hoeveel endurance wedstrijden per jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geeek

hoeveel endurance wedstrijden per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 09:49

hoeveel wedstrijden per jaar en wat is normaal?
mijn paardje is 5 jaar en ik heb 5 wedstrijden gereden allen met goed gevolg en met een A! Schijnheilig
kvind het zo leuk dat ik volgend jaar wel meer wil doen maar is dat verstandig? (misschien aan het eind vh jaar een klasse2)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:56

Ik heb nu met Ret drie seizoenen endurance achter de rug en heb steeds vijf wedstrijden per seizoen gereden. Maar dat komt ook omdat Ret daarnaast nog SGW loopt (hooguit vijf per jaar tot nu toe, dit jaar twee en een beginners-Tripalon). Tussendoor willen we hem sowieso minstens twee en liefst drie weken 'vrij' geven. Nu met klasse 3 helemaal, daar wil ik bij voorkeur minstens drie en liefst vier weken tussen hebben.

Vijf wedstrijden klasse 1 in een seizoen lijkt me geen probleem. Afwisselen met klasse 2 kan ook prima. Ik heb zelf wel eens een klasse 1 gereden, twee weken later een klasse 2 en daarna een paar weken 'rust'. Ik had het idee dat mijn paard zich daar wel goed bij voelde. Ieder paard is natuurlijk anders, maar als je zorgt voor voldoende tijd tussen de wedstrijden om de spieren en pezen te laten herstellen (en natuurlijk mentaal ook) dan moet het goed komen!

Je kunt niet zeggen wat 'normaal' is. Ik vind het alleen niet gezond als je ten koste van je paard alle mogelijke wedstrijden wilt rijden, maar gelukkig ken ik niemand die dat doet. Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:24

Wij brengen Tjo nu 2 seizoenen uit, we rijden ong 2-3 wedstrijden de man (denies en ik dus) per jaar, ligt eraan hoe we met de training staan en of er nog dingen tussenkomen.
Wie weet volgend jaar overstap naar de klasse 2, we zullen zien...

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:46

In de lagere klassen hadden we altijd de richtlijn van 1 wedstrijd per maand, maar eigenlijk is er niet echt een richtlijn te bedenken.

Als je begint dan moet je paard wennen aan de stress ed die ook bij een westrijd komt kijken. Voor mij is dat een hele belangrijke maatstaf. Heb je een paard dat zich snel opwind, waarvoor het 'op wedstrijd gaan' al veel energie kost dan zou ik niet vaker dan 1x per 4 weken gaan. Doet het je paard vrij weinig, dan kun je best vaker klasse 1 rijden. Je kunt dit als je in een hogere klasse rijdt dan zien als training of voorbereiding.

Qua kilometers kan bijna elke wedstrijd in klasse 1 wel rijden als je daarnaast niet te veel traint (ivm overtraining).

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 17:45

Vijf wedstrijden klasse 1 in een seizoen lijkt me geen probleem. Afwisselen met klasse 2 kan ook prima. Ik heb zelf wel eens een klasse 1 gereden, twee weken later een klasse 2 en daarna een paar weken 'rust'. !

dit jaar had ik geloof ik eerst austerlitz en 2 weken daarna kootwijk (of net andersom) maar die 2 e wedstrijd liep ze veel beter en in de 2 weken heb ik niet veel gedaan en toch ging het super!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:41

vorig jaar heb ik ook 5 wedstrijden gereden. Dit jaar maar 2, dat kwam overigens door een blessure aan het begin van het jaar, waardoor veel wedstrijden voor ons in het water vielen.
5 vind ik een mooi aantal en als je paard een klasse II aan kan, zal dat geen problemen geven lijkt me.