Vetgate klasse 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo

Vetgate klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:54

Ik heb net de regelementen zitten lezen voor klasse 2, maar snap iets nog niet helemaal. Hoelang duurt die vetgate-controle nou? En je mag binnen 20 minuten aanbieden, als ie nou na 5 minuten goed is, mag je dan gelijk weg, zonder rust? Ik dacht dat je verplicht een half uur pauze moest nemen ofzo. Wie kan me wat meer vertellen? Ik rijd namelijk 1 mei m'n eerste klasse 2.

Karin

Re: Vetgate klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:05

De vetgate kent altijd een verplichte rusttijd, meestal 30 minuten maar ook wel eens 45 minuten. Die rusttijd MOET je nemen, je mag dus niet meteen verder als de veterinair heeft geconstateerd dat de HF van je paard 60 of lager is (zoals bij de P/A wel het geval is).

De verplichte rusttijd gaat in op het moment dat je paard een HF van 60 of lager heeft (je rijtijd stopt dan). En die HF moet je binnen 20 minuten bereikt hebben. Kom je de vetgate binnen, bied je na 5 minuten aan en is de HF (noem maar wat) 48, dan gaat op dat moment de verplichte rusttijd in. Is de HF bij het aanbieden hoger dan 60, dan moet je voor een tweede keer aanbieden op precies 20 minuten vanaf het moment dat je de vetgate binnenkwam. Ook dan moet de HF 60 of lager zijn. Is-ie dat niet, moet je stoppen. Is-ie dat wel, dan gaat op dat moment je verplichte rusttijd in.

Als de vetgate 30 minuten duurt, kun je dus een pauze varierend van 30 tot 50 minuten hebben. Die is 30 minuten als je meteen (na het afzadelen) aanbiedt en je paard is goed. En die is 50 minuten als je op de maximale tijd van 20 minuten na binnenkomst aanbiedt of wanneer je twee keer moet aanbieden omdat-ie de eerste keer te hoog was (je rijtijd loopt in deze gevallen door). En dan alle mogelijke lengtes tussen 30 en 50 minuten, afhankelijk van het moment waarop je aanbiedt. Knipoog

Pff, best lastig uitleggen... Hoop dat het zo duidelijk is Knipoog. Tijdens mijn eerste paar klasse 2-ritten moest ik ook steeds aan ervaren mensen vragen hoe het ook alweer zat. Maar inmiddels gaat het automatisch, weet ik precies wat ik moet doen in de vetgate.

Ga je in Laag Soeren starten? Leuk! Misschien is het een idee om een week eerder in Kootwijk op de vetgate te gaan kijken hoe het nou precies in zijn werk gaat?