[END] Holten, 60 km. op blote voeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

[END] Holten, 60 km. op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 16:12

60 Kilometer, onze derde klasse II en dus de mogelijkheid om startgerechtigdheid voor klasse III binnen te halen.
Vorige week sloeg de twijfel nog even toe of ik niet beter in de 45 km. kon starten, omdat de paden in Holten toch vrij stenig zijn en Salty gewoon op blote voeten loopt.

Ik zou het deze rit moeten doen zonder Bertus, maar met Jacqueline en mijn moeder als groomteam.
Bij de voorkeuring was alles prima en zonder grote problemen kon ik van start.
Mijn doel was de rit goed uit te rijden, over de snelheid maakte ik me geen zorgen als we maar gezond over de finish zouden komen, immers: “to finish is to win”!

Alhoewel het voor de grooms vrij fris was in de ochtend, besloot ik toch op alle groompunten te koelen. Het mocht dan wel fris zijn, ik vond het zelf behoorlijk verraderlijk weer voor de paarden.
Het viel me op dat Salty meteen lekker rustig liep, bijna te rustig…normaal gesproken moet ik de eerste kilometers moeite doen om haar bij me te houden. Ondanks haar goede veterinaire waardes, begon ik te twijfelen…zou er iets aan de hand zijn?
Gelukkig bleek al snel dat het kwam doordat we alleen reden, want zodra andere paarden ons inhaalden, wou Salty er maar al te graag voorbij!
Na een stukje met Maaike te hebben samen gereden die de 45 km. reed, moesten we weer alleen onze weg vervolgen.
Het grootste deel van de eerste ronde hebben we dan ook alleen gereden.

Het laatste stuk van de eerste 38 km. de Sprengenberg. Bergop viel het me mee, Salty galoppeerde de berg op door het vrij mulle zand. Zodra we weer moesten dalen, heb ik haar in stap laten gaan. Vervolgens ben ik er zelf naast gaan lopen om haar te ontlasten, want ja…hier lagen heel wat stenen!

Salty had onderweg niet gedronken, maar ze heeft door stukjes appel en wortels uit het water te vissen toch water binnen gekregen.
Dat bleek, want in de vetgate, waar ik overigens bijna meteen aan kon bieden, een turgor van <1 ! HF 40 en wederom een A voor locomotie!

Tja…en toen weer vertrekken uit de vetgate…Salty vond het eigenlijk wel mooi geweest voor vandaag, de zon stond inmiddels hoog aan de hemel en de temperatuur was daardoor ook flink opgelopen.
Voor het vertrek stond ze gewoon te slapen en had ik moeite om haar vooruit te laten gaan.

We moesten weer alleen op pad en ik merkte direct dat haar motivatie naar het nulpunt was gezakt.
Deze keer moesten we de berg over van de andere kant en kwamen klasse I ruiters ons tegemoet. Ze wou achter deze paarden aan, nog 22 km. alleen…hoe kun je dan je paard weer motiveren ?
Bergop ben ik ernaast gaan lopen, Salty sjokte wel achter me aan.
Na het ergste stuk gehad te hebben, ben ik er weer opgeklommen en nu was ze wel te porren voor een drafje.
Na een galopje leek Salty er weer helemaal zin in te hebben! De hele ronde liep ze verder super!

In de tweede ronde hebben we het rustig aan gedaan, regelmatig een stuk gestapt. Er waren slechts 2 groompunten op dit stuk, normaal gesproken genoeg voor 22 km. maar met dergelijke temperaturen heb ik liever wat meer verkoeling voor mijn paard.

Bij het laatste groompunt, op 1,5 km. voor de finish begon Salty dan ook als een gek te drinken…nou ja, zeg maar gerust zuipen!
Na al die verkoeling had ze het liefst een zandbad genomen. Marco had dan mooie plaatjes kunnen schieten

Rustig zijn we naar de finish gestapt, ze had in mijn ogen goed haar best gedaan en ik voelde dat Salty moe was.
Met een gemiddelde snelheid van 12,19 km / uur zijn we uiteindelijk gefinisht met een HF van 52.
Bij de nakeuring was Salty weer prima hersteld. HF 36, turgor 1 en locomotie wederom een A!

