Paard geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Paard geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:41

Mijn verzorgpaard is 11 jaar oud. Het is een haflinger ruintje die af en toe nogal stressig is en graag zomaar sprintjes trekt (dan doet hij alsof hij schrikt en dan schiet hij weg). Heeft iemand misschien ook tips om dat rennerige een beetje in toom te houden? En heeft dat veel invloed op de hartslag?

Zijn conditie is nog niet optimaal maar het gaat al steeds beter. Hij zweet best snel, een uurtje rijden in de bak en hij is bezweet. Binnenkort krijg ik instructie die mij gaat helpen met zijn conditie en rare streken. Verder is hij wel netjes verkeersmak.

Alleen zit ik heel erg met zijn hoeven in m'n maag, het brokkeld een beetje en soms vallen er stukjes af. Ik vroeg aan de eigenaresse wat ik eraan moest doen en ze zei invetten. Nu vet ik steeds braaf die hoefjes in. Maar een endurance wedstrijd is natuurlijk wel belastend voor zijn hoeven, kan ik wel een wedstrijd met hem starten? Ik kan er geen ijzers onder doen want het is mijn eigen paard niet.

Moet ik met nog meer dingen rekening houden als ik wil gaan starten met een paard dat niet van mij is? En waar zou ik iemand kunnen vinden die samen met mij een keer wil starten? Het lijkt mij niet slim om helemaal alleen op hem te starten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:53

Als eerste zou ik stoppen met invetten. Vet sluit de hoeven af waardoor er geen vocht meer in kan en ze juist droog worden. Zet het paard liever met de voeten in emmers water als hij braaf is of anders in een plas water of modder. Elke dag ongeveer een kwartiertje. Hoeven hebben vocht nodig, geen vet.

De intructrice zou je vast kunnen helpen met de conditie en de "streken"

Via bokt is er meestal wel iemand te vinden waarmee je samen kan rijden, gewoon vragen dus.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:27

Maar zou het wel kunnen of is het af te raden om hem te starten zonder ijzers?

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:24

Vraag je hoefsmid. We kunnen hier de hoeven niet zien, en dan is het lastig advies geven.
En zelfs als ik de hoeven zelf zou kunnen zien, zou ik zo'n advies overlaten aan een professional.

Ik weet dat er in de lagere klassen veel mensen zijn die zonder ijzers rijden. Het kan dus. Maar of de hoeven van jouw pony het aankunnen, kun je het beste laten beoordelen door iemand die er verstand van heeft.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:28

En de rit in Kootwijk, is dat een rit die veel over verharde wegen gaat? Zou die rit geschikt zijn voor een eerste keer en zonder ijzers? Ik wil er graag wel een keertje gewoon buitenrit rijden omdat mijn vz pony eigenlijk bijna nooit 'natuur' ziet, hij word alleen langs de weg gereden. Of is deze rit misschien te zwaar voor hem? De hoefsmid vragen is voor mij geen optie, ik ben er nooit bij als hij bekapt word want het is niet mijn pony.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 05:28

Ik rij ook zonder ijzers. Gaat prima. Ik wil mijn paard geen ijzers onder, dus als je zonder ijzers geen endurance zou kunnen rijden was ik ook nooit gaan starten.

Het is wel belangrijk het rijden over de weg op te bouwen.

Kootwijk heeft bijna geen verharde wegen, kootwijkerbroek ook niet. Hooguit een keer oversteken.
Andere wedstrijden ben ik nog niet geweest.
Bij sommige wedstrijden staat het in het vraagprogramma en anders kun je natuurlijk altijd even bellen naar de organisatie.

Jorie

Re: Paard geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:16

Een mengsel maken van olie (zonnebloem of olijf) en azijn. half/half. Dat 3x per week op een schone droge hoefwand smeren.

Een tip van mijn DA, weet nog niet helemaal wat het gaat doen want ik ben er zelf net mee begonnen!!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:59

Geen enkele wedstrijd in Nederland mag meer dan 10% harde weg hebben. Staat in het reglement. Vrijwel alle wedstrijden gaan dus over bos- en zandpaden, zeker die op de Veluwe, een paar gaan ook (deels) door brede bermen in poldergebied (Bant, Onstwedde).

Of z'n hoeven het aan kunnen is zo niet te zeggen. Wat ik wel denk is dat je nog heel veel zult moeten trainen voordat je aan meedoen kunt gaan denken, zo te lezen. Zweten is geen betrouwbare indicator voor conditie, ademhaling (en hartslag!) wel. Je paard zal toch op z'n minst in staat moeten zijn een rit van 2-3 uur vrijwel continue in een matig draftempo uit te lopen en daarvan binnen een kwartier to een half uur goed van te herstellen qua hartslag, wil je met een gerust hart kunnen starten. En sprintjes trekken is precies wat je niet wilt, als je op endurance traint.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 07:40

Ja, ik zal er flink mijn handen vol aan hebben. Maar in de rit in Kootwijk in augustus lijkt mij wel haalbaar om hem in conditie te hebben. Dat is nog enkele maanden ver weg.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:40

Ga eens kijken op een wedstrijd, of mee met iemand als groom. Dan krijg je een beetje een idee hoe het eraan toegaat. En hoe de paarden erbij staan en zo.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:24

Jorie schreef:
Een mengsel maken van olie (zonnebloem of olijf) en azijn. half/half. Dat 3x per week op een schone droge hoefwand smeren.

Een tip van mijn DA, weet nog niet helemaal wat het gaat doen want ik ben er zelf net mee begonnen!!

Ik gebruik dat mengsel al jaren Nou ja, eerder jaren geleden
Don had na een paar jaar zulke goede hoeven (ondanks of dankzij zijn ijzers ) dat ik eigenlijk nooit meer iets hoefde te smeren, maar bij Geniusz heb ik er niet aan gedacht eigenlijk. Maar die had ook geen verkeerde hoeven opzich.

Ik vind het wel een fijn mengsel en ook nog eens lekker goedkoop

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:35

Offtopic: dan ga ik dat mengsel ook maar eens proberen, kan nooit kwaad lijkt me.

@ TS; ik denk dat je eerst gewoon rustig aan moet gaan trainen, conditie opbouwen etc en dan bekijken of het echt wat voor jou en je verzorgpaardje is.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:59

Ik zou wbt de hoeven toch proberen er een keer bij te zijn als de smid er is. Vertel hem over je plannen en praat eens over manieren om de kwaliteit te verbeteren. Vaak is heel veel bewegen op semi-harde (hard zand) paden een goede manier om de groei te stimuleren. Maar dat moet natuurlijk met beleid en advies van de smid gebeuren.

Ik zou zowieso wat vaker in het bos gaan rijden om hem daaraan te wennen. Je hebt op een eerste wedstrijd al genoeg nieuwe dingen zonder dat hij van elke boom schrikt.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:07

je kan ooo hoefschoenen proberen. alleen zijn die wel heel duur.