Carmen was zeer tevreden over Fadilah, de merrie liep de hele wedstrijd super en was gemakkelijk te rijden.
Mijn wedstrijd eindigde jammer genoeg voortijdig, maar ga jullie toch vervelen met een (kort) verslag.
Afgelopen maandag is Jahil in de zijkant van zijn bovenlip gebeten wat resulteerde in 7 piercings (nieten) en een nacht op stal slapen om zodoende iedere drie uur met een coolpack de wond te kunnen koelen. Het geven van anti-biotica betekende dat ik niet zou kunnen starten, dus in overleg met de da is voor deze alternatieve behandeling gekozen.
Gelukkig werkte het en stonden we zaterdagochtend om half 7 aan de start. Jahil voelde goed aan, was in topconditie, dus het doel van 15-16 km/uur was heel realistisch. Na de start was het eerste stuk heftig, aangezien ik had besloten om bitloos te rijden om zo iedere druk op de nieten te vermijden. De eerste 35 kilometer gingen zalig, tempo was goed, hij voelde super aan en was ongelooflijk goed te rijden en te sturen op alleen het halster.
Na de laatste oversteek er in draf afgesprongen en ernaast rennend bij de Vetgate aangekomen. Gelijk na binnenkomst naar de Vetarea om aan te bieden. Hartslag goed echter bij het voordraven dacht Margreet (da) rv iets te zien. 2 andere da erbij voor stemming, maar de 2e keer voordraven was niets meer te zien dus we konden door. Bij het verzorgen in de Groom area bleek dat hij zich rechtsvoor had aangetikt op het griffelbeen net onder de knie. Goed schoongemaakt met betadine, coolpack erop om de zwelling tegen te gaan en extra tape om de beschermers gedaan. Hij was er niet gevoelig op en dus besloten om de tweede fase te starten.
Door de taktiek van het laatste gedeelte wat rustiger te rijden en zo gelijk te kunnen aanbieden lagen we heel goed in het klassement. Overall lagen we 5 minuten achter op nr. 1 op een vierde plek en lagen we op 1 minuut tweede in het SR-klassement met een gemiddelde snelheid van 16,12 km/uur.
De tweede fase begon goed, hij bleef lekker doorlopen met de oortjes erop en we liepen qua tijd in op de rest. Hij dronk goed en was super qua hartslagen. Enige nadeel van Jahil is dat merries spontaan hengstig worden als ze bij hem in de buurt komen (zelfs al zijn ze dus in 5 jaar nog nooit hengstig geweest
) en dat ik hem op die punten toch wel even moet motiveren om daar niet gezellig bij te blijven. Op een gegeven moment lagen we eerste in het SR-klassement en waren we de twee YR op 3 minuten genaderd. Toen ging ik wat voelen. Hij wou niet graag in de rechtergalop en ik vond hem wat schommelen. Op een aantal punten het asfalt opgezocht, maar daar kon ik geen onregelmatigheid horen. Ook grooms laten kijken, maar die zagen er ook niets aan. Omdat mijn gevoel aangaf dat het niet goed was, ben ik heel rustig gaan rijden tot aankomst bij VG2. Hij ging weer plassen bij de Vetgate, alleen ditmaal jammer genoeg voordat we de lijn waren gepasseerd :wink: .Hartslag was goed (56) en toen de lokomotie. Ik zag al gelijk dat het fout was. Hij was duidelijk onregelmatig rechtsvoor. Officieel moeten er dan nog twee andere da's bijkomen, maar ik heb aangegeven dat het wat mij betreft klaar was en ik hem niet nog een keer wilde laten draven en dus akkoord was met de afkeuring.
Ieder paard wat afgekeurd wordt moet direct naar de treating vet voor een eventuele verdere behandeling. Die heeft hem bekeken en aangegeven dat de reden voor onregelmatigheid duidelijk was en was te wijten aan het aantikken op het griffelbeen. Ditmaal was hij ook wel gevoelig als er op werd gedrukt.
De Fasnatrail meemaken als eerst deelnemer en later toeschouwer is een hele beleving en een goede ervaring. Twee leermomenten zijn er uitgekomen. 1. de bescherming verhogen tot op de knie (tja je bent dressuurpaard en je kan je voeten hoog optillen :wink: ) en 2. de beugels verlengen zodat ze mijn gehele voet ondersteunen en mijn achillespezen en scheenbenen voortaan een normale kleur en dikte behouden.
Zei ik nu kort verslag??? Ach als je het niet leuk had gevonden was je waarschijnlijk al gestopt met lezen.
)

)