wat voor dekje voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mick_G

wat voor dekje voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:27

ik ga 1 juli mijn eerste endurance rijden met mijn fjord. ik was benieuwd wat voor dekje je het best kunt gebruiken voor endurance. Bijvoorbeel zadelvormige dekjes, anky pads, noem maar op. Ook was ik benieuwd of het gunstig is om bijvoorbeeld op de helft van de rit van shabrak te wisselen, vanwege zweet?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:49

Ik ben van plan om te gaan rijden met een vrij dik pad, tenzij het heel warm wordt, dat wil ik hem dat niet aandoen, dus ik ga nog even een wat dunnere versie kopen. (Australian Stock Saddle)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:53

Ik rijd graag met zadelvormige dekjes: hoe minder stof op mijn paard, hoe beter.

Bij een zadelvormig sjabrak maakt de dikte mij dan ook niet uit: er zit toch al een zadel op die plek. Het belangrijkste is dan dat het pad niet zo dik is dat het zadel gaat knellen.

Zo rijd ik afwisselend met de simpele zadelvormige sjabrakken van Harry's Horse en met de dunste variant van de Polypad.

Maar je kunt gewoon met iedere soort dekje rijden. Zolang het maar comfortabel is voor je paard en het geen drukkingen e.d. veroorzaakt.

Jorie

Re: wat voor dekje voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:54

Je moet vooraf al een aantal ritten gemaakt hebben met het dekje zodat je zeker weet dat het idd geen schuurplekken of drukkingen geeft.

Ik heb ook een zadelvormige polypad (van wie zou ik dat idee hebben..... ) maar heb pas zo'n PK dekje (Anky-style zeg maar) en daar heb ik 2 trainingsritten mee gereden en de vochtafvoer is super van dat ding!! Dus die gaat ook mee op wedstrijden voortaan.

Wat ook fijne dingen zijn, zijn de Haf dekjes (www.bluebalance.nl) Snel droog met een goede vochtafvoer en goede demping.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:55

Bij een klasse I halverwege wisselen is niet nodig, en ook niet erg praktisch - je hoeft nl nergens onderweg af te zadelen.
Bij een klasse II en hoger wordt gewoon in de vetgates een schoon dekje gepakt als je weer opzadelt voor de volgende ronde.

Sommigen zweren bij zadelvormige dekjes, omdat je onder vierkante dekjes meer warmteophoping zou kunnen krijgen. Een dikker dekje is vaak wel lekker voor wat meer demping (als er maar voldoende ruimte onder je zadel blijft, dat het niet gaat knellen) en soms nemen dikkere dekjes ook wat meer/beter zweet op.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:31

ik heb wel anky pads, maar is dat zomer's te warm? (1 juli.. )

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:21

Ik zou gaan voor een zadelvormig dekje, als je die hebt. Zelf rijd ik met zadelvormige dekjes, maar eerder reed ik ook gewoon met vierkante dekjes.
Een Anky pad, is denk ik behoorlijk dik, net als pufferpads, poly pads etc. Ik houd daar niet zo van omdat het meer warmte vast houd. Belangrijkste is dat het goed ligt met je zadel.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:05

Dat dekje gebruiken dat het best bij je pony past zonder dat het ergens gaat drukken of wegglijden. Ik heb voor elk paard of ander zadel een ander dek nodig. Dus test het eerst eens goed uit en neem dat waar je het meest tevreden over bent.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:42

Ik heb het liefst zo dun mogelijke dekjes. Een dik ding maakt het zadel alleen maar krapper.
Ik heb een boomloos zadel met een grandeurpad. Die dingen zijn alleen zo vrezelijk duur. Ik mag nu wel vast gaan sparen voor een twee, voor als ik klasse 2 ben

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:04

Ik rij met een westernzadel en heb daar onder een dikke pad. Opzich wel dik maar hij zit alleen op de plaatsen waar het zadel ook zit. Een anky pad vind ik zelf toch wel iets te dik. Op zo'n moment zijn de extra "flappen" alleen overbodig, zo toch wel voor een zadelvormig dekje gaan.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 16:30

ik heb ook een westernzadel, maar ik ben niet van plan om daarmee te rijden. Het zit heerlijk, maar die krengen zijn zo zwaar

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:51

Het geeft niet als een zadel zwaar is, als hij maar goed ligt. Beter een zwaarder zadel waar jij lekkerder in zit en het dus beter volhoud dan een lichter zadel waar je zelf slechter in zit, daar hinder je het paard meer mee. Mijn oude zadel woog nog geen 3 g, mijn huidige zadel 7.2 kg, maar het zit beter voor paard en ruiter.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:04

ik rij met een podium pad, die heeft een fijne synthetische onderkant, houdt de ruggegraat vrij en is dan ook op een tiental minuten volledig opgedroogd bij echt zweten....

hij is ook niet goedkoop maar het is wel super materiaal en ik zou nooit meer willen ruilen voor een gewoon dekje.

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:16

Ganna schreef:
Een Anky pad, is denk ik behoorlijk dik, net als pufferpads, poly pads etc. Ik houd daar niet zo van omdat het meer warmte vast houd. Belangrijkste is dat het goed ligt met je zadel.

Even voor Poly en Anky opkomen...... Poly pads heb je in verschillende diktes. Ik heb de dunne. En die Anky pads zijn lang zo dik niet als de pufferpads.
Ik heb dan niet de Anky maar PK en hij laat heel goed vocht door. Onderkant blijft praktisch droog. Geldt ook voor de Poly Pad.

De "gewone" katoenen dekjes worden kletswaternat.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:17

Ik heb ook de dunste variant van Polypad. En het scheelt dan IMO ook nog of je een zadelvormige hebt of een rechthoekige. Onder het zadel zelf wordt het toch al warm, maar daarbuiten zweer ik zelf bij zo weinig mogelijk stof.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:28

Heeft iemand mss een foto van zo'n polypad? Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Is dat dan synthetisch materiaal?

Ik ga ook een nieuw dekje kopen voor de endurance/zomer. Eergisteren (was mss 16°C), was mijn gewone (katoen denk ik) rechthoekige dekje volledig doorweekt op de plaats van het zadel.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:33

Ik doe een poging......

Afbeelding

Poly pad dunne versie. Ik heb het kaartje nog wel ergens, zal kijken hoe deze heet. Maar Polypad heeft ook een site. Effe googlelen.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:36

Haf dekje:

Afbeelding

(centen heb ik niet....maar een spullen....... )

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:39

Nog een keer polypad, ik kan geen duidelijke vinden......

Afbeelding

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:39

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:41

Jaa!!!! Single hebben wij volgens mij!!!

Opgezocht: forma regular......

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:44

Ik heb de Forma Dressage voor zadels met lange zweetbladen. Heb ook een Forma Regular en die ligt onder het veelzijdigheidszadel van Viool:

Afbeelding

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:26

Die polypad site doet het bij mij niet

Jorie, jouw model kan ik zo snel niet vinden. Waar staat die op de site?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:47

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:49

Wat denk je Arjanne, zou die onder de Massimo passen?