Nu wou ik hier al weer een heel verhaal gaan neerzetten over mijn wedstrijd toekomst, maar heb het maar weer ff weggehaald en voor een keer wil ik to the point komen. Namelijk, ik heb wat vraagjes voor endurance, en hoop dat ik hier wat professionele feedback kan krijgen.Mijn nieuwe plan is om met Holten mee doen, MITS ik Heleen (en eventueel Lineke als het mag en kan enzow...) kan overhalen, maar goed, deze vragen moet ik toch antwoord op, wanneer ik ook mee ga doen aan endurance! (en volgens mij wordt het paardenpaspoort van Rus nog steeds verwerkt, grom, maar dat zouden we dan toch ruim binnen moeten hebben!!)
1. koelen: Ik zie altijd dat koelen... Waar dient het nou precies voor? Tegen zweet, of wat..? En moet je ook koelen als het paard niet of weinig bezweet is? Is teveel koelen niet slecht, omdat het paard daar nat van wordt en stijver, o.i.d.? Mijn paard is niet zo'n zweeterd en heeft een goede conditie, het ligt natuurlijk ook aan het weer... En bij welk weer zouden jullie wel of niet koelen?
2. drinken: Ik zie ook weleens foto's van een drinkend paard tijdens de wedstrijd. Maar ik heb me altijd laten vertellen dat je een paard NOOIT vlak na of zelfs tijdens het werk moet laten drinken. Dit zou slecht zijn voor huppeldepup, weet er het fijne niet vanaf, maar ik wacht altijd een tijdje. Nou drinkt mijn paard sowieso nooit na het rijden, zelfs niet na een pauze middenin ofzo. Hij heeft dan schijnbaar helemaal geen behoefte aan water, ook al is het nog zo warm. En als hij de paddock weer in mag drinkt hij dan ook nooit meteen, pas na een tijdje. Voelt hij dit aan ofzo? En klopt het dat het niet goed is om tijdens / vlak na het rijden meteen drinken te geven? Of geld dit alleen voor koud water?
3. deken: Ik heb ook foto's gezien van een paard dat tijdens tussenkeuringen enzo met een deken omstond. Moet ik m'n zweetdeken meenemen voor tijdens de wedstrijd, of alleen na? Op de trailer is het sowieso wel fijn voor 'm denk ik, als hij flink z'n best heeft gedaan! En moet dit dan ook als het heel warm is, of zweet hij dan alleen maar meer in de trailer?
4. meedoen: Mja, heb de site van DER wel gelezen enzo, het halve regelement zelfs al doorgenomen
. Maar op een deel vond ik hier iets over, het deelnemen, nl. dat je een dagstartkaart ofzo moet aanvragen?
Ik heb geen startkaart vanuit de ponyclub (vereniging) maar volgens mij is dit ook niet nodig, ik ben toch geen lid van DER, en wil dus meedoen in de kennismakingsklasse... Wat moet ik hier nou precies voor doen? Hiervoor zal ik eventueel nog een mailtje sturen naar DER...5. meerijden met anderen: Is het in je voordeel om mee te rijden met anderen, bv die je kent, of kan je in je eentje rijden? Mijn paardje is niet zo enorm snel, en ik ben bang dat hij zich misschien meer in het zweet zal werken als hij met een meer temperamentvol paard meeloopt. Of moet ik hem van te voren gewoon iets meer trainen in het harder lopen?
Geen idee wat hij gemiddeld gaat, maar degene met wie ik mee wil rijden heeft een zeer temperamentvol paardje, en die gaat echt belachelijk hard.
Is het dan in mijn nadeel als ik met dat paard zou meerijden, kan ik beter in eigen tempo rijden, evt. met iemand met een langzamer paard..? Alleen rijden is ook zo alleen, ook voor het paard natuurlijk, dat doen we bovendien al veels te vaak. 
6. paspoort voor niet-stamboek paard: En nog even voor horssie
Zij wil ook eens meedoen, met haar shetlander, maar die is niet in het stamboek opgenomen. En je hebt (toch?) wel een paspoort nodig om mee te doen. Hoe kan je dan toch aan een paspoort komen...?Hmm, ik weet zeker dat ik nog veel meer vragen heb, ik bedenk me iig altijd heeel veel vragen als ik endurance topics bekijk, dus misschien dat hier nog meer vraagjes bijkomen over een paar dagen ofzo...
Ik hoop dat iemand de moeite neemt te lezen en antwoorden, ondanks het lange verhaal!