endrance vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

endrance vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 20:59

ik vind het wel erg leuk en zou graag een keer mee willen doen, maar dan moet ik wel ff wat weten he Haha!
1. moet je een startkaart?
2. moet je een ruiterbewijs hebben?
3. hoe gaat dat vanaf het begin tot het eind van de wedstrijd?
4. heb je de zelfde startkaart als dressuur en springen enz? als je een startkaart moet
5. moet je nog iets speciaals doen of hebben?

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:28

1. Nee, je kan zonder startkaart / lidmaatschap DER in de kennismakingsklasse starten, daarvoor heb je geen startkaart nodig.
2. Nee, voor zover ik weet niet. Ik start iig 4 september voor 't eerst en heb geen ruiterbewijs.
3. Kan ik geen antwoord op geven, ben er nog nooit geweest. Voorkeuring - rijden - p/a controle - rijden - finish - nakeuring. Maar verder... Ik heb 4 september dus mijn en mijn paard's endurance debuut. Knipoog
4. Je kan volgens mij wel je spring / dresuur startkaart nummers opgeven, weet dit niet zeker dus wacht op antwoord van een ander. Verward
5. Ehm... Paard moet gechipt en ge-ent zijn + paspoort en entingsbewijs in het paspoort hebben. Lachen

Hopelijk kunnen de endurance-expert hier nog wat beter antwoorden plaatsen. Bloos

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:43

LauEef schreef:
ik vind het wel erg leuk en zou graag een keer mee willen doen, maar dan moet ik wel ff wat weten he Haha!
1. moet je een startkaart?
2. moet je een ruiterbewijs hebben?
3. hoe gaat dat vanaf het begin tot het eind van de wedstrijd?
4. heb je de zelfde startkaart als dressuur en springen enz? als je een startkaart moet
5. moet je nog iets speciaals doen of hebben?


1.
Nee voor een kennismakingsrit heb je geen startkaart nodig, wil je echter officieel gaan starten dan heb je wel een startkaart nodig en een lidmaatschap van de DER (rijvereniging voor endurance ruiters)

2.
Nee je hebt geen ruiterbewijs nodig, echter er is 1 rit geloof ik waar er wel 1 gevraagd wordt. Dat was dacht ik de Sprengenrit maar dat weet ik niet zeker.

3.
Je komt aan op het wedstrijdterrein en gaat je aanmelden bij het secretariaat, daar krijg je je hesje en je VETkaart en evt andere bescheiden.
Dan haal je je paard en ga je naar de veterinairen om hem te laten keuren (hartslag, ademhaling, turgor, darmgeluiden en bloed en als dat goed is door naar de gangen stap en draf op het harde).
Dan evt starttijd aanvragen (indien er niet met een startlijst wordt gewerkt) en paard klaar gaan maken voor vertrek.
Halverwege het parcours heb je een PA, daar wordt de hartslag en de ademhaling gecontroleerd, deze mogen niet boven bepaalde waardes uitkomen.
Als dat goed is rij je door naar de finish. Ook daar wordt direct na het finishen de hartslag opgenomen en als deze goed is ben je gefinishd, is deze te hoog dan krijg je 10 minuten straftijd en dan moet de hartslag okeej zijn.
Na de finish heeft je paard exact een half uur om op adem te komen en even wat te eten en te drinken, daarna ga je hem weer aanbieden bij de veterinair voor de nakeuring (zelfde als de voorkeuring) en als dat allemaal in orde is en je bent binnen de tijd binnen gekomen ben je officieel geplaatst en heb je je eerste winstpunt binnen.

4. Ligt eraan, je kunt een startkaart aan vragen voor alleen endurance maar als je bv een gewone startkaart hebt of aanvraagt kun je daar ook endurance mee starten. De startkaart voor alleen endurance is iets goedkoper en bij een combistartkaart moet je behalve van de DER ook lid zijn van een gewone RV/PC voor je evt dressuurwedstrijden.

5.Zorg dat jij en je paard een goede conditie hebben, veel mensen denken erg makkelijk over endurance is mijn ervaring, het is meer dan alleen een bosritje en je paard kan op veel punten worden afgekeurd, hij moet dus in een goede conditie verkeren.
Zorg voor een goede cap en degelijke schoenen, goedzittende rijbroek en een heuptasje voor je VETkaart en evt telefoon voor noodgevallen.
Verder vind ik zelf grooms best handig ook in de klasse 1, dus iemand die je tijdens de rity op aangewezen plekken water aan kan bieden of wat te eten, of kan helpen als er iets aan de hand is.

Voor meer info kun je hier op bokt zoeken op enduance of kijken op www.deronline.nl voor regelementen en andere interessante info over endurance rijden.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:16

Nou Vip, volgens mij kan hier een slotje op want jij hebt alle vragen beantwoord!!! Ik sluit mij aan bij Vip. En verder moet je je niet druk maken en gewoon een wedstrijd rijden. Door het te doen leer je het meest en je paard ook!!

Succes en tot ziens??

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 16:43

Okee, maar is er ook een DER in belgie? Haha! of moet je gewoon lid zijn van der in nederland?

ik heb nog een vraag: rij je alleen, of met z'n 2en en die 2de persoon moet die dan ook mee doen aan de wedstrijd of mag die ook gewoon meerijden, zonder dattie wat hoeft te winnen? (ik zie mezelf al alleen rijden Scheve mond )

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:56

Je hoeft niet alleen te rijden. heb een keer meegedaan toen was ik met iemand die ik al kende. Maar je kan altijd iemand vragen die in de zelfde klasse rijd of ze met jouw samen wil rijden. Vorig jaar heb ik in Lage Vuursche meegedaan. En hoop dit jaar in Katwijk mee te kunnen doen. Ik vond het echt geweldig. Veel succes als je mee doet.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:36

In Belgie is het wel anders met startkaarten en zo. Hoe weet ik ook niet precies. Daar zijn 2 verenigingen. 1 Daarvan is vet2000. Hebben ook een site dus daar zullen wel tel.nummers op staan voor info.

Ben je van plan in NL te starten of in Belgie?? Ik wil volgend jaar wel 1 of meerdere wedstrijden in Belgie starten dus ik moet me ook nog in wat dingen verdiepen. Vanuit R'dam is belgie natuurlijk best goed aan te rijden. Pas ben ik nog naar een wedstrijd in Peer wezen kijken. Leuk, hoor!!