dat is iets wat je dus zelf moet bepalen. ik ken je paard niet en zoals vippie zegt. weet ik dus niet hoe hij omgaat met die dingen.
dus dat zijn dingen die je zelf moet beslissen.
ik kan alleen maar zeggen hoe het met merel zit, omdat ik van haar wel weet hoe ze hersteld, hoe snel ze kan en noem maar op.
mere loopt standaard 15 km per uur en dan moet je echt met de rem erbij rijden, want als je haar echt laat gaan haalt ze veel hoger. maar dit tempo kan ze ook de gehele rit volhouden. je moet tegen haar echt zeggen dat ze rustig moet gaan doen. in d klasse 1 rijd mijn vriend dan ook geen galop, anders heeftie een veel te hoog gemiddelde.
haar hartslag gaat vrij snel weer omlaag, maar het is en blijft een binnenvetter, dus als je achter een paar paarden komt te zitten op een smal pad en je kan erniet langs en je moet er dan echt achter blijven stappen in een slakkentempo, dan fokt ze zich zo op, dat haar hartslag als een gek omhoog springt.
merel loopt die 15 km dus op het strand.. in de bosstukken ligt dat veel hoger. vandaar dat we klass 1 dus snel uitwillen.. omdat in klasse 2 de snelheid hoger ligt en je niet meteen na de rit naar denakeuring hoeft.
maar je moet aan je eigen paard voelen wa hij aan kan, dat kunnen wij echt niet zeggen hier voo je. tijdens die ritten, wat doe je dan.. lange stukken achter mekaar draven?? kilometers galoperen? hoe herstel hij zich na dat sprintje? is hij snel weer op adem? blijft hij te lang puffen?? dan is de conditie nl niet goed. en dan moet je daar dus aan werken.
een paard kan makkelijk km maken, maar het gaat om de gangen waarin dat gedaan wordt. als het jou paard moeite kost een gemiddelde snelheid aan te houden(in 1 gang) dan zul je daar op moeten trainen.
merel krijgt ook wel eens alleen staptraining, zodat ze rustig blijft stappen en niet dat opgefokte, ook krijgt ze galoptraining, om te zien wat voor een uitwerking 5 km galoperen op haar hartslag en ademhaling heeft.
maar zoals ik al eerder zei, merel is een keiharde tante en hersteld zich gewoon erg goed na een wedstrijd. die is niet kapot te krijgen. de wedstrijd in katwijk was ze een beetje uitgedroogd, ze weigerde te drinken. ze wilde alleen maar gaan en zichzelf dus voorbij lopen. gelukkig nu een manier gevonden om haar tot drinken te 'dwingen' want haar maag rust nooit
maar merel ishet ideale paad voor deze sport.