Hoevaak starten jullie ongeveer endurance per jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Hoevaak starten jullie ongeveer endurance per jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:41

Ik ga komend seizoen voor het eerst oficieel endurance starten (heb al een aantal keer kennismakingsklasse gereden) En ik heb eens zitten kijken waar het allemaal is. Nu woon ik redelijk centraal en er zijn ook heel wat wedstrijden bij mij in de buurt (stuk of 10)

Hoeveel wedstrijden rijden jullie in één seizoen?
Wat is realistisch tegenover je paard?

Ik start dus klasse 1. Mijn paard heeft echt een goede conditie, zomers maken we ongeveer elke week een lange rit van circa 4 á 5 uur en door de week rijden we elke dag in het bos (ongeveer 2-2,5 uur)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:37

mijn vriend wil met merel het hele land afreizen. uiteraard staat katwijk ook weer op de lijst voor oktober.

hij wil het liefst nog een wedstrijd of wat in de klase 2 gereden hebben. hij moet nu nog beginnen met klasse 1 en de 1e keer gediskwalificeerd door stommigheid van ons.

merel heeft ook een super conditie... en heeft er vooral veel lol in. 1 keer per maand(als het mogelijk is met werk en wedstrijdkalender) moet wel te doen zijn.

met oefenen rijden ze ook met gemak 3 uur.. dan doen ze o.a het rondje wat normaal de wedstrijd in katwijk is... en dat gaat met gemak..

maar je moet kijken wat jou paard fijn vind. als hij heel lang moet herstellen van zo'n rit(je moet toch met de trailer, eventueel overnachten als het een flink eind is) dan is wat minder vaak gaan beter... maar merel doet het echt nix, al zou je haar iedere week zo op wedstrijd sturen ze ziet niet anders verschil dan bij normale trainingen, behalve dat ze voor tussendoor en na gecheckt wordt en er meer paarden dan normaal lopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 14:59

Overnachten doen we iig niet. Er zijn er hier best veel in de buurt en m'n ouders willen niet ergens overnachten.

De vorige twee keren merkte ik na de wedstrijd niks aan Anouar. Als we thuis kwamen liep hij alweer te springen.
Hij heeft ook nooit last van stress ofzo. Bij de keuring staat hij nog te slapen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:13

me vriend wil graag naar kootwijk enzo.. en aangezien dat heen al 3 uur reizen is.. het beesie nog een aantal uren moet lopen en dan nog eens 3 uur terug, dat gaan we niet van haar vragen.
zeker niet als ze klasse 2 loopt en ze dus een heel stuk meer km maakt. dan nemen we liever het zekere voor het onzekere.. voor een prikkie kan je paard bij een dichtbijzijnde stal slapen en zelf rijden we naar me moeder die er vlakbij woont.

er gaat niets boven de veluwe en ja dan moet je een stukje rijden..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:16

Voor mij is Kootwijk drie kwartier rijden. Ik heb er nu 10 uitgekozen en de verste is 1.5 uur rijden. Dus dat is allemaal makkelijk te doen. Verder willen m'n ouders ook niet.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:18

merel komt vanuit katwijk en aangezien je met een trailer rijd, kunnen weniet onze normale snelheid van 140 aanhouden
dus dan doe je er automatisch langer over.
het is wel de bedoeling dat ze het leuk blijft vinden, dus dan maar een extra nachtje erbij

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:23

Maar mijn vraag is eigelijk hoeveel wedstrijden ik kan rijden wil ik reeel blijven tegenover mijn paard?

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:30

Persoonlijk vind ik 4-6 wedstrijden per jaar goed te doen in klasse 1.
Belangrijk is vooral niet de tijd die je nu tijdens ritten maakt (lange ritten zijn om te pieken tijdens de wedstrijd) maar thuis train je vooral op tijd en snelheid en belangrijkste van de endurance: herstel. Weet wat de snelheid is van je paard bij diverse terreinen, weet wat de hersteltijd is bij de PA of vetgate enz enz.

En de herstelperiode tussen wedstrijden in, ook heel belangrijk.

Wij starten komend jaar niet, we gaan ene jaartje sebatical, maar wie weet in 2007????

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:45

dat is iets wat je dus zelf moet bepalen. ik ken je paard niet en zoals vippie zegt. weet ik dus niet hoe hij omgaat met die dingen.
dus dat zijn dingen die je zelf moet beslissen.

ik kan alleen maar zeggen hoe het met merel zit, omdat ik van haar wel weet hoe ze hersteld, hoe snel ze kan en noem maar op.
mere loopt standaard 15 km per uur en dan moet je echt met de rem erbij rijden, want als je haar echt laat gaan haalt ze veel hoger. maar dit tempo kan ze ook de gehele rit volhouden. je moet tegen haar echt zeggen dat ze rustig moet gaan doen. in d klasse 1 rijd mijn vriend dan ook geen galop, anders heeftie een veel te hoog gemiddelde.
haar hartslag gaat vrij snel weer omlaag, maar het is en blijft een binnenvetter, dus als je achter een paar paarden komt te zitten op een smal pad en je kan erniet langs en je moet er dan echt achter blijven stappen in een slakkentempo, dan fokt ze zich zo op, dat haar hartslag als een gek omhoog springt.

merel loopt die 15 km dus op het strand.. in de bosstukken ligt dat veel hoger. vandaar dat we klass 1 dus snel uitwillen.. omdat in klasse 2 de snelheid hoger ligt en je niet meteen na de rit naar denakeuring hoeft.

