Is het te doen met dit paard en hoe opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Is het te doen met dit paard en hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:30

Het trekt me wel, endurance, heel erg eigenlijk dus ik zou wel graag willen gaan trainen en misschien eind van het seizoen een wedstrijdje meedoen of anders volgend jaar? (weet niet hoeveel training er nodig is voor een beginner).

Maar ik ben alleen bang dat mijn (verzorg)paard niet helemaal geschikt is. Het is een 18 jarige KWPN merrie, maar ze heeft nogal snel last van haar luchtwegen, is een aantal jaar geleden bijna doodgegaan aan een flinke longontsteking en heeft nu ook nog vaak last van snotneuzen ed.
Ze heeft ook een conditie van niks, terwijl ik toch zo'n 3 keer per week ongeveer een uur buiten rij. Na een paar minuten draven begint ze al flink geluid te maken en na een galopje is ze helemaal bezweet.

Ik rij nu veel overgangen, probeer het draven steeds wat langer door te zetten (we stappen heel veel).
Na een half uurtje echt rijden (dus goed doordraven, afgewisseld met stap en een kort galopje) is ze vooral in de zomer van top to teen helemaal nat, zweet druipt er echt vanaf en ze is bekaf.
Ik stap ongeveer 15-20 minuten terug naar stal, gewoon een rustige stap, maar dan nog gaan haar flanken flink op en neer, na nog eens een kwartiertje op de wei is weer goed tot rust (op de wei gaat het sneller dan gewoon droogstappen of op stal).

Is endurance wel haalbaar met dit paard?
En ben ik wel goed bezig met deze manier van conditie opbouwen voor haar?

RhealLover

Re: Is het te doen met dit paard en hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:30

Ik zou geen risico nemen, de leeftijd baart geen zorgen maar de slechte gezondheid wel.

Tijdens mijn ritten rijdt mn vriendin mee met een new forest pony, die heeft last van chronische luchtweg stoornissen, maar we moeten zeer veel stoppen onderweg om deze op adem te laten komen.
En steeds denken we haar conditie omhoog te hebben gehaald dan blijkt het tegendeel weer tijdens zon rit waarin we voornamelijk stappen en maar zeer kleine en korte stukjes draven.

Dus het is niet aan te raden met dit paard endurance te gaan starten, een ongezond paard zal ook slecht door de vetgates heen komen, maar je moet ook denken is het wel eerlijk tegen over het paard om deze arbeid te laten verichten die ze niet aankan maar het moet omdat de ruiter het graag wilt.

Ik raad het je ig af om met dit paard te doen, maar alleen vanuit mijn conclusie moet je ook niet oordelen dus wacht ook af op andere reacties

groetjes

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:32

Ben het met RhealLover eens!

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:34

Tsja, moeilijk te zeggen, maar als ik jouw verhaal zo lees dan lijkt het me niet verstandig om met dit paard een endurance te gaan rijden. Zo te lezen heeft ze al langer last van kortademigheid, overmatig zweten en buiten adem zijn, dat zou toch met wat training (wat je nu aan het doen bent) minder moeten worden.
Stel je gaat meedoen en je wordt afgekeurd of het paard krijgt onderweg klachten, dan ben je nog verder van huis.

Equidea

Re: Is het te doen met dit paard en hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:37

Ik heb zelf een 16 jarige met (gelukkig niet chronische) dampigheid, ze hoest veel en ik mag absoluut niet draven of galoperen als ze bezweet is of hijgt. maargoed ik ben nu 3 maanden weer goed aan het trainen met haar met een schema van 4/5 x in de week goed in en uit stappen en dan met de draf opbouwen

Ik begon met 5 minuten, en elke week 5 minuten erbij, en dit ging werkelijk perfect nu na 3 maanden rijd ze met gemak mee in een manege les met 40 minuten draf en 10 minuten galop en dan is ze nog niet buiten adem.

en met die training kwam geen galop he! dat is vreselijk vermoeiend.

Na 4 weken zat ik trouwens al op 20 minuten, elke week 5 minuten erbij gaat best snel.

Maargoed het lijkt me als je de tijd ervoor neemt en die conditie opbouwt en het overlegt met de eigenaar en DA dat het best mogelijk is mits de conditie heel erg goed word opgebouwt

En dan wel houden bij lichte endurance

Owja en vorig jaar had christa het zo erg dat ik helemaal niet kon draven, ik heb toen als "huiswerk" van de DA gehad dat ik elke dag een uur moest gaan stappen en elke week 10 minuten stap opbouwen en als de 2 uur gehaald was beginnen met 5 minuten draf.

Misschien heb je er wat aan

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:09

Wat ik weet van chronische luchtwegproblemen bij mensen, is dat een goede conditie heel erg belangrijk is, maar dat je NIETS mag overdrijven.
Nou mag je een keer kennismaken met de endurance, en dat zou je in het najaar misschien een keer kunnen doen.
Bij de kennismakingsklasse kun je finishen met 8 km/u dus dat is redelijk goed te doen, als je gewoon rustig draaft en af en toe een stuk stapt.
En dan nu inderdaad heel rustig gaan opbouwen in conditie.
uren lange stapritten moet je kunnen maken, zonder dat ze buitenadem raakt en zonder dat ze heel erg gaat zweten, dus als je begint vanuit die stap, en dan steeds langere stukken gaat draven denk ik dat je een heel eind kunt komen.
Veel overgangen rijden is voor de endurance helemaal niet nodig, is vreselijk vermoeiend voor je paard en doe je tijdens een wedstrijd ook niet, juist daarom. Probeer juist om een rustig maar constant tempo te vinden, wat jullie samen lang kunnen volhouden.

Ik denk dat als je heel rustig aan doet je best nog wel eens versteld kunt komen te staan van wat je paard kan!
Maar blijf vooral kijken naar je paard en doe alles met veel beleid!

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 23:07

Bedankt , ik ga in ieder geval wel door met conditie opbouwen (en dan de draf steeds verlengen en geen overgangen dus) dat lijkt me voor haar zowiezo wel beter dan dat ze straks na 10 minuten rijden al helemaal buiten adem is.

Stappen kan ze wel heel lang volhouden, het enige waar je dan rekening mee moet houden is tempo gelijk houden anders gaat ze lopen sjokken en dan let ze niet op en struikeld telkens (benen goed optillen wordt je natuurlijk heel moe van).
Binnenkort ga ik ook les nemen, haar achterhand krijg ik er maar niet onder, ze loopt constand op die voorhand, die is ook altijd het meest bezweet, als ze gewoon voor en achter gebruikt zal denk ik ook wel wat schelen (of is dat weer teveel richting dressuur enzo denken?)

Ik wacht wel even af hoe ze er na de zomer voor staat, gaat het goed, doe ik zo'n kennismakingsklasse, zo niet hou ik het met haar wel gewoon op rustige buitenritjes.

Het zou leuk zijn als ik met haar endurance kan doen, ze is supermak, betrouwbaar en vind buitenrijden heel leuk. Maar als het niet kan, dan maar met een ander paard, desnoods nog een aantal jaar wachten tot ik een goed paard heb .