Naarmate de rit langer duurt wordt eten steeds belangrijker. Maar je paard moet dat ook leren, dus een zelfde ritme qua aanbieden van eten en drinken aanhouden in klasse I wedstrijden als dat je later bij klasse II en hoger zou willen hanteren is wel zo handig. Nou weet je dat meestal van te voren nog niet, als je net klasse I start, hoe je het later aan zou willen gaan pakken.
Ik voer normaalgesproken 's ochtends geen krachtvoer, maar als ik op wedstrijd ga krijgt-ie een half schepje muesli - meer voor mijn idee dan dat hij dat dan zo nodig zou hebben.
In de vetgate geef ik ook wat (structuur)muesli, is lichter verteerbaar dan biks. Verder veel kuil of luzerne en vooral ook vers gras als het aanwezig is - zit ook water in nl. Onderweg bij groomplaatsen regelmatig een appeltje of worteltje, ook al vanwege het vocht.
Veel ruwvoer tijdens de rit, en regelmatig toch (kleine) beetjes laten eten om de boel aan de gang te houden, is in ieder geval goed.
Qua krachtvoerbehoefte in het algemeen: dat hangt helemaal af van hoe hard en hoe veel je traint, en van hoe efficient je paard ermee omgaat. Sommigen worden dik op een halve kg terwijl ze hard aan het werk gezet worden, anderen kan je niet tegen op voeren, zelfs niet bij lichte arbeid.
Extra voeren voor en na een wedstrijd heeft iig geen nut. Sommigen zeggen zelfs dat extra krachtvoer na een (zware) wedstrijd de kans op koliek verhoogt.