Ik heb zelf in Frankrijk (land van oorsprong) voor het eerst kennis gemaakt met TREC. En het lijkt me helemaal geweldig om zelf aan deel te nemen!! Een mooie combi van een buitenrit in wedstrijdverband. In de toekomst wil ik dan ook zeker deel gaan nemen aan TREC; maar mijn paard wordt dit jaar pas 4, dus dat duurt nog wel ff. Tijd zat om me rustig te oriënteren. Daarom ben ik benieuwd of meer bokkers deze interesse delen.

Even een korte samenvatting van hetgeen TREC inhoudt voor degenen onder ons die het niet kennen:
De letters T.R.E.C. staan voor de Franse afkorting "Techniques de Randonnée Equestre de Competition". T.R.E.C. bestaat uit drie afzonderlijke onderdelen, welke de capaciteit van ruiter en paard test onder de omstandigheden die voor kunnen komen bij het rijden van buitenritten.
Het eerste onderdeel is een oriëntatieparcours die vanaf kaart, met vastgestelde snelheden per traject en met de nodige bepakking gereden wordt. Het tweede onderdeel is een gangen beheersingstest Hierbij gaat het erom dat het paard zo langzaam mogelijk galoppeert en zo snel mogelijk stapt. Het derde en spectaculairste onderdeel is een terreinparcours met 16 hindernissen:
- Ergens onderdoor of overheen rijden, hekken openen en sluiten.
- Smalle doorgangen, labyrint met moeilijke wendingen dmv palen op de grond. Aanstoten, wegrollen of er overheen stappen kost punten.
- Helling op en/of af, onder de man of aan de hand, trappen, etc.
- Springen over bomen, bezembakken, slootjes, op -en afsprongen.
- Op en/of afstijgen, halthouden, afstijgen en enkele meters van het paard aflopen zonder dat deze wegloopt.
- Over of door water, trailer in en uit, slalom eventueel bemoeilijkt door dit heuvel op of af te doen. (meer info op www.flyinghorse.nl)