regels voor het bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maccie

regels voor het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:07

zijn er tijdens endurance wedstrijden regels voor bitten? wat mag wel en wat mag niet?

als ik het goed heb gezien heb ik in kootwijk namelijk een paard gereden zien worden op een hackemore. mijn paard loopt daar zelf het meest ontspannen op... ik kon er op de der site zo gauw niks over vinden.

mijn vraag dus mag dit?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:20

Ja, bitloos mag.

BlueBalance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:03

Er zijn staan helemaal geen beperkende regels voor bitten in het reglement. Ik ehb het laatst nog opgezocht voor een kennis die op een gebogen stang wilde starten. Als je het goed beschouwt mag je dus zelfs op stang en trens starten als je zou willen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:41

Ik ken iemand die op stang en trens rijdt in klasse 2. Ze rijdt Z-dressuur met dat paard en hij loopt er gewoon fijn op. Zolang het het paard geen last heeft van een bepaald bit (of juist van een bitloze optoming) lijkt me ook dat het moet kunnen.

Er zijn idd geen beperkende regels voor bitten. Ik weet niet waarom dat is. Maar leed dat wordt veroorzaakt door verkeerd gebruik van een bit komt doorgaans wel aan het licht tijdens de veterinaire controle, als de DA de mond van het paard controleert.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:55

indd karin mochten mensen iets verkeerd gebruiken is daar natuurlijke de veterinaire keuring die vast kapotte mondhoeken etc. ziet.

mijn paard loop bitloos gewoon het aller fijnste dus ik ben blij dat het gewoon toegestaan is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:28

Het valt mij op dat bij endurance alle bitten zijn toegestaan en er geen misbruik van gemaakt wordt. Terwijl er bij dressuur en springen enzo allerlei regels zijn omdat er aan alle kanten misbruik van de bitten gemaakt wordt als er geen regels voor zijn.
Dat vind ik wel wat zeggen over de meeste enduranceruiters, in positieve zin natuurlijk.

Match

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:07

BlueBalance schreef:
Er zijn staan helemaal geen beperkende regels voor bitten in het reglement. Ik ehb het laatst nog opgezocht voor een kennis die op een gebogen stang wilde starten. Als je het goed beschouwt mag je dus zelfs op stang en trens starten als je zou willen.

Dat heb ik zelfs wel eens gezien!
Iemand reed helemaal in de dressuurhouding met stang en trens een klasse I

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:21

Kan best zijn dat dat dezelfde persoon is die ik in klasse 2 heb gezien.