nieuwelingenklasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

nieuwelingenklasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:38

Ik wil op 21 oktober meedoen aan de nieuwelingenklasse in Wanroy (de peelrand). Wat ik mij nou afvroeg is of ik hier een startkaart voor moet hebben of lid moet zijn van een vereniging. Dat ben ik namelijk niet en ik heb ook geen startkaart.

Verder lees ik op de ene site dat de nieuwelingenklasse ongeveer 25 km is en op een andere dat het maximaal 40 km is. Dit is nogal wat verschil dus ik zou graag weten wat het nu werkelijk is.

Mag je maar 1x deelnemen aan een nieuwelingenklasse? En stellen ze bepaalde eisen aan je paard (mijn paard bv is al 15 jaar is dat een nadeel?)

En de laatste vraag: hoeveel vetgate's zijn er onderweg? Ik weet dat er voor en na de rit een dierenartscontrole is maar hoe zit dat tijdens de rit?

AUB dit topic niet sluiten ik heb op verschillende sites gezocht en overal staat wat anders dus ik weet niet meer wat nu klopt en wat niet.

Karin

Re: nieuwelingenklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:46

Officieel heet het 'kennismakingsklasse', zo staat het ook in het reglement. Dat reglement vind je op www.deronline.nl (de site van de KNHS Endurancevereniging) en op www.knhs.nl

Voor de kennismakingsklasse hoef je geen startkaart te hebben en ook hoef je geen lid te zijn van een vereniging (LR/PC, maar ook niet van de endurancevereniging - sterker nog: leden van de endurancevereniging mogen niet starten in de kennismakingsklasse). Wel moet je paard correct geënt en gechipt zijn.

Voor de dag zelf heb je een dagstartkaart nodig van de KNHS (omdat je je moet conformeren aan de regels van de KNHS omdat het een KNHS-wedstrijd is) maar die wordt na je inschrijving geregeld door de organisatie van die wedstrijd, daar hoef je dus zelf niets voor te doen.

Een klasse 1-wedstrijd kan in afstand variëren van 25 tot en met 39 km (dus tot 40 km). Hoe lang deze werkelijk is, hangt af van de route die de organisatie heeft uitgezet (soms kun je kiezen uit twee verschillende afstanden). De kennismakingsklasse rijdt dezelfde route als klasse 1 en heeft dus dezelfde lengte. De exacte lengte verschilt dus per wedstrijd, maar het is dus minimaal 25 km en maximaal 39 km. Afstanden vind je in de vraagprogramma's per wedstrijd op www.deronline.nl - daar zie je bijvoorbeeld dat je in Wanroij kunt kiezen tussen 27 en 37 km.

Op de website van de wedstrijd in Wanroij staat ook veel bruikbare info (o.a. over de kennismakingsklasse): http://www.peelrand.tk/ bijvoorbeeld onder 'De wedstrijddag'.

Je mag idd 1x per kalenderjaar starten in de kennismakingsklasse, met een totaal van 3x. Zoals hierboven vermeld, moet je paard correct geënt en gechipt zijn. Leeftijd doet er niet toe, als hij maar in staat is om gezond en wel de afstand uit te lopen waarvoor je hem inschrijft. Tijdens de wedstrijd wordt daarop toegezien door de veterinairen.

Vetgates (uitgebreide veterinaire controles met een verplichte rustpauze van een X-aantal minuten) heb je niet in de kennismakingsklasse en in klasse 1, dat komt vanaf klasse 2. In de kennismakingsklasse en klasse 1 heb je ongeveer halverwege de rit een P/A, een korte stop waarbij pols (hartslag) en ademhaling van je paard worden gemeten. Zijn die goed, dan kun je direct verder. Zo niet, dan krijg je wachttijd. In deze klassen heb je dus één stop met veterinaire controle, vanaf klasse 3 (of soms bij een lange klasse 2) zijn dat er meer.

Hopelijk zijn dit de antwoorden op je vragen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:05

Ja! Dank je wel!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:13

Hallo

Ik ben van plan om deze zomer te gaan trainen en dan ook de peelrand te gaan rijden bij de kennismakingsklasse.
Heb je misschien interesse om deze rit samen te rijden aangezien het voor ons allebei nieuw is. Kunnen we samen alles een beetje uitzoeken.

Groetjes

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:42

Deze rit ga ik waarscheinlijk ook rijden.
Op de Peelrand site zag ik dat de afstand 27 km of 37 km zou zijn.

Hmm Karin hefet eigenlijk alles al gezegd

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:59

Ik weet nog niet of ik kan gaan, mijn paard heeft nu in een half jaar al 3x keer hoefzweer gehad. Gisteren heeft de smid er weer in uitgesneden, maar even afwachten dus.......

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:46

Ah, is pas aan het einde van het seizoen!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:01

Wat zijn de benodigdheden (endurancestartkaart?? heb je zoiets? )als je in Klasse 1 wilt starten?

Ik ben hier nieuw en geen verstand van endurance maar het lijkt me leuk om met m'n NRPS hittepetitje hier een keer aan mee te doen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:31

LadyLuna schreef:
Wat zijn de benodigdheden (endurancestartkaart?? heb je zoiets? )als je in Klasse 1 wilt starten?

Ik ben hier nieuw en geen verstand van endurance maar het lijkt me leuk om met m'n NRPS hittepetitje hier een keer aan mee te doen!

Kijk eens in dit topic
viewtopic.php?f=131&t=577942

Als je eens mee wilt doen kan je denk ik beter kennismakingsklasse doen