maar je moet aan je eigen paard voelen wa hij aan kan, dat kunnen wij echt niet zeggen hier voo je. tijdens die ritten, wat doe je dan.. lange stukken achter mekaar draven?? kilometers galoperen? hoe herstel hij zich na dat sprintje? is hij snel weer op adem? blijft hij te lang puffen?? dan is de conditie nl niet goed. en dan moet je daar dus aan werken.

een paard kan makkelijk km maken, maar het gaat om de gangen waarin dat gedaan wordt. als het jou paard moeite kost een gemiddelde snelheid aan te houden(in 1 gang) dan zul je daar op moeten trainen.

merel krijgt ook wel eens alleen staptraining, zodat ze rustig blijft stappen en niet dat opgefokte, ook krijgt ze galoptraining, om te zien wat voor een uitwerking 5 km galoperen op haar hartslag en ademhaling heeft.

maar zoals ik al eerder zei, merel is een keiharde tante en hersteld zich gewoon erg goed na een wedstrijd. die is niet kapot te krijgen. de wedstrijd in katwijk was ze een beetje uitgedroogd, ze weigerde te drinken. ze wilde alleen maar gaan en zichzelf dus voorbij lopen. gelukkig nu een manier gevonden om haar tot drinken te 'dwingen' want haar maag rust nooit maar merel ishet ideale paad voor deze sport.

Anoniem

Re: Hoevaak starten jullie ongeveer endurance per jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:36

Ik heb er dit jaar 4 op de planning staan aangezien er simpel weg niet meer hier in de buurt zijn. Als je paard de eerste wedstrijd goed uitloopt en snel herstelt kun je er wel meerdere ineen seizoen rijden. Ik zou ze alleen echt niet alle 10 doen, in wat voor een klasse dan ook.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:38

Ik ga er dit jaar waarschijnlijk 4 rijden, omdat ik niet ver weg mag.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:38

Haha, zie ineens een oud topi van mijzelf voorbij komen
Ik heb nu 6 wedstrijden op de planning staan, 1 per maand.
Heb er inmiddels 1 gereden en heb gemekt dat Anouar heel snel hersteld, hij was de dagen na de wedstrijd zelfs fitter als ervoor (ik denk omdat hij het leuk vond)

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:54

Ik rijd er dit jaar 6

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:45

Ik hoop er dit jaar vijf te starten. Dit zijn degenen die voor mij in de buurt zijn. Maar het ligt eraan wat mijn paardje ervan vind, en hoe de training gaat. Ik ben nog niet zo heel lang aan het trainen en wil haar niet overvragen.

Maar als de eertse twee wedstrijden lekker lopen, wil ik die andere drie dus ook nog doen. Mijn paardje kan zich ook zo enorm opfokken om de kleinste dingen. Vorig jaar met de kennismakingsrit vond ze allle andere paarden toch ook wel erg spannend.
Als ze de eerste wedstrijd heel gespannen is, kan dat, maar dan vind ik dat ze de tweede wedstrijd wat rustiger moet zijn, is dit niet zo, dan is ze er naaar mijn menig nog niet klaar voor.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:48

Als ik altijd vervoer zou hebben zou ik ongeveer 1 wedstrijd per maand rijden in klasse I of II. Kom je op zo'n 6 a 7 wedstrijden in een seizoen incl een paar weekjes vakantie in de zomer. Vanaf klasse III zou ik max 2x per 3 maanden starten denk ik (dus 6 weken tussen een wedstrijd) afhankelijk van de afstand.
Of je moet natuurlijk een kortere afstand rijden als training, dan kun je ook 2 weken tussen een wedstrijd hebben (bijv. een korte klasse II als training voor een klasse III)

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:19

afhankelijk van de africhtingsgraad van het paard.

dus in welke klasse loopt hij, wat is het doel met het paard.

kan me voorstellen als je doel is gewoon lekker in klasse 1 rondrijden dan zou ik denk ik 1 kee rper maand starten.

mijn eigen paarden hebben bijvoorbeeld in 1 seizoen 4 wedstrijden gelopen. 2 klasse 2 en 2 klasse 3. ligt er dus echt aan wat je doel is en welke afstanden je loopt.

zelf hou ik ook rekening met hoe de wedstrijd was, was het zwaar qua weer of bodem en dan kan het best zijn dat ik daardoor een andere laat schieten.

ik ben nu op zoek naar een nieuw jong paard. als ik die heb zal ik waarschijnlijk maar 2 wedstrijdjes ermee rijden in het eerste jaar.

hou er rekening mee dat een wedstrijd altijd meer vraagt van je paard dan een trainingsritje thuis.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:14

Ik rij er ongeveer 6 per seizoen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:38

Ik rij klasse 1, en de bedoeling is toch wel iig klasse 2 te halen en misschien klasse 3, over een paar jaar.
Anouar is nu 10, qua leeftijd kan hij dus eigelijk alles wel hebben, hij is niet jong en niet oud.
Ik ga gewoon lekker rijden en zie wel waar we starten.

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:07

Ik ben sinds vorig jaar een klasse 2-er, en heb er toen 4 gereden, de bedoeling is dit jaar er 5 te rijden, alles wat een beetje in de buurt is. (nouja, in de buurt...)

Fietje_11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:07

Ik heb vorig jaar er ongeveer 4 a 5 gereden. Dat was mijn eerste jaar. Ik geloof dat het er dit jaar alleen een stuk minder zijn, aangezien mijn mee rij trayler paard gebleseerd is. En mijn ouders kunnen niet rijden en we hebben geen trailer. Dus dit jaar maar een beetje rustig aan.
Voor maan paardje( haflinger) moet er minstens een maand tussen de wedstrijden zitten. Dan heeft ie mooi de tijd om goed uit te rusten.