hoe kan ik de snelheid meten van mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mjet

hoe kan ik de snelheid meten van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:33

Hoe kan ik dus uitrekenen hoe snel mijn paard stapt en draaft per km??? bestaan hier apparaatjes voor of hoe doen jullie dat????

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:38

ja er bestaan apparaatjes voor... een gps bijvoorbeeld.

Verder kun je natuurlijk nagaan hoeveel kilometer je gereden hebt op een kaart. Je hebt van die wieltjes waar je de route op de kaart mee kunt volgen. Als je het aantal kilometers weet, kun je zelf je gemiddelde snelheid uitrekenen.

Maar een gps is handiger (en vooral ook veel duurder) want daar kun je je actuele snelheid op zien en ook je gemiddelde snelheid. Verder weet je precies hoeveel kilomter je afgelegd hebt. Ideaal dus. Hoewel ik er wel eentje heb en nog niet helemaal de juiste manier gevonden heb om hem op mijn paard mee te nemen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:57

Of langs een weg gaan rijden waar van die hectometerpaaltjes staan. Kun je uitrekenen hoe hard je ongeveer in de verschillende gangen rijdt.
Zelf heb ik trouwens een GPS daarvoor

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:59

Het simpelst is een lang pad op te zoeken waarvan je precies weet hoe lang het is - bv een zandpad waar je ook met de auto op mag, zodat je op de kmteller kunt zien hoe lang het is. Dat werkt nauwkeuriger dan 'uitraderen'. En dan met een stopwatch meten hoe lang je er over doet in de verschillende gangen.

1 km in 10 minuten stappen = 6 km/u
5 km in 20 minuten draven = 15 km/h

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:02

hoe neem jij die GPS dan mee Djilan?
Ik heb nog steeds geen goede manier gevonden, hoe maak je hem vast en doe je dat aan je zadel of heb je hem om je nek? Ben wel eens benieuwd naar hoe andere mensen dat doen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:08

Ik heb een Timex Speed en Distance. Dat is een apparaatje dat je om je arm moet binden (net als die Navman) en dan een horloge waar je alles op kan aflezen.
Al ik met hartslagmeter en GPS rij heb ik dus 2 horloges om.

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:14

oh ja, dat is makkelijker. Ik heb een etrex Legend.
Ik knutsel nog wel even verder dan ....

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:17

Dat kan je idd op de makkelijkste (maar ook duurste) manier meten met een GPS.
Ik heb een Garmin Forerunner 101:

Afbeelding

Deze kan je om je arm/pols doen, maar op bepaalde zadels kan hij heel handig om de voorboom heen (endurancezadels op westernboom). Vind ik ideaal!

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:32

Ik ben verliefd op deze timex ( http://www.hartslagmetershop.nl/nl/dept_228.html ), je kunt de GPS ook thuislaten en alleen met hartslagmeter rijden, en je kunt voor 80 euro een extra module kopen zodat je alles op je PC kunt proppen.

Nu mijn bankrekening nog...

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:35

Die hartslagmeter is geen paardenversie (volgens mij).
Je kan het natuurlijk ombouwen, maar je garantie zal vervallen als je eraan gaat knutselen.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:09

Ik heb het eens gedaan langs een betonbaantje met brede berm, ik met paard op de berm en mijn man in de auto ernaast. Hij hoefde alleen maar naar zijn snelheid te kijken en teken doen wanneer ik een km gereden had. Eerst in stap dan draf en galop. Je hoeft het zelfs nog geen km vol te houden om te zien hoe snel je gaat.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:45

Merens schreef:
Die hartslagmeter is geen paardenversie (volgens mij).
Je kan het natuurlijk ombouwen, maar je garantie zal vervallen als je eraan gaat knutselen.

Klopt natuurlijk. Maar ombouwen is echt niet moeilijk, als ik het zo bekijk, en de borstbanden zijn apart te bestellen (mocht je toch per ongeluk een belangrijk draadje doorknippen). Zolang je niet aan het dure horloge zelf knutselt, vervalt die garantie ook niet.

TrudeKuijt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:46

Mij is wel eens gezegd, dat als je paard naast je fiets kan, en je hebt een km teller op je fiets, dat je het zo ook zou kunnen meten. Ik zou dan alleen niet alles in volle gang proberen (ligt een beetje aan de ruimte die je hebt en hoe je paard is)