vaak goed te doen! al is het alleen maar stappen.. maar ik probeer zo veel mogelijk door te rijden! en zo heel vaak dat de bak bevroren is komt het niet voor bij ons.