Ik ben zeer tevreden over de rit, Salty heeft zo goed haar best gedaan, terwijl het geen makkelijke rit was.
Ze moest erg uitkijken waar ze haar voeten neer zette , veel klimmen en dalen (als je dezelfde route zelf gaat wandelen merk je pas hoeveel er geklommen moet worden) en dan natuurlijk nog het alleen moeten afleggen van de afstand zonder ander paard in zicht.

Ik ben wederom super trots op Salty, ze heeft een keurige veterinaire kaart en ook de dag na de rit staat ze er goed bij!
De startgerechtigdheid voor klasse III is nu binnen. Of we ooit een klasse III zullen starten ?
Geen idee...eerst genieten van mijn paard en de gereden rit, want wat is de Holterberg toch mooi! En het allermooist op de rug van je eigen paard!

marina

Re: [END] Holten, 60 km. op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:22

Heel leuk verslag.
Met recht mag je trots op jezelf en op je paard zijn !

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:33

Mooi verslag zeg!!

Idd je moet trots op jezelf en je paard zijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:04

Zoals ik op EF ook al schreef: goed gedaan hoor!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:05

Ook van mij nogmaals: SUPERRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:32

Super hoor!

Volgens mij heb je ons nog ingehaald richting de vetgate, maar weet het niet zeker Ik reed samen met Maud op Pluis.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 19:06

gomir schreef:
Super hoor!

Volgens mij heb je ons nog ingehaald richting de vetgate, maar weet het niet zeker Ik reed samen met Maud op Pluis.

Het zou kunnen, maar ik kan het me niet herinneren
Heb Maud en Pluis wel gezien, jou dus ook

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:14

Vond het super leuk om te groomen (ben dus Jacq) en je mag zeker trots op Salty en jezelf zijn!! Het ging echt super!
Grappig dat ik zoveel bokkers, al dan niet ongemerkt, heb gezien. Bij een groompunt heb ik Pluis voorbij zien komen, dus dan heb ik jou ook gezien Gomir .

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:17

Iedereen weet nu iig dat ze me gezien hebben ook al weten ze dan niet meer wie ik ben Ik neem pluis voortaan altijd mee

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:20

Pluis valt wel op ja . Die wilde bij dat punt de hoek niet om en was eigenlijk van plan om in mijn emmer met water en appels te duiken .

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:23

Dan weet ik nog wie jij bent ook, al denk ik niet dat ik je volgende keer nog herken

Pluis was af en toe wat aan de eigenwijze kant viel trouwens nog mee dat die shetlander-in-paardformaat van mij niet in je emmer dook, die mag ook graag even kijken wat erin zit

Marr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:24

Goed hoor! ik was ook in holten! ik moest kaartjes aanpakken bij de finis dus je hebt mij denk ik ook wel gezien!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:45

Hee Mirjam, gefelciteerd!! Super waardes zeg!!
Ik ben jaloers op de hoeven van Salty...

En dat van die motivatie, dat herken ik precies. Wij reden ook ons eerste rondje voornamelijk alleen en wie kwamen we tegen? Jou met Salty!!
Maar goed gedaan hoor en top dat het nu zo goed gaat.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:31

Thunder4ever schreef:
Goed hoor! ik was ook in holten! ik moest kaartjes aanpakken bij de finis dus je hebt mij denk ik ook wel gezien!

Ja, dan heb ik je zeker gezien. Je holde enthousiast op ons af

Sym...was erg fijn om te horen dat je weer een A binnen had!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:01

Had je alwel in levend lijf gefeliciteerd, maar het mag nog wel eens. Ze stond er lekker bij aan de trailer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:51

We zijn jullie vaak tegengekomen onderweg, het zag er relaxed uit Mirjam!

Mooie foto's ook van het groomen, wat heb je toch een lekkere draver...

En gefeliciteerd met jullie nette resultaat!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:59

Super gedaan weer samen

En karin, dravers zijn toch altijd lekker